ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Norska Europris går in i ÖoB: ”Vi blir en av de större spelarna i Europa”

  • Överskottsbolaget. Foto: Hasse Holmberg/TT

I ett första steg säljer ägarfamiljen bakom ÖoB 20 procent till norska Europris. Affären värderar lågpriskedjan till cirka 1 miljard kronor.

”Storlek blir allt viktigare”, säger Europris vd Pål Wibe.

Familjen Svensson har i 70 år från sin bas i Östergötland byggt upp Runsvengruppen som äger lågpriskedjan ÖoB. Nu säljer de sju ägarna 20 procent av bolaget till norska noterade branschkollegan Europris som samtidigt får option på att köpa resterande 80 procent om två år.

Baserat på dagens aktiekurs och förväntad utveckling i ÖoB får familjen Svensson i det första steget aktier i Europris motsvarande 4,5 procent av bolaget. Aktieposten är värd cirka 200 miljoner svenska kronor.

”Vi går från ett ägande i Runsvengruppen till att bli en större och långsiktig ägare i Europris”, säger Runsvengruppens ordförande Oskar Svensson om att sälja bolaget som har sitt ursprung i den lanthandel farfar Rune Svensson öppnade 1948.

”Vi har kartlagt marknaden under en längre tid och haft samtal med bland andra Europris. I början av året blev det mer konkret”, förklarar Oskar Svensson som understryker att det svensk-norska samgåendet är ett gemensamt initiativ.

ÖoB har i dag 94 butiker i Sverige och hade i fjol intäkter på 3,9 miljarder svenska kronor med en nettoförlust på 8,8 Mkr. Europris sålde under 2017 för 5,8 miljarder norska kronor i sina 255 butiker spridda över hela Norge.

”Vi är två bolag med liknande koncept som känner varandra sedan långt tillbaka, så det här var ett naturligt steg”, säger Pål Wibe, vd för Europris.

De två kedjorna ska direkt inleda ett inköpssamarbete som väntas ge synergier på cirka 60-80 miljoner norska kronor. De ska även använda det Shanghai-baserade samriskbolaget som Europris har med finländska Tokmanni.

”Vi blir en av de större spelarna i Europa”, säger Pål Wibe som poängterar att de två bolagen ska fortsätta som självständiga bolag.

”Vi tror på starka nationella varumärken som samarbetar om inköp. Vi ska inte slå ihop organisationerna”, säger han.

Båda parter understryker vikten av storlek i dagens pressade detaljhandel med hård konkurrens och digitalisering.

”Storlek kommer bli mycket viktigt framöver, särskilt på inköpssidan”, säger Runsvensgruppens vd Fredrik Söderberg.

”Initialt ser vi stor potential på inköpssidan, det finns en fin affärslogik där vi får större volymer och kan göra gemensamma inköp”, säger han.

Lågprissegmentet har varit sena med e-handel. Europris nyligen dragit igång medan ÖoB hittills suttit på händerna. 

”Vi lägger all kraft på vår fysiska handel, men vi kommer dra lärdomar av deras arbete med e-handel”, säger vd Fredrik Söderberg.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies