Annons

Norska Europris går in i ÖoB: ”Vi blir en av de större spelarna i Europa”

I ett första steg säljer ägarfamiljen bakom ÖoB 20 procent till norska Europris. Affären värderar lågpriskedjan till cirka 1 miljard kronor.

”Storlek blir allt viktigare”, säger Europris vd Pål Wibe.

Överskottsbolaget.
Överskottsbolaget.Bild:Hasse Holmberg/TT

Familjen Svensson har i 70 år från sin bas i Östergötland byggt upp Runsvengruppen som äger lågpriskedjan ÖoB. Nu säljer de sju ägarna 20 procent av bolaget till norska noterade branschkollegan Europris som samtidigt får option på att köpa resterande 80 procent om två år.

Baserat på dagens aktiekurs och förväntad utveckling i ÖoB får familjen Svensson i det första steget aktier i Europris motsvarande 4,5 procent av bolaget. Aktieposten är värd cirka 200 miljoner svenska kronor.

”Vi går från ett ägande i Runsvengruppen till att bli en större och långsiktig ägare i Europris”, säger Runsvengruppens ordförande Oskar Svensson om att sälja bolaget som har sitt ursprung i den lanthandel farfar Rune Svensson öppnade 1948.

”Vi har kartlagt marknaden under en längre tid och haft samtal med bland andra Europris. I början av året blev det mer konkret”, förklarar Oskar Svensson som understryker att det svensk-norska samgåendet är ett gemensamt initiativ.

ÖoB har i dag 94 butiker i Sverige och hade i fjol intäkter på 3,9 miljarder svenska kronor med en nettoförlust på 8,8 Mkr. Europris sålde under 2017 för 5,8 miljarder norska kronor i sina 255 butiker spridda över hela Norge.

”Vi är två bolag med liknande koncept som känner varandra sedan långt tillbaka, så det här var ett naturligt steg”, säger Pål Wibe, vd för Europris.

De två kedjorna ska direkt inleda ett inköpssamarbete som väntas ge synergier på cirka 60-80 miljoner norska kronor. De ska även använda det Shanghai-baserade samriskbolaget som Europris har med finländska Tokmanni.

”Vi blir en av de större spelarna i Europa”, säger Pål Wibe som poängterar att de två bolagen ska fortsätta som självständiga bolag.

”Vi tror på starka nationella varumärken som samarbetar om inköp. Vi ska inte slå ihop organisationerna”, säger han.

Båda parter understryker vikten av storlek i dagens pressade detaljhandel med hård konkurrens och digitalisering.

”Storlek kommer bli mycket viktigt framöver, särskilt på inköpssidan”, säger Runsvensgruppens vd Fredrik Söderberg.

”Initialt ser vi stor potential på inköpssidan, det finns en fin affärslogik där vi får större volymer och kan göra gemensamma inköp”, säger han.

Lågprissegmentet har varit sena med e-handel. Europris nyligen dragit igång medan ÖoB hittills suttit på händerna. 

”Vi lägger all kraft på vår fysiska handel, men vi kommer dra lärdomar av deras arbete med e-handel”, säger vd Fredrik Söderberg.

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera