1515

Europol: Den största cyberattacken hittills

Den virusattack som drabbat tiotusentals Windows-datorer världen över är av en omfattning som vi aldrig tidigare sett, säger Europol.
En it-säkerhetsexpert i Storbritannien tros ha stoppat spridningen för tillfället  men varnar för att den kan ta ny fart igen.

Bild:Colourbox/TT

"Krisen är inte över, de kan alltid ändra koden och försöka igen", säger en brittisk it-säkerhetsexpert som skriver på Twitter under namnet @MalwareTechBlog, till nyhetsbyrån AFP.

Virusexperten, som inte vill träda fram med sitt namn, upptäckte att angreppet gick att stoppa genom att registrera en oanvänd internetdomän som utnyttjats i attacken.

"I huvudsak förlitade de sig på en domän som inte var registrerad och genom att registrera den stoppade vi spridningen av skadlig programvara", skriver personen till AFP.

En expert på säkerhetsföretaget Symantec bekräftar att spridningen minskat kraftigt tack vare den brittiske IT-expertens initiativ.

"Antalet är extremt lågt och minskar snabbt", säger Vikram Thakur till nyhetsbyrån Reuters.

Men även om det skulle innebära att spridningen av viruset stoppats, så betyder det inte att problemen är över för dem som redan drabbats.

Virusattacken är av "en aldrig tidigare skådad omfattning", säger den europeiska polismyndigheten Europol, som konstaterar att det kommer det krävas en omfattande internationell utredning för att finna de skyldiga bakom attacken.

Rapporterna har strömmat in från myndigheter och företag i hela världen som drabbats av utpressningsvirus, så kallad ransomware. Viruset kan ha spridits med hjälp av en teknik som utvecklats av USA:s underrättelseorgan NSA, uppger IT-experter.

NSA, USA:s motsvarighet till Försvarets radioanstalt (FRA), upptäckte det säkerhetshål i operativsystemet Windows som möjliggjort attacken. Ett verktyg från NSA har sedan stulits av en hackergrupp och använts i attacken, skriver bland andra The Financial Times, med hänvisning till flera IT-säkerhetsexperter.

Sent på fredagen satte sig höga företrädare från USA:s underrättelsetjänster i möte för att diskutera hur den världsomspännande attacken kunde stoppas, rapporterar ABC.

Enligt it-säkerhetsföretaget Avast berörs 99 länder. Ryssland, Ukraina och Taiwan ska vara värst drabbade, enligt bolaget.

Bland annat infekterades it-system på brittiska sjukhus. Akutmottagningar tvingades säga nej till patienter eftersom datorerna slutat fungera. Den stora spanska teleoperatören Telefónica var en av många drabbade företag, liksom den USA-baserade transportfirman Fedex.

Den franska biltillverkaren Renault har tvingats stoppa tillverkningen i Slovenien och vid anläggningar i Frankrike, efter att företaget drabbats, uppger ledningen för AFP. I Ryssland har såväl banker som flera departement infekterats.

"Det här är en av de största globala utpressningsattacker vi har sett", säger Rich Barger på it-företaget Splunk, till Reuters.

Angriparna tycks ha börjat med att angripa mål i Europa. När de sedan började rikta blickarna mot USA hade spam-filter börjat identifiera hotet, vilket lett till att inte lika många drabbats i USA.

Även organisationer i Sverige påverkades. Timrå kommun skriver i ett pressmeddelande att datorer angripits och verkstadsbolaget Sandviks datorer infekterades.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?