Annons

Europas längsta lastbil rullar från Södertälje

Europas längsta och tyngsta lastbil rullar i Södertälje.
”Den skonar miljön eftersom vi sänker utsläppen per ton och kilometer vi kör”, säger Olle Ankarling, logistikchef på Söderenergi som rattar projektet. Di har åkt med.

Lastbilen är 34 meter lång och 98 ton tung.
Lastbilen är 34 meter lång och 98 ton tung.Foto:Evelina Carborn

Att effektivisera godstransporter kan göras på en mängd olika sätt. Alla som färdas genom landet med bil kan konstatera att lastbilsekipagen är många och långa. Men, kan de göras ännu längre skulle de kunna bli färre. Det är just vad ett projekt i Södertälje syftar till. 

Söderenergi, Sveriges fjärde största fjärrvärmeproducent, testar nu Europas längsta och tyngsta lastbil.

”Den här lastbilen är 34 meter och väger 98 ton. Den har särskilt tillstånd att trafikera just den här sträckan mellan Nykvarn och Södertälje”, berättar Olle Ankarling, logistikchef på Söderenergi.

Deltar i projektet gör också Skogforsk och Scania vars dragarbil med bolagets senaste och största motor drar ekipaget med 100 procent biodrivmedel, HVO100.

Den unika lastbilen fraktar flis från Söderenergis bränsleterminal i Nykvarn, till värmeverket Igelsta i Södertälje.

Söderenergi har tack vare den betydligt längre lastbilen kunnat öka kapaciteten per transport med cirka 70 procent.

I och med att lastbilen har fler axlar blir axeltrycket lägre än på en kortare och lättare lastbil och den sliter därmed mindre på vägarna.

”Man kan egentligen sätta samman de här lastbilarna som en tusenfoting upp till kanske 150 meter långa, med axel på axel på axel vilket gör att axeltrycket blir oförändrat. Så sett till slitage är inte dessa effektivare lastbilar mer skadliga för infrastrukturen än en vanlig lastbil. Tvärtom, eftersom det krävs färre som går ger det ett mindre vägslitage”, förklarar Olle Ankarling.

Olle Ankarling, logistikchef på Söderenergi, Owe Lindkvist, åkeriägare, Lindkvist Transport, Tove Winiger, chef hållbarhet och kommunikation, Foria, Jocke Andersson, chaufför, Henrik von Hofsten, projektledare Skogforsk.
Olle Ankarling, logistikchef på Söderenergi, Owe Lindkvist, åkeriägare, Lindkvist Transport, Tove Winiger, chef hållbarhet och kommunikation, Foria, Jocke Andersson, chaufför, Henrik von Hofsten, projektledare Skogforsk.Foto:Evelina Carborn

Det går alltså i dag betydligt färre flisbilar mellan Nykvarn och Södertälje.

”Vi har tagit bort omkring 3.500 transporter per år från vägarna tack vare de effektivare lastbilarna”, fortsätter Olle Ankarling.

Han ser ytterligare fördelar med längre lastbilar. 

”Det är dels trafiksäkerheten. Vi har fått en halvering av antalet lastbilar som går härifrån Nykvarn, så färre hytter som någon kan krocka med. Vi skonar också infrastrukturen, vägarna. Och sist men inte minst skonar vi miljön eftersom vi sänker utsläppen per ton och kilometer vi kör.” 

I den allmänna bristen på arbetskraft är denna inte minst akut i åkerinäringen där det behövs 5.000 nya lastbilschaufförer årligen för att täcka behovet. Då är längre fordon också en lösning för att möta förarbristen.

”Vi skulle vinna enormt mycket i både minskad miljöbelastning och minskad trafikintensitet genom att köra med den här typen av långa bilar. De får med sig betydligt mer gods per liter bränsle de suger i sig”, konstaterar också Henrik von Hofsten, projektledare på Skogforsk.

Det främsta hindret i dag är dock begränsningar i det svenska vägnätet.

”I Sverige håller vi nu förhoppningsvis på att få ett fungerande vägnät för att köra 74 ton och 25 meters lastbilar. Och kanske sedan på sikt 74 ton och 34 meter som är en ny klass”, säger Olle Ankarling.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera