Annons

Europas bilindustri ska sätta datum för produktionsstart

Leverantörerna till den europeiska bilindustrin vill samla alla krafter för att sätta ett gemensamt startdatum. På fredag hålls ett möte på Europanivå med rubriken ”Exit Corona”.

”Ett datum skulle ge ett starkt signalvärde”, säger Fredrik Sidahl, vd för svenska FKG. 

Fredrik Sidahl, vd för FKG som är den svenska organisationen för underleverantörer till fordonsindustrin, vill sätta ett datum för när hjulen ska börja snurra igen.
Fredrik Sidahl, vd för FKG som är den svenska organisationen för underleverantörer till fordonsindustrin, vill sätta ett datum för när hjulen ska börja snurra igen.

Biltillverkarna i Europa började sina nedstängningar i mitten av mars där Italien var först ut. En efter en kom besluten från fordonsjättarna att de tillfälligt stänger sina fabriker. Orsakerna var både restriktioner från myndigheterna, varuförsörjning som inte fungerade och en minskad efterfrågan. 

Att få igång fordonstillverkningen är komplicerat och alla pusselbitar i leverantörskedjan måste vara på plats samtidigt. 

Beskeden om att de svenska tillverkarna förlänger sina stängningar var väntade enligt FKG som organiserar cirka 1.400 leverantörsföretag i Sverige med nästan 100.000 anställda.

”Ja, det var väntat med tanke på hur nedstängt Europa är”, säger Fredrik Sidahl.

Den europeiska fordonsindustrin är normalt sett motorn i ekonomin och sysselsätter direkt och indirekt nästan 14 miljoner människor. 

Även om osäkerheten kring smittspridningen fortfarande är stor vill leverantörerna att man börjar prata om hur industrin ska ta sig ur det vakuum man befinner sig i nu. 

På fredag hålls ett digitalt möte med representanter från flera av de stora leverantörsbolagen, den europeiska branschorganisationen Clepa och olika länders leverantörsorganisationer. Kontakter som tagits med EU-kommissionen finns också på agendan.

”Bara det att vi har rubriken Exit Corona är viktigt för att börja planera för en framtid. Oavsett hur svårt det är att sätta ett datum för återstart är det vad vi måste göra för att ha något att planera mot. Här krävs en samordning av både leverantörer, fordonstillverkare och politiker. Det är bättre att sätta ett datum som sedan flyttas fram synkroniserat än att inte ha något att förhålla sig till”, säger Fredrik Sidahl.

Vilken tidpunkt skulle kunna vara möjlig?
”Utifrån vad jag får fram från tillverkarnas olika besked kan vecka 18 vara något att utgå från. Då skulle allt återstarta i början av maj, men det kan halka fram en eller två veckor”, säger han.

Samtidigt går kurvorna för smittspridning och dödstal upp i de flesta europeiska länder?
”Ja, vi måste självklart förhålla oss till hälsoaspekterna, men vi behöver en koordinerad process för att återstarta industrin. Att planera för att komma tillbaka är väsentligt för både ekonomin och samhället i stort”, säger Fredrik Sidahl.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?