1515

Europas bilindustri ska sätta datum för produktionsstart

Leverantörerna till den europeiska bilindustrin vill samla alla krafter för att sätta ett gemensamt startdatum. På fredag hålls ett möte på Europanivå med rubriken ”Exit Corona”.

”Ett datum skulle ge ett starkt signalvärde”, säger Fredrik Sidahl, vd för svenska FKG. 

Fredrik Sidahl, vd för FKG som är den svenska organisationen för underleverantörer till fordonsindustrin, vill sätta ett datum för när hjulen ska börja snurra igen.
Fredrik Sidahl, vd för FKG som är den svenska organisationen för underleverantörer till fordonsindustrin, vill sätta ett datum för när hjulen ska börja snurra igen.

Biltillverkarna i Europa började sina nedstängningar i mitten av mars där Italien var först ut. En efter en kom besluten från fordonsjättarna att de tillfälligt stänger sina fabriker. Orsakerna var både restriktioner från myndigheterna, varuförsörjning som inte fungerade och en minskad efterfrågan. 

Att få igång fordonstillverkningen är komplicerat och alla pusselbitar i leverantörskedjan måste vara på plats samtidigt. 

Beskeden om att de svenska tillverkarna förlänger sina stängningar var väntade enligt FKG som organiserar cirka 1.400 leverantörsföretag i Sverige med nästan 100.000 anställda.

”Ja, det var väntat med tanke på hur nedstängt Europa är”, säger Fredrik Sidahl.

Den europeiska fordonsindustrin är normalt sett motorn i ekonomin och sysselsätter direkt och indirekt nästan 14 miljoner människor. 

Även om osäkerheten kring smittspridningen fortfarande är stor vill leverantörerna att man börjar prata om hur industrin ska ta sig ur det vakuum man befinner sig i nu. 

På fredag hålls ett digitalt möte med representanter från flera av de stora leverantörsbolagen, den europeiska branschorganisationen Clepa och olika länders leverantörsorganisationer. Kontakter som tagits med EU-kommissionen finns också på agendan.

”Bara det att vi har rubriken Exit Corona är viktigt för att börja planera för en framtid. Oavsett hur svårt det är att sätta ett datum för återstart är det vad vi måste göra för att ha något att planera mot. Här krävs en samordning av både leverantörer, fordonstillverkare och politiker. Det är bättre att sätta ett datum som sedan flyttas fram synkroniserat än att inte ha något att förhålla sig till”, säger Fredrik Sidahl.

Vilken tidpunkt skulle kunna vara möjlig?
”Utifrån vad jag får fram från tillverkarnas olika besked kan vecka 18 vara något att utgå från. Då skulle allt återstarta i början av maj, men det kan halka fram en eller två veckor”, säger han.

Samtidigt går kurvorna för smittspridning och dödstal upp i de flesta europeiska länder?
”Ja, vi måste självklart förhålla oss till hälsoaspekterna, men vi behöver en koordinerad process för att återstarta industrin. Att planera för att komma tillbaka är väsentligt för både ekonomin och samhället i stort”, säger Fredrik Sidahl.

 

 


Innehåll från AteaAnnons

Så underlättar molntjänster i kriser

Urban Järved, Concept Manager för Cloud på Atea och Stefan Fasth, innovationschef.
Urban Järved, Concept Manager för Cloud på Atea och Stefan Fasth, innovationschef.

Även om många företag lyckades skapa en fungerande arbetssituation under coronakrisen med digitaliseringen som verktyg är det för tidigt att luta sig tillbaka. Det menar Atea som uppmuntrar till reflektion och förberedelser inför nästa utmaning.

Företag som hade en modern IT-miljö på plats, innan pandemin slog till, lyckades anpassa verksamheten efter de nya utmaningarna och landa i en ”normal” arbetssituation snabbare än företag som stod utan. Det konstaterar Stefan Fasth, innovationschef på Atea.

– Dessa företag hade licenser där verktyg för att arbeta på distans ingick och fanns i molnet. Funktionerna kunde aktiveras genom ett knapptryck. Det handlar om en milsvid skillnad i startsträcka gentemot företag som satt med eget datacenter i källaren, säger han.

Inte läge att slappna av

För en företagsledare kan det vara lockande att slappna av nu när organisationen till synes tagit sig igenom den värsta delen av krisen. Men det kan finnas risker med detta, menar Urban Järved, Concept Manager för Cloud på Atea.

– Vi har inte identifierat alla konsekvenser av pandemin ännu. Dessutom vet vi inte vad nästa kris blir och vad vi kommer att ställas inför då. Här gäller det att försöka spana in i spåkulan, vara lyhörd inför vilka behov som finns inom verksamheten och ta dessa på allvar, säger han.

Även om framtiden är oviss kan Ateas experter identifiera vissa trender. Distansarbete kommer sannolikt fortsätta vara centralt, där molntjänster är en stor möjliggörare, men arbetssätten förädlas.

– Hittills har många tagit analoga arbetssätt in i den digitala kontexten. En av de starkare trenderna i höst tror jag blir att vi istället tar tillvara på de digitala verktygens möjligheter, som nya sätt att samskapa eller automatisera, säger Stefan Fasth.

Kroka arm med experter

För att vara förberedd och maximera effekterna av IT-miljön i molnet kan det vara en god idé att kroka arm med en partner som sitter på den tekniska expertisen och kan agera rådgivare, menar Stefan Fasth och Urban Järved. 

– Vi kan filtrera flodvågen av information och innovation. Genom lång erfarenhet och feedback från verkligheten vet vi vad som fungerar för olika typer av organisationer, säger Stefan Fasth.

Om Atea:

Atea är den ledande leverantören av IT-infrastruktur i Norden och Baltikum, och drivande inom informationsteknologi på den svenska marknaden. 

Läs mer om Atea här.

Mer från Atea

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Atea och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?