Europa hamnar på efterkälken

I Sixtinska kapellets tak uppstår magi mellan Gud och Adam när deras fingrar nästan möts. De nuddar inte ens varandra, ändå kopplades de för evigt samman.

Foto:Richard Drew

Få konstverk har analyserats som Michelangelos takfresk i Vatikanen, särskilt scenen där Gud sträcker ut sitt finger mot Adams. En vanlig tolkning är att Gud föder liv i Adam och den första människan då uppstår.

Bilden med de två fingrarnas möte har kopierats otaliga gånger. En sådan gjordes 1992 av finländaren Ove Strandberg, en okänd ingenjör vid ett finskt företag som började tillverka gummistövlar men som blev världsberömt för något helt annat.

”Connecting people” var Nokias reklamslogan som erövrade världen. På ett närmast magiskt sätt kopplade mobiltelefonerna oss samman – utan att vi ens nuddade varandra. Michelangelos gudomliga fingrar fick en ny innebörd.

Länge var detta it-revolutionens signum. Människor kopplades samman på ett sätt som aldrig förr. Men nu tar digitaliseringen mänskligheten till en ny nivå. I dag utmanar digitaliseringen hela industrier – och skapar helt nya.

Och nästa stora digitaliseringsvåg utmanar it-företag som faktiskt i detta nu revolutionerar världen.

Strax före jul noterades e-handelsbolaget Footway på börsen. Inga braskande rubriker, ingen större uppmärksamhet. Att kränga skor på nätet är väl inte så märkvärdigt.

Men skenet bedrar. Footway omsätter nästan 1 miljard kronor – och har bara 35 anställda! En sofistikerad användning av artificiell intelligens, AI, och crowdsourcing, alltså arbete som utförs av en större grupp efter en öppen förfrågan på nätet, gör att Footway närmast explosionsartat har ökat sin omsättning – utan att behöva anställa fler. Och bolaget tjänar pengar.

När jag frågade Daniel Mühlbach, grundare av och vd för Footway, om Amazons intåg i Sverige, så funderade han ett ögonblick och svarade:

”Intressant. Men jag tror att de har för stor overhead (koncerngemensamma kostnader, Di:s anm).”

Så talar en sann entreprenör. Allt är möjligt, inget är omöjligt.

Men kommer Europas entreprenörer att lyckas i den globala konkurrensen?

Av världens 15 största digitala företag är alla amerikanska eller kinesiska. Endast 8 av de 200 största är europeiska.

Hur ska vi bryta den här utvecklingen? Och kommer Europa att kunna attrahera begåvade och framgångsrika människor från andra delar av världen? Se hur framgångsföretagen i USA har vuxit fram.

Av de 98 högteknologiska företagen i Fortune 500-listan grundades 45 – inklusive Apple och Google – av invandrare eller deras barn. Kina saknar visserligen invandring, men skickar å andra sidan många av sina unga utomlands för att studera, som sedan repatrierar sina färdigheter på hemmaplan.

I den europeiska debatten ses världen utanför som ett hot. Vi diskuterar snarare hur vi ska stänga våra gränser. Är det vad Europas entreprenörer behöver?

Debatten borde i stället handla om vad som väntar runt nästa digitala hörn, och hur vi ska förbereda oss för framtiden.

Nyligen skrev diplomatins grand old man, Henry Kissinger, en artikel i tidskriften The Atlantic. Han är ingen expert på AI men den nyfikne 95-åringen satte sig i skolbänken och försökte lära sig.

Han kom fram till att samhället både filosofiskt och intellektuellt är totalt oförberett för uppkomsten, användningen och konsekvenserna av AI.

Han exemplifierade med schackprogrammet Alpha Zero. Genom självspel nådde det på bara några timmar samma skicklighet i schack som det tog 1.500 år för människan att uppnå.

Henry Kissinger ställer den uppfordrande frågan:

”Om Alpha Zero lyckades uppnå denna förmåga så snabbt, var kommer AI då att vara om fem år?”


Detta är en krönika av en fristående kolumnist. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?