Annons

EU trycker på för färdig bankunion

EU-kommissionen ökar trycket för att få klart alla delar av bankunionen under nästa år och lägger därför fram ett något reviderat förslag till gemensam insättningsgaranti (Edis), som förhoppningsvis ska få motvilliga tyskar att säga ja.

"En fullständig bankunion är nödvändig för framtiden för EMU och ett ekonomiskt system som stöder jobb och tillväxt. I dag presenterar vi pragmatiska idéer för att parallellt gå vidare med riskdelande och riskminskningar", säger EU:s kapitalmarknadskommissionär Valdis Dombrovskis i ett uttalande.

Det nya Edis-förslaget innebär bland annat att den gemensamma insättningsgarantin i första läget endast ska användas när de nationella systemen använts fullt ut. Om det räcker för att övertyga Tyskland, som tillhört de främsta kritikerna av det gamla förslaget, återstår dock att se.

Kommissionen lovar samtidigt att komma med nya förslag om "dåliga lån" i början av 2018.

Innehåll från IndustriromantikAnnons

Framtidens produktportföljer visualiseras digitalt i 3D

I takt med att digitaliseringen ökar förändras även möjligheterna att visualisera produkter i oändliga varianter och att effektivisera de digitala processerna inom handeln. Samtidigt höjs också konsumenternas förväntningar. Större valmöjligheter är en självklarhet. Företag står i kö för att visualisera sina produkter för onlinehandeln.

Trots att onlinehandeln har ökat markant så har den samtidigt stagnerat för många företag. Det finns ett större visuellt krav bland konsumenterna idag. Man vill se vad man köper - enkelt och tydligt. Industriromantik har arbetat med de här utmaningarna i flera år och vet hur man kan möta konsumenternas krav. Tricket är att bryta ner varje produkt i minsta beståndsdel och sedan bygga upp den med hjälp av 3D-visualisering. Stilrent, tydligt och automatiserat. 

Med framgångsrika uppdrag för kunder som Mio, Thule och Swedese har Industriromantik vidareutvecklat sina verktyg för att hjälpa fler företag att ta steget att kunna presentera sina produkter digitalt, men framför allt att organisera sitt sortiment. Arbetet med att digitalisera produkter och skapa så kallade digitala tvillingar kräver tid, transparens  och gemensamma ansträngningar. Uppsidan när man organiserar sortimentet tvärfunktionellt genom hela företaget är att alla har koll - från utveckling och design till inköp och sälj. Och det gör enorm skillnad både i den dagliga driften och för försäljningen, menar Johan Ruben, en av Industriromantiks grundare.

– Företag som märker stor skillnad mellan butik- och onlinehandeln kan dra stor nytta av att presentera sina produkter mer visuellt och säljbart för konsumenterna. Vi har en lång erfarenhet av att arbeta med design och formgivning - det ligger i vårt dna - och är grunden för att skapa såväl användbara som visuellt tilltalande bilder digitalt. På så sätt blir det enklare för konsumenten att exempelvis se hur olika kulörer fungerar tillsammans med olika träslag oavsett vilken produkt de är intresserade av. 

Vikten av ständig utveckling

Att optimera sin digitala plattform på det här sättet kräver ett stort engagemang från både kunden och från systemutvecklare. Det handlar om ett tätt samarbete där vi fungerar som en slags Digital Curator som är med kunden hela vägen. När projektet väl är genomfört är det kunden som äger de digitala tillgångarna.

Industriromantik bryter ned samtliga produkter och produktkombinationer tillsammans med sina kunder, för att sedan bygga ihop dem igen som digitala tvillingar. Genom att hålla en hög effektivitet har de möjlighet att arbeta med stora volymer, vilket i sin tur blir en kostnadseffektiv lösning för de flesta företag. 

– I slutändan kan vi hjälpa företag med att överblicka sitt sortiment och  öka sin försäljning genom att paketera produkter på ett tilltalande sätt i alla kanaler. Och med samtliga produkter i ett samlat system minskar risken för misstag, samtidigt som kontrollen och flexibiliteten ökar för företagen, säger Johan och avslutar:

– Våra lösningar hjälper fler företag att komma in i framtiden. Genom att digitalisera och effektivisera sina produktlistor blir man inte bara mer attraktiv mot konsumenterna, utan man skapar också förutsättningar att genomföra ytterligare moderniseringar i framtiden.

Läs mer om Industriromantik här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Industriromantik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera