EU-toppmöte med med tonvikt på vaccinet

Blir det några vaccinpass? Hur går det med leveranserna? Och hur mycket ska vi skicka till andra?

Frågorna är många när EU-länderna samlas till ännu ett toppmöte om coronakrisen.

Foto:Yves Logghe

I ett fortsatt nedstängt Bryssel är det återigen bara rådsordförande Charles Michel och kommissionsordförande Ursula von der Leyen som får sitta i samma rum på veckans EU-toppmöte.

Alla de andra deltagarna får i sedvanlig ordning koppla upp sig hemifrån, i väntan på att coronapandemin ska börja ebba ut.

”Den epidemiologiska situationen är fortsatt allvarlig. Vi måste upprätthålla tuffa restriktioner medan vi ökar ansträngningarna för att förmedla vaccin”, är vad ledarna väntas konstatera i ett gemensamt uttalande efteråt.

Fem frågor står i fokus under torsdagen: hur det går med själva vaccineringen, ländernas olika restriktioner, nya virusvarianter, vaccinpass och solidariteten med andra.

Inte minst från de stora turistländerna i Sydeuropa trycks på för en uppgörelse om ett gemensamt vaccineringscertifikat så fort som möjligt. Arbetet är redan i gång, trots oenighet om hur och när det egentligen ska användas.

”Det finns en bred överenskommelse om att fortsätta arbetet, men att bestämma senare om användandet”, säger en väl insatt EU-tjänsteman i en genomgång inför mötet.

När det gäller solidariteten är frågan hur mycket av sitt beställda vaccin som EU-länderna ska avstå och i stället skicka vidare till fattigare länder. Framför allt handlar det om att hjälpa i Östeuropa, på Balkan och i Afrika.

Frågan är dock inte enkel i många av de EU-länder där ledarna redan pressas av krav på att först vaccinera fler på hemmaplan.

Även den ständiga följetongen kring de hackande vaccinleveranserna från läkemedelsbolagen lär återigen avhandlas. Från Bryssel hoppas man dock på lock och pock, snarare än hårda nypor för att få bolagen att leverera som utlovat.

”Trycket på företagen är väldigt hårt. Den väg som EU valt för tillfället fokuserar på samarbete, snarare än tvång”, konstaterar EU-tjänstemannen inför toppmötet.


Innehåll från MicrosoftAnnons

Från kunddata till värde – nya möjligheter för retail-branschen

Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.
Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.

I samarbete med Dagens Industri anordnade Microsoft i början av februari ett webbinarium kopplat till retailindustrin. Tillsammans med inbjudna gäster diskuterades hur man kan bygga ett varumärke och en handel som skapar nöjda och återkommande kunder med hjälp av data – för all framtid. 

Anmäl dig till on-demand-event här 

Under webbinariets inledning diskuterades bland annat hur den framtida handelsstrukturen lär komma att utformas. Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft, berättar att det under lång tid har funnits resonemang om framtidens retail och kundupplevelse. I och med inträdet av Covid-19 chockades dock många branscher in i en transformering. Retail-branschen hade redan en stark närvaro online och kunde därmed anpassa sig bättre än andra, men även här förändrades förutsättningarna drastiskt. Detta har lett till att målbilden har justerats: 

– Att vårda sina kunder och eliminera risker i alla led har blivit än viktigare. Att skapa en bra kundupplevelse är dock en komplex resa; du kan inte bli konkurrenskraftig om du inte vet vem kunden är och hur du når ut till den. Kärnfrågan är då vad som är en bra kundupplevelse? Här gäller det att ha koll på all sin egen och extern data.

Så möjliggör ni en intelligent detaljhandel 

Ta prediktiva beslut med rätt data

Medan mycket finns att vinna på personalisering genom att etablera till exempel relevanta kundklubbar, är det många som inte nyttjar sin kunddata till fullo. 

– Genom att använda moderna molntjänster uppstår nya möjligheter att få data att röra sig dynamiskt genom hela verksamheten, vilket innebär att man kan få helt nya synergieffekter. Först när man har en helhetsbild kan man med hjälp av AI och maskininlärning analysera, riskeliminera och ta prediktiva beslut, till exempel att styra inköp efter efterfrågan och bygga sortiment efter kundgrupp. Lyckas man med dessa processer kan man alltså räkna med både nöjdare kunder och en högre lönsamhet.

Ladda ner AI for Retail Playbook här 

Bistår med att driva transformationen

Retailbranschen har talat om att transformera sina processer under lång tid och de flesta organisationer har byggt upp innovationsenheter; själva transformationen har dock uteblivit på många håll. Så vad krävs för att bygga en organisation som är kapabel att ta sig an nya processer men också en kultur som är redo att realisera det nya?

Helena betonar att det i grunden gäller att vara snabbfotad och att kontinuerligt anpassa sig efter uppkomna förändringar. Detta kan vara lättare sagt än gjort men fullt genomförbart med stöd av modern teknik. Det viktiga är att våga testa och våga göra – först då kommer man från ide till utrullning – men på många håll saknas fortfarande en förståelse för vad rätt behandlad data egentligen kan medföra. 

– Ett bra exempel på hur vi utvecklar tjänster för att hjälpa Retail att bli mer lönsamt är Microsoft Cloud for Retail. Här samlar vi funktionalitet för att förbättra hela kundresan med integrerad intelligens men även tjänster för att underlätta för personal i butik och optimera hela produktions och leveranskedjan. Vi har utformat våra lösningar för att hjälpa våra kunder att på allvar realisera värdet av sin data, oavsett om det gäller gammal sådan, realtidsdata eller prediktiv data. Det är först med dessa insikter som retailaktörer kommer att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden, avslutar Helena.

Läs Retail Trends Playbook 2021: Driva operativ resiliens med uppkopplade människor och system  

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?