1515

EU tar upp kampen med Kina – vill bli etta på halvledare

EU ska ta upp kampen med Kina för att bli världsledande på halvledare, lovade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen på onsdagen.

Samtidigt ska unionen få fart på vaccineringen mot coronaviruset, både i och utanför Europa.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.Foto:Yves Herman

Ursula von der Leyens tal till EU-parlamentet om ”tillståndet i unionen” var som vanligt ett smörgåsbord. Den här gången innehöll det allt från halvledare, stödprogram, klimatkris, ungdomsjobb – och självklart pandemiåtgärder.

Bland de få nyheterna fanns en satsning på att EU ska bli världsledande på halvledare. Det senaste årets brist på den viktiga beståndsdelen har bromsat produktionen av allt från mobiler till bilar.

”Målet är att vi tillsammans ska skapa ett europeiskt ekosystem för avancerade halvledarchip, som inkluderar tillverkning. Så kan vi öka vår försörjningstrygghet.”

EU-basen berömde även åtgärderna för att få fart på Europa efter pandemin. Efter finanskrisen 2008-2009 tog enligt henne åtta år för euroområdets BNP att nå samma nivå som före krisen.

”Den här gången förväntar vi oss att 19 länder redan i år ska vara tillbaka på samma nivå som före pandemin, medan resten ska vara tillbaka nästa år.”

Avgörande för återhämtningen är att hela världen vaccineras och pandemin stoppas. Hittills har mindre än 1 procent av världens doser har gått till de fattigaste länderna.

”Team Europe investerar 1 miljard euro för att öka produktionskapaciteten för Mrna-vacciner i Afrika. Vi har redan åtagit oss att dela 250 miljoner doser. Jag kan i dag meddela att kommissionen ska donera ytterligare 200 miljoner doser fram till mitten av nästa år.”

Dessutom ska Hera, EU-myndigheten för insatser vid hälsokriser, få ett nytt forskningsuppdrag för hälsoberedskap och motståndskraft.

”Det bör understödjas av investeringar från Team Europe på 50 miljarder euro fram till 2027 för att inget virus någonsin ska förvandla en lokal epidemi till en global pandemi. Man kan inte få bättre avkastning på sina investeringar än så”, sa Ursula von der Leyen.

För att hjälpa Europas ungdomar efter pandemin vill EU lansera ett internationellt jobbprogram, Alma, med studentutbytet Erasmus som förebild.

Svenska EU-parlamentariker kritiserade det luddiga talet vid en pressträff.

”Jag upplevde det som en självgod balansakt med en massa självryggdunkningar från Ursula von der Leyens håll. Det fanns väldigt lite reflektion över vad vi har gjort fel”, säger centerpartisten Abir Al-Sahlani.

Hon påpekar att många européer har dött under pandemin, och att den inre marknaden och den fria rörligheten har satts ur spel under pandemin, när medlemsländer har begränsat inresor och export.

”Vi har tre stora utmaningar i unionen i dag. Det är klimatkrisen, det är demokratin som har satts på paus och ekonomin som inte riktigt har återhämtat sig”, säger Abir Al-Sahlani.

”Talet var rätt fattigt på konkreta initiativ”, säger moderaten Tomas Tobé.

Han hade gärna sett mer om hur man uppnår en mer effektiv klimatpolitik, för att skapa tillväxt och jobb i Europa.

Socialdemokraten Heléne Fritzson är glad över att EU-basen tog upp klimatfrågan, men efterlyser hur pris på utsläppen ska sättas.

”Ursula von der Leyen nämnde inte jämställdheten heller. Hon tog upp kvinnors situation i Afghanistan och våldet mot kvinnor men det var alldeles för tunt vad gäller jämställdheten. Med den här takten tar det 60 år innan vi når ett jämställt Europa”, säger S-ledamoten.


Innehåll från SitecoreAnnons

Sitecore stärker sitt erbjudande till nordiska kunder genom nya lösningar från strategiska förvärv

James Ek, Regional VP på Sitecore.
James Ek, Regional VP på Sitecore.

Företaget Sitecore, som erbjuder ett av världens ledande DXP-verktyg, köper upp ameri-kanska företaget Reflektion, ledande på teknik för AI-förstärkt digitalt sökmotorstöd.

Det är det fjärde bolagsförvärvet i år, som uppföljning av uppköpet av Stylelabs för två år sedan. Dessa uppköp syftar liksom de andra till att stärka erbjudandet till befintliga och nya kunder.

– Vi moderniserar vår portfölj, breddar den med mer avancerade och ändamålsenliga lös-ningar och gör den mer åtkomlig för fler bolag, stora som små, säger James Ek, Regional VP på Sitecore.

Sitecore är global ledare när det gäller programvara för upplevelsehantering som kombinerar in-nehållshantering, e-handel och kundinsikter. 

Företaget är inne i en intensiv tillväxtresa och har de senaste tre åren köpt upp fem bolag, varav fyra sedan i våras. Ägarna har skjutit till 1.2 miljarder dollar i syfte att fördubbla omsättningen, genom både förvärv och nyanställningar.

2 september meddelade Sitecore att de förvärvat det San Mateo-baserade företaget Reflektion, vars AI-förstärkta sökmotorstöd används för att förstå och förutsäga mönster, sammanhang och behov hos e-handelskunder. 

– 93 procent av alla upplevelser online börjar med en sökning, vilket gör den till en integrerad del av kundens köpresa. Med lösningen från Reflektion lyfts sökprocessen till en konversationsstyrd upplevelse som ger mer personliga, lättillgängliga och skräddarsydda svar åt kunden, säger Ja-mes Ek.

Nya förvärv adderar nya lösningar

26 maj tillkännagavs att Sitecore förvärvat företaget Moosend, som har en ledande SaaS-baserad Marketing Automation-lösning. 

Tidigare i våras förvärvade Sitecore de båda bolagen Four51 och Boxever. 

Four51 har en unik Commerce-lösning som innehåller all funktionalitet som krävs för avancerad B2B-försäljning byggd med de mest moderna principerna för leverans i molnet med tjänsten Or-derCloud

– Genom detta får företag en flexibel lösning att växa med, både nu och i framtiden, säger James Ek.

Det irländska bolaget Boxever leverade en Customer Data-platform som erbjuder ett modernare sätt att skapa personalisering i kundupplevelsen.

2018 förvärvades den belgiska innehållsplattformen Stylelabs.

– Vi har gjort dessa uppköp för att våra kunder, nya och befintliga, ska kunna fortsätta växa med Sitecore, förklarar James Ek.

James poängterar att förvärven framförallt är gjorda med ambitionen att bygga den nya moderna arkitekturen Composable DXP som SaaS-lösningar, men att alla lösningar också kan komplettera och leverera värden till befintliga kunder.

– Våra befintliga kunder kommer att ha än mer nytta av Sitecore, men genom dessa förvärv kommer vi också att kunna ta in nya kunder, säger han.

Nyförvärven är lättintegrerade

Att på kort tid integrera fem nya företag in i en befintlig organisation kan ses som en utmaning, men James Ek menar att det går smidigt.

– Det är viktigt att komma ihåg att vi har köpt upp bolag, inte marknadsandelar. Vi har köpt dessa bolag på grund av deras teknologi, inte för att komma åt deras kunder eller något speciellt marknadssegment, säger han och avslutar:

– Vi har också köpt dem för att de är lättintegrerade. De har en öppen arkitekturen i sina lösning-ar. Vi tror att det kommer att gå snabbt att få ihop en helhet och det kommer både våra befint-liga och nya kunder att upptäcka.

Klicka här för att anmäla dig till Sitecore Symposium 2021 

Om Sitecore

Sitecore är global ledare inom programvara för upplevelsehantering som möjliggör kontextuell marknadsföring. 

Marknadsförare kan leverera innehåll i realtid i den kontext som kunder interagerar med varu-märket i alla kanaler – före, under och efter ett köp. 

Mer än 4 900 varumärken – däribland Volvo, Puma, THULE, P&G, Danske Bank – använder Si-tecore för context marketing för att leverera personaliserade upplevelser som skapar kunder för livet.

Läs mer på: http://www.sitecore.com/ 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sitecore och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?