1515
Annons

EU: Stationsattack ett ryskt krigsbrott

FN-chefen António Guterres kräver att förövarna för järnvägsattacken i Kramatorsk hålls ansvariga. Över 50 personer dödades enligt ukrainska myndigheter, bland dem flera barn.

EU kallar det för ett krigsbrott från Rysslands sida.

FN:s generalsekreterare António Guterres beskriver attacken på järnvägsstationen i Kramatorsk som ett grovt brott mot internationell och humanitär rätt, och kräver i ett Twitterinlägg att förövarna hålls ansvariga.

”Dagens attack på en järnvägsstation i Ukraina dödade och skadade mängder av civila som väntade på att evakueras, inklusive kvinnor, barn och äldre”, skrev FN-toppen på fredagen.

Minst 52 personer dödades, varav fem barn, enligt regionstyret. Ukraina anklagar Ryssland för att ligga bakom attacken, vilket Ryssland nekar till.

Även USA:s president Joe Biden pekar ut Ryssland som ansvarigt, och kallar det för ”ytterligare ett fruktansvärt illdåd av Ryssland”, och lovar hjälp med att utreda och dokumentera attacken.

Att Ryssland påstår att man inte var inblandad tror inte Pentagon på, enligt det amerikanska försvarshögkvarterets presstalesperson John Kirby.

”(Det ryska försvars)departementet offentliggjorde faktiskt först attacken, och sedan tog tillbaka den, när man såg uppgifter om civila offer. Vår bedömning är att det var en rysk attack, och att man använde sig av kortdistansrobotar för att genomföra den”, säger han vid en pressträff.

EU skriver i ett uttalande att unionen är chockerad över händelsen och beskriver det som ett krigsbrott från Rysslands sida.

”De som är skyldiga till det här krigsbrottet måste ställas till svars. Det får inte finnas någon straffrihet för krigsbrott. EU stöder arbetet med att säkra utkrävandet av ansvar för brott mot mänskliga rättigheter och internationell humanitär lag”, lyder en del av uttalandet publicerat av EU:s utrikestjänst.

Man skriver också att försök att dölja Rysslands skuld för sådana här brott är oacceptabelt.


Ansvarig om Arlandakaoset: ”Vi har tagit till extraordinära åtgärder”

Långa köer till säkerhetskontrollen som sträcker sig ut i avgångshallen skapar stor irritation bland flygresenärer från Arlanda. Och situationen kan bli ännu värre till semestrarna. 

”Vi är inte dimensionerade för den resenärsvolymen”, säger Peder Grunditz.

Peder Grunditz, operativ chef på Swedavia, säger att Arlanda inte lyckas möta det ökande antalet resenärer.
Peder Grunditz, operativ chef på Swedavia, säger att Arlanda inte lyckas möta det ökande antalet resenärer.Foto:Joey Abrait

Köer till säkerhetskontrollen på uppemot en timme har mött resenärer på Arlanda den senaste tiden. 

”Vi har sett en väldigt kraftig ökning av resandet under våren. I april mötte vi en kraftig trafikuppgång som tog oss upp till ungefär 70 procent av nivåerna vi hade 2019. Den har varit förväntad, däremot kan vi konstatera att vi inte kan möta den tillväxten, framför allt inte i våra säkerhetskontroller”, säger Swedavias operativa chef Peder Grunditz. 

Enligt branschorganisationen Airports Council International är situationen liknande på flera flygplatser i Europa. Låga löner, bristen på personal och långa fördröjningar i handläggningstider för säkerhetskontroller av nyrekryteringar lyfts fram som några av de främsta anledningarna.

”Vår leverantör av säkerhetskontroll har inte klarat av att rekrytera i den utsträckning som de är vana vid. Arbetsmarknaden svarar inte som vi har förväntat oss och det tar det lång tid att säkerhetspröva individerna”, säger Peder Grunditz. 

Timslånga köer har mött resenärerna på Arlanda den senaste tiden.
Timslånga köer har mött resenärerna på Arlanda den senaste tiden.Foto:Joey Abrait

Enligt Säpo, som utför registerkontrollerna, är handläggningstiderna tillbaka på ordinarie nivåer, det vill säga två till fyra veckor. Swedavia däremot menar att handläggningstiden är längre än så, mellan fyra och fem veckor. 

I väntan på att bli säkerhetsprövade av Säpo går potentiell personal vidare till andra jobb, eftersom processen tar för lång tid.

”Vi har haft situationer under våren då det tagit så lång tid som åtta veckor. Under den tiden kan man inte använda personalen, och tyvärr tappar vi många sökande som tar ett jobb där de kan börja direkt istället.”

Han uppger att det anställs 20-30 nya personer till säkerhetskontrollerna varje vecka. 

”Vi har tagit till extraordinära åtgärder, vi flyttar säkerhetskontrollresurser från andra flygplatser, köper resurser från andra säkerhetsbolag och rekryterar skolungdomar till Arlanda som ska hjälpa till att informera våra resenärer i köerna och visa dem till rätta.”

”Det räcker ändå inte för att klara nuläget, och det kommer inte att räcka till ett läge som vi vill ha under sommaren.”

Senast den 20 juni är det sagt att Terminal 4 och den förbindelsegång som ska knyta ihop Terminal 4 och 5 ska öppna. Trots öppningen kommer kapaciteten i den nya terminalen och säkerhetskontrollen inte att kunna nyttjas fullt ut.

”Vi får en tuff situation även efter invigningen, för vi kommer inte att hinna ifatt under sommaren med rekryteringen. Det blir perioder med långa köer under sommaren.”

Situationen skapar stor frustration hos resenärer, hur påverkar det Arlandas rykte?
”Det är givetvis väldigt tråkigt, det är beklagligt att vi har en situation där man tvingas stå i kö alldeles för länge. Vi är inte på något sätt nöjda med det, vi gör allt vad vi kan i situationen här och nu och försöker se till att det blir bättre så snart som möjligt.” 

Enligt SAS, som är Swedavias i särklass största kund, känner många resenärer oro kring om de ska hinna med sin flight och flygbolaget uppmanar sina kunder att vara ute i riktigt god tid. 

”Det är en väldigt besvärlig situation, förutsättningarna för sommaren är inte de bästa. Vi för en tät och bra dialog med Swedavia, det är en situation som är oacceptabel”, säger SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman.

Hur mycket skadar det här ert varumärke?
”Det är klart att det inte är bra, men det är utanför vår kontroll. Det är en tuff situation generellt i Europa. Frustration över är inte bra, men jag tror att kunderna har förståelse för vad som är vad och att vi inte har någon kontroll över varken säkerhets- eller passkontroll.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?