1515

EU sätter dit amerikanska klassiker i tullkriget

EU har redan förberett sitt raffinerade svar på USA:s ståltullar. EU:s strafftullar slår rakt in i den amerikanska kulturen och mot kända varumärken.

Cecilia Malmström, EU:s handelskommissionär. Till vänster HD-åkande, jeansbeklädda, bourbondrickande och rökande konsumenter från filmklassikern Easy Rider.
Cecilia Malmström, EU:s handelskommissionär. Till vänster HD-åkande, jeansbeklädda, bourbondrickande och rökande konsumenter från filmklassikern Easy Rider.Foto:AP/TT

Klockan 06.00 på fredagsmorgonen den 1 juni införde USA tullar mot stål tillverkat i EU. Svaret från EU-länderna kommer direkt. 

På fredagen anmäler EU de amerikanska ståltullarna till världshandelsorganisationen WTO. 

Nu svarar EU med egna tullar på importerade varor från USA. Listan är redan klar och innehåller 182 produkter inom drygt tio områden som hotas med en strafftull på 25 procent.

”Vi måste införa motåtgärder”, säger EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström till Sveriges Radio och fortsätter:

”Vi har en lista vi diskuterar med medlemsländerna. Delar av den ska användas och vi förbereder en process som kommer ta ett par veckor”, säger Cecilia Malmström.

EU:s planerade tullar har ett värde på 2,8 miljarder euro, vilket är lika mycket som USA:s stål- och aluminium-tullar beräknas kosta EU.

Listan med varor, som varit offentlig i flera veckor och har skickats till USA, innehåller allt från stål till ris.

Men framför allt verkar EU-byråkraterna i Bryssel har haft klichébilden av en amerikan framför sig när de skapade listan.

Det gör att den europé som gillar att klä sig i jeans och t-shirt, spela poker, dricka Jack Daniels och köra Harley Davidson-motorcykel med en Marlboro i mungipan får betala mer för sitt nöje.

Det handlar också om varor som produceras i klassiskt republikanska delstater i USA, ett sätt för EU att sätta press på president Donald Trumps partikamrater att agera mot det hotande handelskriget.


Innehåll från DynaMateAnnons

DynaMates uppmaning till svensk industri: ”Våga investera för framtiden”

Svensk industri har länge haft ett teknikförsprång och många av våra industriföretag är världsledande. Pandemin som resulterat i en förändring av de globala handelskedjorna samt en accelererande teknikutveckling gör att svensk industri måste agera. Det innebär att industrin måste våga prova nya lösningar för att överleva, men också för att nå hållbarhetsmålen i Agenda 2030. 

DynaMate levererar tjänster och lösningar för att bidra till en framgångsrik industri. De är själva sprungna ur ett av världens mest framgångriska produktionsbolag Scania. Med stor kunskap och välbeprövade metoder har DynaMate tagit fasta på regeringens nya industrialiseringsstrategi för att stärka industrins omställningsförmåga samt konkurrenskraft. Två av fokusområdena i strategin är Industri 4.0 och Hållbar produktion. 

– Utifrån de här två områdena har vi tittat på och utvecklat tjänster för att hjälpa svensk industri, men då gäller det såklart att företagen vågar investera i nya lösningar, säger Pär Holmgren, vd på DynaMate. 

Smarta & cirkulära lösningar 

DynaMate erbjuder bland annat olika typer av produkter och tjänster som är kopplade till AI och digitalisering av svensk industri. De är i dag även det enda företag i sin bransch som har ett partnerskap med just AI-bolag för utveckling av nya tjänster och affärsmodeller. 

– Med AI kan vi detektera anomalier i produktionen och säkerställa att allt som produceras håller rätt kvalitet. Det är i första hand ett hjälpmedel för att minska energiåtgången, säkra kvalitén och effektivisera produktionen, säger Pär Holmgren. 

DynaMate ser även till att utveckla den befintliga maskinparken. Maskinerna har oftast en bra stomme men själva mjukvaran och vissa mekaniska delar kan behöva uppdateras till dagens teknologi. Till exempel nya styrsystem i kombination med olika robotlösningar. Därmed kan maskinerna vara i produktion i ytterligare ett flertal år. 

– Genom att optimera befintliga maskinparker kan vi effektivisera produktionen. 

Möjligheter skapas såsom att man kan släcka ner fabriken efter två skift istället för efter tre. Detta gynnar både personal och energiförbrukning. Vi har även utrustningar där vi renar den olja som använts inom industrin, på så sätt kan man återanvända 50 till 70 procent av den befintliga oljeförbrukningen. 

En gemensam resa – men företagen måste våga följa med

DynaMate är en rådgivare och samarbetspartner som hjälper kunderna på utvecklingsresan från logistik till produktion. Nu gäller det att företagen skapar mer utrymme för investeringar i nya lösningar och blir en del av den cirkulära ekonomin. 

– Förr eller senare blir det ett måste för svensk industris överlevnad att investera för framtiden. 

Det här tycker kunderna:

Johan Edbom, Produktionsledare FM Mattsson Mora Group:

”Vi har gjort en produktiv förbättringsresa tillsammans med DynaMate. Tack vare deras effektivitetshöjande tjänster och stora kunskap har vi ökat nyttjandegraden från 46 procent till 73 procent, på sex månader. Nu tar vi nästa steg och implementerar AI. för att ytterligare förbättra kvaliteten i vår produktion.”

Anders Linder, VD för AGES Machining i Värnamo:

”Som underleverantörer måste vi vara kostnadseffektiva och på sätt klara konkurrensen. Därför är det A och O att hitta rätt lösningar – DynaMate bidrar med rätt lösningar”

Läs mer på dynamate.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med DynaMate och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?