Annons

EU:s svar till Trump: tullar på 112 miljarder

NEW YORK. 

EU svarar nu på USA:s senaste drag i handelskonflikten genom att föreslå tullar till ett högre värde än dem USA offentliggjorde förra veckan. 

Samtidigt manar handelskommissionär Cecilia Malmström till dialog.

Foto:BJÖRN LINDGREN/TT

På fredagen skickade EU-kommissionen ut en lista till medlemsstaterna med förslag på nya amerikanska produkter som kan beläggas med tullar. Det handlar om varor till ett värde av 12 miljarder dollar, motsvarande ungefär 112 miljarder kronor, bland annat lax, plommon, bildelar och traktorer.

Åtgärden ska ses mot bakgrund av den lista med europeiska produkter till ett värde av 11 miljarder dollar, motsvarande ungefär 103 miljarder kronor, som Trump-administrationen publicerade i början av förra veckan, som man avser tullbelägga. Där ingick bland annat ost, vin, fisk, klockor och flygplan.

Orsaken till upptrappningen är president Trumps beslut att involvera en 15 år gammal transatlantisk fejd i den pågående handelskonflikten. 

Det handlar om rivaliteten mellan den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing och dess europeiska konkurrent Airbus och huruvida olagliga subventioner har använts för att gynna det inhemska bolaget på bekostnad av konkurrenten. 

”EU har utnyttjat USA i handelssammanhang under många år. Det kommer snart att sluta!” skrev Donald Trump på Twitter, och refererade till Airbus/Boeing-konflikten.

Världshandelsorganisationen WTO har konstaterat att såväl Washington som Bryssel har brutit mot konkurrensreglerna när det gäller flygplanstillverkarna. De båda har därmed rätt att svara med tullar. Frågan gäller storleken på tullarna, vilket WTO väntas meddela inom ett år.

EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström skriver i ett mejl till Di att hon har sett USA:s preliminära lista på tullar. 

”Den siffra på tullarnas värde som de använder baseras på USA:s egna uppskattningar, och är inte beräkningar gjorda av WTO”, påpekar hon. 

Flera bedömare har uttalat sig om att USA:s beräkningar sannolikt är överdrivna – att de överskattat vilken ekonomisk skada som EU:s subventioner till Airbus har medfört för USA.

Cecilia Malmström skriver vidare att EU-kommissionen påbörjat förberedelser för att snabbt kunna vidta åtgärder baserat på WTO:s utlåtande. På motsvarande sätt gäller det hur stora tullar EU har rätt att införa för att kompensera för USA:s subventioner till Boeing. 

”EU är öppet för diskussion med USA, givet att dessa förs i god tro med sikte på ett rättvist utfall. Det är alltid bättre att försöka lösa detta i dialog än att eskalera handelskonflikter”, skriver hon.

Parallellt med den upptrissade retoriken gav EU:s medlemsstater på fredagen preliminärt EU-kommissionen klartecken att inleda handelsförhandlingar med USA. Det formella beslutet väntas under måndagen.

Mandatet är tvådelat: det handlar dels om att minska tullnivåerna på industriprodukter, dels om att göra det enklare för företag på respektive kontinent att få sina varor godkända på andra sidan Atlanten.

Huruvida USA kommer att vara villigt av att förhandla om detta återstår att se. Budskapet från handelsrepresentant Robert Lighthizer har hittills varit att USA inte är intresserat av ett handelsavtal med EU så länge inte jordbruksprodukter ingår, vilket EU motsätter sig.   

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?