1515
Annons

EU-parlamentet har röstat ja till vaccinpass

BRYSSEL. Europaparlamentet har röstat för att EU inför ett vaccincertifikat som ska underlätta resande mellan EU-länder redan i sommar.

Foto:FREDRIK PERSSON / TT

Omröstningen genomfördes på onsdagen och resultatet presenterades på torsdagen.

Röstsiffrorna blev 540-119 med 31 nedlagda röster.

Certifikatet ska innehålla uppgifter om innehavaren är vaccinerad, nyligen testad eller har tillfrisknat från covid-19.

Innehavare av certifikatet ska inte tvingas till ytterligare inreserestriktioner, som karantän eller testning.

Rekommendationerna för vaccincertifikatet innebär att alla EU-länder bör acceptera vaccinationer med vaccin som är godkända av Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA. För närvarande är det Pfizer-Biontech, Moderna, Astra Zeneca och Johnson & Johnson/Janssen.

Varje land får sedan avgöra om andra vaccin, som ryska eller kinesiska, ska medföra lättare inreserestriktioner.

Parlamentet föreslog också ett namnbyte från kommissionens namn, ett digitalt grönt certifikat, till EU:s covid-certifikat.

Personuppgifter ska skyddas genom att data bara lagras i hemlandet. Inga uppgifter ska lagras i besökslandet och ingen central databas ska finnas på EU-nivå.

EU-beslutet är bara en rekommendation. Varje EU-land har sista ordet över villkoren vid inresor till sitt territorium. Flera länder, däribland Sverige, har tidigare i år trotsat EU:s rekommendationer och infört inreseförbud.

När det gäller vaccincertifikatet ska förhandlingar nu starta med ministerrådet (EU-länderna) för att jämka samman parlamentets och rådets två ståndpunkter till en slutversion.

Målet är att EU-lagstiftningen ska vara på plats senast den 1 juli. Sedan har EU-länderna en övergångsperiod på sex månader för att införa lagstiftningen.

Parallellt fortsätter nu det tekniska arbetet, främst nationellt. På EU-nivå har länderna redan enats om de tekniska specifikationerna för certifikatet.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Coronaviruset överraskar forskare: ”Det är oroväckande”

Mitt i sommaren rusar covidsmittan i flera europeiska länder – och även i Sverige ökar fallen. Utvecklingen överraskar virusforskare.

”Vi kan ha trott och hoppats att vi har det värsta bakom oss, men nu är jag osäker”, säger virusforskaren Niklas Arnberg.

Foto:Johan Nilsson/TT

Nästan 900.000 nya fall i Frankrike, 600.000 i Italien och över 500.000 i Tyskland.

Trots sommarvärmen ökar smittspridningen av corona.

Även i Sverige stiger smittan – för femte veckan i rad. De bekräftade fallen är dock betydligt färre här, totalt knappt 4.800, eftersom vi till skillnad från många andra länder inte masstestar längre.

”Jag är lite överraskad. Jag förväntade mig inte att det skulle bli så mycket smittspridning som vi har just nu”, säger Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet.

Hittills under pandemin har smittspridningen tydligt minskat under sommaren. Men undantag finns, påpekar Arnberg. I Sydafrika nådde smittspridningen sin högsta topp nånsin just under sommaren, när deltavarianten fick fäste i landet.

”Nu har vi den nya omikronvarianten BA.5 som verkar undgå tidigare immunitet som vi fått antingen genom vaccin eller infektion. Då kan det bli sådana här situationer som vi har nu med tilltagande smittspridning fast vi är mitt i sommaren”, säger han.

Den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC har varnat för den nya coronavågen som man redan ser orsakar att fler läggs in på sjukhus. Prognosen är att smittan kommer att fortsätta att öka och att fler väntas bli svårt sjuka under juli och augusti.

”Det är klart att det är oroväckande, både på global och nationell nivå. Vi vet att sjukvården varit hårt belastad under hela pandemin, nu är många på en välförtjänt semester. Om de som är kvar blir ännu mer belastade är det inte alls bra”, säger Niklas Arnberg.

Vad som händer efter sommaren när jobb och skolor drar i gång igen är också oklart.

”Vi vet inte alls vad som kommer att hända i höst och vinter och hur allvarligt det kommer att bli. Vi har nog trott och hoppats att vi kan ha haft det värsta bakom oss, men nu är jag mer osäker”, säger han.

Han tillägger att han ändå har svårt att se framför sig att det skulle bli värre smittovågor med fler svårt sjuka på sjukhus samtidigt än tidigare.

”Men, det osäkra är hur lång tid det tar innan pandemin är över. Vi har inte varit med om en coronavirusorsakad pandemi tidigare. Vi kan bara jämföra med influensapandemier, som brukar vara över på ett till tre år.”

Kanske kan det ändå vara bra om en andel av svenskarna blir milt infekterade i denna sommarvåg av corona och får med sig ett visst skydd in i hösten och vintern, resonerar han.

Folkhälsomyndigheten har bedömt att en stor del av befolkningen troligen kommer att smittas av den nya undergruppen. Den som haft omikron under vintern eller våren är inte skyddad.

TT: Hur kan ett virus fortsätta att skapa nya undervarianter så snabbt?
”Man kan tycka att det är lite märkligt. Vi har inte alla svaren. En sak man kan säga om det här coronaviruset är att det är det största RNA-viruset som kan infektera människor, och det har en mer än dubbelt så stor arvsmassa som influensaviruset. Så man kan säga att det har en förhållandevis stor molekylär verktygslåda som det kan använda sig av för att till exempel trycka tillbaka vårt immunförsvar och förhindra att vi får en bestående immunitet”, säger Niklas Arnberg.

Att så många är smittade samtidigt globalt spelar också roll.

”Även om viruset muterar förhållandevis långsamt jämfört med andra RNA-virus sker det ändå på totalen en väldig massa mutationer”, säger Arnberg.

TT: Kommer vi nånsin att komma ur denna cykel?
”Ja, det kommer vi att göra. I takt med att vi blir vaccinerade och infekterade, så ser jag framför mig att det här viruset så småningom landar som ett av alla andra säsongscoronavirus eller säsongsinfluensavirus, som vi kan bli sjuka i en gång per år på sin höjd.”

WHO:s generalsekreterare Tedros Adhanom Ghebreyesus konstaterade häromdagen att pandemin ”inte är i närheten av att vara över”.

”Jag räknar inte med att pandemin kommer att vara över under den här vintern”, säger Arnberg.

Troligen kommer vi inte att behöva leva med restriktioner igen, men det går inte att utesluta, säger han.

TT: Detta sker trots att vi har vacciner?
”Ja, vaccinerna är inte så bra på att skydda mot smittsamhet som vi är vana vid att vacciner brukar göra. Vaccinerna verkar fortfarande ge ett skydd mot svår sjukdom och död, men lyckas inte hålla tillbaka smittspridningen.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera