1515
Annons

EU-parlamentet godkänner frihandelsförhandlingar med Australien och Nya Zeeland

Europaparlamentet godkände på torsdagen starten av förhandlingarna om frihandelsavtal med Australien och Nya Zeeland.

Röstsiffrorna var klara 452-126 för Australien och 440-122 för Nya Zeeland.

Den 12 oktober gav parlamentets handelsutskott sitt klartecken.

"Medan protektionismen ökar i andra delar av världen är EU:s handelsagenda på rätt spår", sade den tyske kristdemokraten Daniel Caspary, som är ansvarig för frågan.

"Handelsförhandlingarna med Australien och Nya Zeeland kommer att föra oss närmare varandra och bana väg för nya jobb och mer tillväxt", fortsatte han.

Parlamentet lämnade en rad defensiva förslag till kommissionens förhandlare. Jordbruksprodukter bör få särskild behandling, som tullkvoter, övergångsperioder och säkerhetsklausuler, ansåg parlamentet.

Vidare får EU:s standarder inte sänkas inom konsumentskydd, miljö, hälsa och säkerhet.

Offensivt vill parlamentet att EU-företag ska få rätt till samma tillgång till offentlig upphandling som utländska företag har i EU.

Parlamentet vill också att investeringsfrågor skiljs på från övriga handelsfrågor så att två separata avtal sluts med både Australien och Nya Zeeland.

EU:s handelsministrar väntas anta kommissionens förhandlingsmandat den 10 november.

Det ska göra det möjligt för kommissionen att inleda förhandlingar med de två länderna före åretsslut.

EU:s handelsministrar och Europaparlamentet måste godkänna de avslutade handelsavtalen. Vad gäller investeringsavtalen måste även EU-ländernas nationella parlament godkänna dem, vilket tar betydligt längre tid.


Djärv design men orolig på vägen

Rötterna för Scénic sträcker sig ända tillbaka till 1991, då en konceptbil visades på bilsalongen i Frankfurt. Modellen började dock inte tillverkas förrän 1996 och utsågs till Årets Bil 1997 – mycket därför att den var ett helt nytt koncept på marknaden, en kompakt minibuss. Sedan dess har många följt efter, medan stilbildaren Renault snarare har klivit ur spåret och förvandlat Scénic till en sorts suv. För att förstärka det har bilen 20-tumshjul som standard, som först i klassen.

HAR BLIVIT SUV. Stilbildande Renault Scenic blev Årets Bil 1997. I den senaste modellen har Renault tagit ut svängarna designmässigt.
HAR BLIVIT SUV. Stilbildande Renault Scenic blev Årets Bil 1997. I den senaste modellen har Renault tagit ut svängarna designmässigt.

Designen är djärv och egensinnig, både utanpå och inuti. Den stående skärmen, som hos Volvo, känns modern och är enkel att hantera. Det finns totalt 63 liters förvaring i kupén, imponerande. Passagerarna kan njuta av ljus och rymd, särskilt om man betalat extra för det väldiga glastaket. Men den låga midjelinjen och den väldiga vindrutan bidrar också. Instrumenten kan ställas in så att de visar hastigheten, både analogt och digitalt, men inte varvtalet.

Mindre klok är utformningen av armarna till pedalerna, som gör att jag gasar och bromsar samtidigt. Uppenbart konstruerat för mindre skor än mina 44,5:or. En smula överraskande har Renault slopat de tre individuella sätena i mellanraden och satsat på 2/3-fällning – som precis som hos Espace kan skötas från skärmen på instrumentbrädan. Utrymmet i baksätet är godkänt, axelavståndet har vuxit med över tre centimeter, men hade de hårda borden på baksidan av framsätena slopats skulle benutrymmet ha ökat med tre-fyra centimeter.

Tyvärr lider Scénic också av de brister vi kunnat notera i vanliga Mégane och storebröderna Talisman och Espace. Bilen rullar en smula oroligt på vägen och är alltför känslig för ojämnheter i underlaget. Resan på den dåliga vägen är allt annat än behaglig. Styrningen hade dessutom gärna fått vara mer exakt och bilen kan kännas otymplig. Renault går äntligen fullt in med säkerhetssystem i Scénic, med autobroms också för fotgängare. Bilen klarar dock bara 35 km/tim, mot utlovade 45 km/tim.

I undanmanöverprovet kränger Scénic och kasar på hjulen, med klarar banan i 70 km/tim med bara en konträff. I högre farter blir understyrningen för svår att hantera. Testet kördes också med sju åkande, dock utan att uppträdandet förändrades.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?