1515

EU-miljarder till försvarssamarbete

EU-kommissionen vill satsa närmare 5,8 miljarder kronor på EU:s försvars- och säkerhetssamarbete de närmaste tre åren. Efter det ska anslagen ökas till närmare 15 miljarder kronor per år.

Bild:Fredrik Sandberg/TT

Diskussionerna om ett fördjupat säkerhetssamarbete inom EU har pågått i åratal men efter den brittiska omröstningen om att lämna EU för knappt ett år sedan har det börjat röra sig i byråkratin.

I samband med att EU-kommissionen lägger fram sitt förslag för den försvarsfond som klubbades i slutet av förra året på onsdagen säger Jyrki Katainen, kommissionär med ansvar för tillväxt och investeringar, att EU rört sig längre i försvarssamarbetet det senaste halvåret än de föregående 60 åren.

Kommissionen argumenterar för att ett fördjupat försvarssamarbete ska sänka kostnaderna för EU-medlemmarna. Enligt kommissionens egna beräkningar kostar bristen på säkerhetssamarbete medlemsstaterna uppemot 100 miljoner euro, motsvarande 978 miljoner kronor, per år.

”Dubbelarbete och ineffektivitet har lett till ett säkerhetsunderskott i EU”, säger Jyrki Katainen.

Den försvarsfond som Europeiska rådet klubbade i slutet av förra året ska fördela över 880 miljoner kronor, över tre år mellan 2017 och 2019. Därefter förslår kommissionen att anslagen ökas till knappt 5 miljarder kronor per år när den nya budgetperioden inleds efter 2020.

Den andra delen av försvarsfonden handlar om att medlemsstater ska kunna få medfinansiering för gemensamma investeringar i militär hårdvara som drönare och helikoptrar. Under 2019 och 2020 vill kommissionen skjuta till närmare 5 miljoner kronor. Anslagen föreslås sedan höjas till 9,8 miljarder kronor per år efter 2020.

Det råder knappast någon tvekan om att utspel från USA:s president Donald Trump har påverkat diskussionerna. Det gäller inte minst från hans första utrikesresa i maj i år, då Donald Trump bröt med tidigare presidenters tradition av att explicit ge sitt stöd till den artikel i försvarsalliansen Natos stadgar som säger att en attack mot ett medlemsland är en attack mot samtliga medlemmar.

Federica Mogherini, vice ordförande i kommissionen och EU:s representant i utrikesfrågor och säkerhetspolitik, medger under onsdagens presskonferens att utvecklingen i USA är oroande.

”Det vi kan göra är att uppmana våra amerikanska vänner att fortsätta vara närvarande på den globala scenen. Jag vet att det är surrealistiskt att höra det här men det är ett faktum”, säger hon.

Det är heller ingen hemlighet att det brittiska utträdet spelar roll. Storbritannien har länge motsatt sig ett djupare säkerhetssamarbete och blockar tidigare förslag.

På onsdagen publicerar kommissionen också en särskild rapport som stakar ut tre möjliga modeller för det framtida försvarssamarbetet. I det mer långtgående beskrivs det som ett komplement till Nato med permanenta EU-styrkor som kan sättas in vid behov. Samtidigt hävdar Federica Mogherini att EU inte är på väg att bli en militär allians.

”Det handlar inte om att ersätta Nato eller USA”, säger hon.

Kommissionen kan samtidigt stödja ambitionerna på en ny undersökning från Eurostat där 75 procent av de tillfrågade säger sig stödja en gemensam försvars- och utrikespolitik. En knapp majoritet om 55 procent säger att de är för en särskilt EU-armé.

Sverige utmärker sig i mätningen med relativt lågt opinionsstöd för båda förslagen.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?