ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

EU-kommissionen vill bana väg för europeiska företag i offentliga upphandlingar i andra länder

EU-kommissionen vill öppna upp offentlig upphandling i omvärlden för EU-företag. Det ska ske genom hot om att EU annars minskar tillträdet till EU:s offentliga upphandling för landets företag. Det sade källor i kommissionen på måndagen.

Enligt utkastet till slutsatserna från EU-toppmötet på torsdag-fredag ska EU:s stats- och regeringschefer ställa sig bakom "effektiv reciprocitet" för offentlig upphandling.

EU:s marknad för offentlig upphandling är å sin sida mycket öppen, medan andra länders marknader är mycket stängda.

Källor i kommissionen nämnde Kina, Indien, Indonesien, Turkiet, Norge och Schweiz som exempel. 

EU-företag tar bara hem offentliga kontrakt på 10 miljarder euro per år av en världsmarknad på 8.000 miljarder euro, enligt kommissionen.

Kommissionen föreslår därför att Europaparlamentet och handelsministrar ska återuppta diskussioner kring ett förslag från 2016.

Förslaget ger kommissionen möjlighet att starta undersökningar av misstänkta begränsningar och diskriminering. Om misstankarna visar sig stämma ska kommissionen inleda förhandlingar med landet för att lösa problemen.

Som sista utväg kan kommissionen, efter samråd med EU-länderna, begränsa tillgången till EU:s marknad för företag, varor och tjänster från landet i fråga.

Kommissionen betonar att detta gör konkurrensen mer rättvis och genomdriver principen om balanserad reciprocitet när det gäller marknadstillträde.

Länder i omvärlden använder olika metoder för att begränsa tillträdet för företag från EU och från andra länder i världen.

Dit hör rena förbud mot att delta, förbud för att delta i upphandlingar under vissa belopp, bristande information som gör anbud svåra, krav på samarbeten med lokala företag (till exempel i Kina och Indonesien), krav på en hög andel lokalt innehåll (Kina, Indien och Indonesien), samt krav att det utländska anbudet måste vara avsevärt billigare (Ryssland och Turkiet, 15 procent) för att vinna.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies