1515

EU-granskare vill se bättre utsläppstest

EU-kommissionen och medlemsstaterna var för flata mot bilindustrin vilket öppnade för utsläppsskandalen.

 

Misskötsel och kontrollfunktioner åsidosattes – så lyder det hårda omdömet från EU-parlamentets utredningskommitté.

En EU-kommitté har granskat turerna kring Volkswagens utsläppsfusk.
En EU-kommitté har granskat turerna kring Volkswagens utsläppsfusk.Bild:AP Photo

 

Efter nästan ett års arbete har kommittén nu enats om en rapport som en klar majoritet av ledamöterna ställt sig bakom.

”Vi har pekat ut det politiska ansvaret hos både EU-kommissionen och medlemsstaterna. Nu finns det svart på vitt att de har agerat för svagt. Formuleringarna blev starkare än jag hade trott från början”, säger Fredrick Federley (C), den ende svenske ledamoten av kommittén.

Kommittén tillsattes efter att det hösten 2015 avslöjades att Volkswagen hade manipulerat sina dieselmotorer för att de i testmiljö skulle släppa ut mindre av skadliga kväveoxider än de gjorde i verklig trafik.

Avslöjandet satte ljuset på hur bristfälliga och missvisande testerna var. Även andra tillverkare gjorde allt för att optimera sina värden vid testtillfället.

Kommittén har förhört företrädare för bilindustrin, experter samt tidigare och nuvarande kommissionärer.

Slutsatsen är att kunskapen om skillnaden mellan utsläpp och laboratorietester ignorerades.

Vissa medlemsstater – Frankrike, Italien och Spanien nämns – agerade för att fördröja nya testmetoder och ville få dem mindre stränga.

Rapporten lyfter fram att flera länder har representanter från bilindustrin i sina delegationer. Det gäller inte Sverige, där bilindustrin däremot får lämna synpunkter via myndigheterna.

”Klart vi ska lyssna på industrin, men de ska inte sitta med vid beslutsborden”, säger Fredrick Federley.

Medlemsstaterna åsidosatte också sina förpliktelser att övervaka branschen. Det manifesteras tydligast i att VW:s fusk inte upptäcktes i Europa, utan i USA.

Kommissionen anklagas för att inte ha utnyttjat alla till buds stående medel för att koppla typgodkännandeprocessen till verkliga körförhållanden.

Kommittén anser sig ha funnit klara belägg för att kommissionen och medlemsstaterna brustit i sin kontrollfunktion och förvaltning.

Kommittén landar i ett antal rekommendationer, bland annat att utsläppstester i verklig körning införs och att övervakningen förbättras genom ett anpassat EU-institut.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?