EU ger storböter till SAS

EU-kommissionen har åter antagit beslutet att bötfälla SAS och tio andra flygfraktbolag på totalt 776 miljoner euro.
SAS håller dock fast vid att SAS Cargo inte har deltagit i en global kartell och kommer att överklaga beslutet.

SAS vd Rickard Gustafson
SAS vd Rickard GustafsonBild:Di/TT

SAS böter står kvar på 70,2 miljoner euro, motsvarande knappt 665 miljoner kronor.

Det tillkännagav kommissionen i ett pressmeddelande.

Kommissionens ursprungliga beslut från 2010 upphävdes av EU-domstolens tribunal 2015 på förfarandemässiga grunder. De ursprungliga böterna var på 799 miljoner euro, knappt 7,6 miljarder kronor, för samtliga flygbolagen.

SAS resultatförde beloppet under det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2015/2016.

Redan förra veckan spekulerades det i att konkurrenskommissionären Margrethe Vestager skulle kunna komma att ändra sig om böterna för att förekomma kritik om att EU favoriserar amerikanska bolag inför ett besök hon ska göra i Washington senare i mars.

"Att samarbeta i en kartell i stället för att konkurrera för att erbjuda kunderna bättre tjänster kan inte godtas av kommissionen. Dagens beslut säkerställer att företag som ingick i flygfraktskartellen sanktioneras för sitt beteende", sade Vestager i ett uttalande.

Kartellen var verksam från december 1999 till februari 2006 och fastställde nivåer på bränsletilläggsavgifter och säkerhetstilläggsavgifter genom bilaterala och multilaterala kontakter mellan bolagen.

EU-domstolens tribunal upphävde det ursprungliga beslutet efter att ha funnit en diskrepans mellan motiveringen och artikeldelen av beslutet.

I motiveringen beskrevs konkurrensbrottet som en enda kontinuerlig överträdelse av samtliga bolag. I artikeldelen beskrevs det dock som fyra separata konkurrensbrott där endast vissa bolag deltog i alla fyra.

Kommissionen har nu rättat till detta och vidhåller att bolagen har deltagit i en priskartell.

De böter som nu ålagts SAS igen kommer att belasta SAS resultat för andra kvartalet 2016/2017 som en engångspost.

SAS överklagandet kan ta flera år.

"Vi ifrågasätter starkt att EU-kommissionen åter antar ett beslut som redan har upphävts av EU-domstolen en gång," säger Marie Wohlfahrt, SAS chefsjurist i ett pressmeddelande.

"SAS har under hela processen samarbetat med EU-kommissionen och har under drygt elva år argumenterat mot EU-kommissionens uppfattning att SAS Cargo skulle ha deltagit i
en global kartell", fortsätter Marie Wohlfahrt.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?