1515
Annons

EU fördömer Erdogans uttalande om Macron

EU fördömer Turkiets president Recep Tayyip Erdogans uttalande om att Frankrikes president Emmanuel Macron skulle behöva ett ”psyktest”.

Samtidigt växer kraven på bojkott av franska varor i arabvärlden.

Uttalandet från Erdogan, som han återupprepade på söndagen, kom som en reaktion på att Macron de senaste veckorna kritiserat ”islamistisk separatism”. Efter det uppmärksammade mordet i mitten av oktober på en fransk lärare som i undervisningssyfte visat karikatyrbilder på profeten Muhammed för sina elever sade Macron att ”islamister vill åt vår framtid”. Och bara några veckor tidigare sade den franske presidenten att ”Islam är en religion som är i kris över hela världen”.

EU:s utrikeschef Josep Borrell fördömer Erdogans uttalande, som han beskriver som oacceptabelt. Frankrike har i sin tur svarat genom att kalla hem sin ambassadör från Turkiet för konsultationer.

Enligt Erdogans medarbetare Fahrettin Altun används ”kränkande karikatyrer” av profeten Muhammed för att skrämma muslimer i Europa, under förespegling att det skulle handla om yttrandefrihet.

”Allt vi ser om muslimer i europeisk kultur i dag är kusligt likt demoniseringen av europeiska judar på 1920-talet”, skriver han på Twitter.

Samtidigt ökar kraven på bojkott av franska varor i arabvärlden. Varuhuskedjan Al Meera i Qatar, som konkurrerar med de franska motsvarigheterna Monoprix och Carrefour, sade i ett uttalande på fredagen att de tills vidare drar tillbaka franska varor från sina butiker. Även butiker i Kuwait har plockat bort franska produkter från sina hyllor.

Jordanien uppgav på lördagen att de fördömer den fortsatta publiceringen av karikatyrer av profeten Muhammed. Landets oppositionsparti Islamiska aktionsfronten (IAF) går ett steg längre och uppmanar landets invånare att bojkotta franska varor.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?