Annons

EU-förbud öppnar för helt nya produkter för skogsjätten

Ätbara flaskor och matförpackningar. Innovationskraften i startups och storbolag är en avgörande faktor för att livsmedelsbranschen ska klara hållbarhetsutmaningarna.

Stora Ensos vd Annica Bresky.
Stora Ensos vd Annica Bresky.Foto:Magnus Fond

Flykten från fossilberoendet är en av de mest omvälvande transformationerna i näringslivet. EU inför från och med 2021 ett förbud mot plastprodukter för engångsbruk som till exempel tallrikar, bestick och snabbmatsförpackningar. Kina inför ett liknande förbud redan i år. Diskussioner pågår även för införandet av en ny EU-gemensam plastskatt. 

Hela denna omställning betyder många nya möjligheter för de som har alternativen, som skogsindustrin.

”Vårt löfte är att allt som är fossilbaserat i dag det kan vi göra av träfiber”, säger Stora Ensos vd Annica Bresky.

Det pågår således ett intensivt innovationsarbete i den svensk-finska skogsjätten. 2019 kom 7 procent av koncernens försäljning på 106 miljarder kronor från helt nya produkter och tjänster. Och den andelen ska öka betydligt, till minst det dubbla, är Annica Breskys målsättning.

”Vi har nu till exempel tagit fram nya träfiberbaserade barriärer som gör att förpackningarna inte läcker utan att man behöver lägga på en plastfilm. Då blir det plötsligt mycket lättare att återvinna och det minskar klimatavtrycket.”

Stora Enso samarbetar också med en rad innovativa startups för att snabbt hitta nya smarta förpackningslösningar. Ett sådant projekt är träfiberbaserade sugrör som bolaget utvecklat tillsammans med finska Sulapac. Sugrör som fungerar och känns som plast, men som bryts ner utan spår om de hamnar i naturen. 

”En viktig sak är också att ifrågasätta vilken funktionalitet vi måste ha”, menar Annica Bresky.

”I dag finns det stora kaffekedjor som vill att deras muggar ska hålla värmen i 48 timmar. Varför då? Ingen människa dricker 2 dagar gammalt kaffe. Kan vi förändra de specifikationerna, säg till 6 timmar, så kan vi plocka bort en hel del av dessa extra barriärer vilket gynnar miljön.”

En stor utmaning är också att verkligen få igång bättre återvinningsprocesser, för vår konsumtion kommer fortsatt att bygga mycket på engångsartiklar.

”Vi måste få in fler strömmar i det cirkulära systemet. Det är en utmaning hur man bygger upp dessa och verkligen får konsumenter att lämna tillbaka”, menar Annica Bresky.

En lösning på detta är förstås ätbara förpackningar, en idé som har funnits ett tag. Men tiden är nu mogen för att såväl förpacknings- som livsmedelsindustrin ska börja intressera sig för dessa på allvar.

Notpla heter en startup i London som utvecklat en ätbar vattenflaska, eller rättare sagt vattenboll där vätskeinnehållet omsluts av ett membran av ätbart sjögräs. Äter du inte upp membranet bryts det istället ner inom en månad.

Det finns även svenska projekt inom ätbara förpackningar. Forskare vid Högskolan i Borås har till exempel utvecklat bioplast av äppel- och apelsinrester som man sedan tillverkat engångsmuggar av.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?