Annons

EU enigt – ska slå tillbaka med strafftullar mot USA

EU:s handelsministrar ger starkt stöd till kommissionen för att snabbt slå tillbaka mot USA med strafftullar om USA inför tullar på stål och aluminium från EU.

Det sade EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström vid en presskonferens efter handelsministrarnas möte i Sofia på tisdagen.

Bild:Jesper Frisk

"Jag kände ett starkt stöd från ministrarna, ett enhälligt stöd", sade hon.

"Jag hoppas förstås att det inte behövs. Men vi är redo att vidta motåtgärder beroende på var de amerikanska åtgärderna landar", fortsatte hon.

EU:s motåtgärder kan bli allt från att anmäla USA till Världshandelsorganisation WTO - tillsammans med likasinnade länder - till vedergällning, sade hon.

Handelsministrarna diskuterade olika alternativ och dess effekter på EU, förklarade kommissionären.

Den 16 februari rekommenderade USA:s handelsminister Wilbur Ross två alternativ för importtullar på stål och aluminium. Det är upp till president Donald Trump att avgöra om något av alternativen ska införas. Hans beslut väntas i mitten av april.

Det ena alternativ är en global tull på 24 procent på stålimport och 7,7 procent på aluminium. Detta alternativ skulle omfatta alla exportörer, alltså även från EU.

EU anser att detta vore missriktat eftersom det är Kina som är det stora problemet i världshandeln med stål och aluminium på grund av stor kinesisk överproduktion.

Det andra alternativet skulle frysa importen på 2017 års nivå. EU:s marknader för stål och aluminium skulle kunna drabbas om export ämnad för USA i stället omdirigeras till EU.

Handelsministrarna diskuterade också möjliga skyddsåtgärder om stora volymer stål eller aluminium var på väg att omdirigeras.

Cecilia Malmström redogjorde för läget i förhandlingarna om frihandelsavtal med både Mexiko och Mercosur (Argentina, Brasilien, Paraguay och Uruguay).

Handelskommissionären står beredd att flyga till Asuncion i Paraguay mot slutet av veckan om ett avtal är inom räckhåll, sade hon.

Avtalet med Mexiko kanske också kan avslutas inom några veckor. De utestående frågorna om ursprungsregler för bilar och bildelar är nära kopplade till Mexikos pågående Nafta-förhandlingar med USA och Kanada, sade hon.


Innehåll från AssistansbolagetAnnons

De tar vägassistansbranschen till framtiden

Assistansbolaget har sedan starten utmanat sin bransch med en modern vägassistansförsäkring. Nu tar företaget nästa viktiga digitala steg för att förbättra kundupplevelsen.
Assistansbolaget har sedan starten utmanat sin bransch med en modern vägassistansförsäkring. Nu tar företaget nästa viktiga digitala steg för att förbättra kundupplevelsen.

Vägassistansbranschen har inte hoppat på digitaliseringen på samma sätt som många andra branscher. Detta ska Assistansbolaget ändra på. Med inspiration från andra branscher i digitaliseringens framkant ska Assistansbolaget förenkla livet för sina kunder.

När olyckan är framme och du behöver hjälp med att flytta både bilen och dig själv från en hårt trafikerad väg är det fortfarande ett traditionellt telefonsamtal som gäller för att få vägassistans. När du väl kommit fram till operatören är det svårt att få besked om när hjälp kommer och hur mycket det kommer kosta, och du måste själv förklara var du befinner dig för att hjälpen ska hitta dit. 

Assistansbolaget har sedan starten 2015 utmanat den traditionella branschen med en modern vägassistansförsäkring och digitala lösningar som förenklar för användaren. Nu står företaget inför nästa avgörande resa.

– Vi har under de senaste åren gjort kraftiga investeringar som kommer förändra marknaden på riktigt. Vi har tagit fram en digital plattform som gynnar kunden i alla led, vilket kommer att ta kundupplevelsen till en helt ny nivå, säger Lukas Fryklund, vd för Assistansbolaget. 

Konsumenterna är redo för nästa steg

Assistansbolaget var tidiga med att samla sina tjänster i kundernas smartphone som möjliggjorde geolokalisering och närhet till sina försäkringar. En självklarhet i dag – banbrytande i branschen då. 

I dag förväntar sig konsumenterna möjligheten att beställa vägassistans direkt i telefonen med en knapptryckning, att snabbt kunna se var närmsta bärgare befinner sig, hur lång tid det tar tills den är framme och inte minst vad det kommer att kosta. Detta vill kunden se i realtid på samma sätt som när man beställer en taxi eller har beställt mat och vill se på kartan vart cykelbudet befinner sig. 

– Konsumenterna är så redo för det här steget, och har egentligen varit det länge. Faktum är att det redan borde ha funnits. Dagens konsumenter är vana vid att ha all information i realtid direkt i handen, det finns helt enkelt en annan förväntan i dag. Allt detta kommer vi nu att möjliggöra för våra kunder, säger Lukas Fryklund. 

Först ut med personbunden försäkring

Assistansbolaget har under flera år arbetat för att möta konsumentens behov. De var först ut med att satsa på en personbunden försäkring istället för en bilbunden försäkring, och tog även bort inlåsningseffekten. Kunderna fick alltså möjligheten att teckna och avsluta sina försäkringar precis som de själva önskar. Kunderna är försäkrade oavsett om de kör sina egna bilar, lånar någon annans eller hyr en bil på semestern. Försäkringen gäller både i Sverige och i princip hela Europa. Dessutom sköter Assistansbolaget hela processen med exempelvis bokning av hyrbil och hotellrum i samband med att du behöver vägassistans.

– Det finns mycket regler kring vilken typ av bil du får hyra och vilken prisklass på hotellrum som får bokas. Vi lägger inte snåriga försäkringsvillkor på kunden att hålla koll på. Vi ser istället till att guida kunden rätt och står även för betalningen så att kunden inte behöver ligga ute med några egna pengar, säger Lukas Fryklund.

Assistansbolaget har förenklat flera krångliga upplägg som tidigare var norm i vägassistansbranschen. Kundupplevelsen och kvalitet har alltid varit största fokus. 

– Vi kommer fortsätta att utmana de cementerade gamla strukturerna på marknaden, säger Lukas Fryklund. 

Fakta om Assistansbolaget

Assistansbolaget grundades 2015 och är idag marknadsledande inom vägassistansförsäkringar med över 350 000 kunder i Norden. Vår uppgift är att garantera våra kunder snabb och rätt hjälp vid oförutsedda driftstopp längs vägarna i Europa. 

Kontakt: kontakt@assistansbolaget.nu  

Läs mer om Assistansbolaget här

 

Mer från Assistansbolaget

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Assistansbolaget och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?