1515

EU enat om Turkiet och Belarus

EU:s medlemsländer är överens om sanktioner mot Belarus och hur Turkiet ska hanteras med både morot och piska.

”Vi är redo att använda alla verktyg vi har till vårt förfogande”, säger rådsordförande Charles Michel i Bryssel.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.Foto:Olivier Hoslet

Utrikespolitiken var helt dominerande när Michel höll toppmöte med EU:s stats- och regeringschefer ända fram till klockan ett på natten mot fredagen.

Bland det som avhandlades fanns förgiftningen av ryske oppositionsledaren Aleksej Navalnyj, den nyuppflammade konflikten mellan Armenien och Azerbajdzjan kring Nagorno-Karabach och våldsamheterna i Belarus efter presidentvalet i augusti.

Mest fokus låg ändå på spänningarna i östra Medelhavet där Cypern och Grekland vill ha stöd gentemot Turkiet.

Och till sist har de fått det.

”Vi upprepade med styrka vår solidaritet med Grekland och Cypern. Ingen kan slå in en kil mellan oss”, lovar EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i Bryssel.

Irritationen gäller främst det turkiska letandet efter olja och gas på vatten som Cypern ser som sitt. Regeringen i Nicosia vill ha en stark markering från EU och vägrade länge att acceptera de ordalydelser och åtgärder som föreslogs.

”För mycket morot, för lite piska”, sade en grekisk tjänsteman till nyhetssajten Politico Europe under torsdagskvällen.

Först sedan klockan slagit nästa ett på natten mot fredagen kom till sist ett genombrott.

”Vi vill ha en konstruktiv och positiv relation med Turkiet. Men det kommer bara att fungera om provokationerna och påtryckningarna upphör”, säger von der Leyen på presskonferensen efteråt.

”I en situation där Turkiet agerar ensidigt och bryter mot internationell rätt så har vi en verktygslåda och vi kan använda den omedelbart”, säger tyskan – utan att rakt ut vilja använda ordet sanktioner.

”Det är nu Turkiet som måste bevisa att de vill gå en konstruktiv väg”, säger hon.

Lösningen kring Turkiet innebar även att den senaste tidens låsningar kring Belarus nu försvinner.

Egentligen har EU:s utrikesministrar redan enats om att införa utökade sanktioner mot styret under mångårige diktatorn Aleksander Lukasjenko i Belarus. Det formella införandet har dock blockerats av Cypern, i väntan på det turkiska.

Nu är emellertid alla överens om att i princip omedelbart agera mot 40 personer i den belarusiska statsledningen.

”Det är en viktig signal. Det kommer att bekräftas via en skriftlig procedur i morgon”, säger Charles Michel.

Sverige fanns inte fysiskt med vid toppmötesbordet, då statsminister Stefan Löfven (S) valt att stanna hemma av privata skäl, sedan hans mamma nyligen avlidit och snart ska begravas.

I stället fick Finlands Sanna Marin tala även för Sveriges räkning, då några vikarier inte accepteras vid EU:s toppmöten.

”Det kommer inte att vara några svårigheter för henne. Sverige och Finland ligger mycket nära varandra när det gäller alla de frågor som står på dagordningen”, sade EU-minister Hans Dahlgren (S) inför toppmötet i Bryssel.

Stats- och regeringscheferna avslutar sitt toppmöte under fredagen med samtal om den inre marknaden, industripolitik och brexit.


Innehåll från Polarn O. PyretAnnons

Polarn O. Pyret: Vårt mål är ”tre barn i varje plagg, minst”

Det finns ett allt större intresse från dagens konsumenter kring återbruk och återvinning, och second hand har fått en allt högre status hos den klimatmedvetna shopparen. Som en del i sitt hållbarhetsarbete möjliggör nu Polarn O. Pyret för fler att kunna återanvända kläder genom att utöka sitt second hand-sortiment.

– Vårt mål ”tre barn i varje plagg, minst” har aldrig känts mer aktuellt. Idag ärvs 63 procent* av alla våra ytterkläder vidare till minst tre barn och i framtiden hoppas vi att detta även kommer att gälla våra övriga kläder, berättar Johan Munck, VD Polarn O. Pyret. 

Sedan starten 1976 har Polarn O. Pyret gjort kläder av högsta kvalité, kläder som tål att älskas, tvättas och slitas. Och som sedan kan ärvas vidare till nästa barn, och nästa. 

– Som en del i vårt hållbarhetsarbete har vi gått ut med ett löfte om att minska mängden nyheter vi producerar. Det innebär att antalet nya artiklar per år blir färre, men också att de nyheter vi lanserar får leva längre i butik. Det ihop med vår second hand-tjänst hoppas vi bidrar till sundare konsumtionsmönster, säger VD Johan Munck. 

Polarn O. Pyret var tidigt ute med second hand-försäljning på nätet, redan 2010 startades en tjänst online. Förra året breddades konceptet till alla företagets butiker i Norden. 

– Att våra kläder säljs på andrahandsmarknaden är inget nytt. Kvalitén håller för flera barn och vi har i många år varit i toppen när det gäller försäljning på olika marknadsplatser som erbjuder andrahandsförsäljning. Vi såg det som en möjlighet förra året att även erbjuda det här i våra butiker och nå ut till nya kundgrupper, säger Johan Munck. 

Second hand-tjänsten är enkel. Du lämnar in plagg till butiken och som ersättning får du en värdecheck som kan användas till att köpa nya, eller ”nya” begagnade plagg. Och mottagandet har varit mycket positivt, berättar Johan Munck.

– Det har varit fantastiskt att se plagg som är över 20 år gamla komma in och säljas vidare. Efterfrågan har varit stor och varorna hittar en köpare väldigt snabbt. Vi började med att enbart ta emot ytterkläder men fick direkt feedback att kunderna önskade mer. Så i augusti adderade vi jeans och ull till second hand-sortimentet och nu adderar vi alla babykläder. 

Utöver second hand-tjänsten kan Polarn O. Pyrets kunder även lämna in ytterplagg för lagning. 

– Vår grund är att vi alltid ska tillverka slittåliga plagg som håller för lek och ett aktivt liv. Men ibland händer det att en jacka går sönder. För att ta vara på sådana plagg har vi vår lagningstjänst PO.P Repairs. Vi lagar våra ytterplagg till självkostnadspris, oavsett hur gamla de är. På det här sättet kan vi rädda många plagg som annars hade kastats helt i onödan, avslutar Johan Munck.

Om Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret startade år 1976 med viljan att göra bekväma barnkläder av hög kvalitet. Det betyder lekvänlig design, utan något som skaver eller stramar, som också ska hålla tvätt efter tvätt. 2010 startades en second hand-tjänst online och från 2020 finns den i samtliga butiker i Norden. Där erbjuds även kunderna reparationstjänsten PO.P Repairs vår reparationsservice av ytterkläder. Polarn O. Pyrets mål är ”tre barn i varje plagg, minst”.

www.polarnopyret.se

*Polarn O. Pyrets kundundersökning 2021.

https://www.polarnopyret.se/second-hand 

https://www.polarnopyret.se/

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Polarn O. Pyret och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?