1515

EU bötfäller Scania

EU-kommissionen dömde på onsdagen Scania till böter på 880,52 miljoner euro, motvarande 8,4 miljarder kronor, för att ha drivit en kartell under 14 år.

Bild:TT

Scania och fem andra lastbilstillverkare samarbetade om prissättning och vältrade över kostnader för ny teknik för nya utsläppskrav på kunder.

Det tillkännagav kommissionen i ett pressmeddelande.

"Denna kartell påverkade ett avsevärt antal transportföretag i Europa eftersom Scania och övriga lastbilsföretag i kartellen tillverkar fler än nio av tio medelstora och tunga lastbilar som säljs i Europa", sade EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager i ett uttalande.

"Dessa lastbilar står för omkring tre fjärdedelar av inlandstransporten av varor i Europa och spelar en avgörande roll i den europeiska ekonomin", fortsatte hon.

Kommissionens beslut om Scania kom betydligt senare än övriga fem lastbilsföretag eftersom Scania har bestridit anklagelserna.

Övriga företag i kartellen dömdes redan den 19 juli 2016 till sammanlagt 2,93 miljarder euro i böter. De var Volvo/Renault 670 miljoner, Daimler 1.009 miljoner euro, DAF 753 miljoner euro och Iveco 495 miljoner euro.

Även MAN deltog i kartellen men fick sina böter sänkta till noll eftersom det var MAN som avslöjade kartellen för kommissionen.

"Dagens beslut markerar slutet på vår undersökning", sade Margrethe Vestager.

Kommissionens undersökning visade att Scania hade medverkat när kartellen samordnade priser på grossistnivå.

Lastbilsföretagen samarbetade också för att bestämma tiden för de strängare europeiska utsläppsreglerna, övergången från Euro III till Euro IV. Företagen enades även om att vältra över kostnaderna på utsläppstekniken på kunderna.

Kommissionen förklarade att bötesbeloppet fastställdes med hänsyn taget till Scanias försäljning av tunga lastbilar i EES-området (EU plus Norge, Island och Liechtenstein).

Andra faktorer var överträdelsens allvarliga karaktär, den höga marknadsandelen för alla deltagande företag, kartellens geografiska omfattning och tidslängden för kartellen.

"Scania valde att inte samarbeta med kommissionen under undersökningen. Scania erhåller därför ingen nedsättning av böterna", skrev kommissionen i pressmeddelandet och hänvisade till sina regler från 2006 och 2008 för sänkningar av bötesbelopp.

Kommissionen påpekade också att enskilda personer eller företag som har drabbats ekonomiskt av en kartell har rätt att kräva skadestånd i nationell domstol.

Kommissionens beslut utgör bindande bevis för att en kartell har ägt rum och att den var olaglig.

Skadeståndskraven ska inte sänkas på grund av de böter som kommissionen redan har dömt ut, skrev kommissionen.

Scania förbereder en överklagan av EU-kommissionens beslut, säger talespersonen Karin Hallstan till Bloomberg News.

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?