Annons

Ett eldorado för båtprylsfantaster

På Båtmässan i Göteborg flockas de sanna entusiasterna som vill utrusta sin båt med det senaste som bjuds ut på marknaden.
Här kan man hitta allt från båtvax till snurrande radarantenner.

Bild:TT.

De hetaste prylarna är elektronik i alla dess former, både nya prylar och uppgraderade versioner av gamla. Här handlar det om wifi till båten, gps för navigeringen och abonnemang på kabel-tv för kabyssen. Och så ekolod och sonar. Och värmekameror.

"Värmekameran är lättare att avläsa än en radar. Och skulle någon falla överbord är de lättare att hitta även när det är mörkt", säger Oliva Larsson på Raymarine.

"Man kan upptäcka isberg också. En sådan skulle de ha haft ombord på Titanic".

I montrarna bjuds det också ut mängder med andra mer eller mindre nödvändiga prylar. Här säljs allt från luktfria miljöriktiga båttoaletter och portabla grillar till självupprullande fendrar och kabyssanpassade kastrullset. För att inte tala om ryckdämpande förtöjningslinor, vattentäta förbandslådor eller flytande tvålar. Alltså inte flytande tvål, utan tvålar som flyter.

Dessutom visas mängder med moderiktiga seglarkläder och flytvästar, praktiska, fräcka och med rätt statusmärken på bröstet.

"Vi säljer mest svarta flytvästar, säger Sofia Haggren på Sea sea båttillbehör. De märks inte så mycket när man har dem på sig, men om man hamnar i vattnet blåses de upp och blir illgula".

Och så mitt i båtkommersen ges ett erbjudande till alla landkrabbor. En luftrenare som lovar göra inomhusluften hemma ren och frisk som havsluft. Behöver man ens en båt då?


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Rekordförsäljning av laddbara bilar

Hittills i år är 29,3  procent av alla nya bilar som säljs på svenska marknaden laddbara.

För Kia, ett av de ledande märkena på den svenska elbilsmarknaden, är motsvarande siffra 57 procent.

Och utvecklingen fortsätter – redan nästa år räknar biltillverkaren med att 80 procent av alla nya bilar är laddbara.

Laddbara bilar för dina behov. 

Bilmarknadens omställning från fossila bränslen till eldrift fortsätter i snabb takt.

Under oktober var andelen laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider, som registrerades rekordhög med 36 procent av den totala nybilsförsäljningen. Det ska jämföras med oktober förra året då motsvarande siffra låg på 11,8 procent, allt enligt en ny rapport från branschorganisationen Bil Sweden.

Kia Niro
Kia Niro

”Offensiv strategi”

Kia har länge varit en drivande aktör på Sveriges elbilsmarknad. Hittills i år utgörs 57 procent av all nybilsförsäljning av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent nästa år.

Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

I produktportföljen finns nu fyra laddhybrider – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro (utsedd till Miljöbästa bil 2019) och e-Soul.

Kia Sorento som laddhybrid

Kia Sorento
Kia Sorento

Nu har orderböckerna dessutom öppnats för ytterligare en laddhybrid: den populära sjusitsiga familjesuven Kia Sorento som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt viktigare modell i sitt segment. Dieselversionen släpps på marknaden redan nu, och under första kvartalet 2021 börjar modellen levereras som laddhybrid.

Offensiv omställning

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar. För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbar 8 000 personer nu intensivt på Kias R&D-center i Namyang utanför Seoul i Sydkorea. Här utvecklas framtida fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

FAKTA/Kia Sorento Plug-In Hybrid

*Drivlinan kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. 

*Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter.

*Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

*Sorento byggs på en ny SUV-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. 

*Nya Sorento är sjusitsig som standard.

*Laddhybriden har ett bagageutrymme som rymmer upp till 809 liter last med den tredje sätesraden nedfälld. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 988 liter. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?