1515
Annons

Ett av LKAB:s malmtåg har spårat ur: ”Hemskt olyckligt”

Ett av LKAB:s malmtåg har spårat ur norr om Gällivare och 38 vagnar har lämnat rälsen.

”Det är hemskt olyckligt. Vi får se vad som var orsaken och hur långt stopp det blir”, säger Per Juntti vid bolagets pressavdelning.

Ett av LKAB:s malmtåg har spårat ur, föraren är enligt bolaget oskadd.
Ett av LKAB:s malmtåg har spårat ur, föraren är enligt bolaget oskadd.Foto:Janerik Henriksson/TT
Ett av LKAB:s malmtåg har spårat ur norr om Gällivare och 38 vagnar har lämnat rälsen.
Ett av LKAB:s malmtåg har spårat ur norr om Gällivare och 38 vagnar har lämnat rälsen.Foto:LKAB

Under söndagsmorgonen spårade 38 godstågsvagnar tillhörande LKAB ur strax norr om Gällivare. Ungefär hälften av tåget, som beräknas väga runt 8.000 ton, har lämnat rälsen. Olyckan har inträffat runt tre kilometer från närmaste bilväg, på sträckan mellan Sikträsk och Lina älv.

”38 vagnar är av spåret och tre kontaktledningar har rivits ned. Det är skadorna vi känner till just nu. Föraren är okej och är hämtad från platsen. Det här handlar bara om materiella skador”, säger Per Juntti vid bolagets pressavdelning.

LKAB fraktar pellets och andra resurser som behövs i tillverkningen på den runt 50 mil långa Malmbanan. Tågrälsen förbinder bolagets gruvor i Malmfälten med hamnarna i Luleå och norska Narvik. Under 2020 fraktades totalt 28,5 miljoner ton järnmalmsprodukter på Malmbanan.

”Just nu kör vi färdiga pellets från Malmberget till Narvik. Det här innebär ett totalstopp för dessa produkter. På så vis kommer det här väldigt olägligt”.

En majoritet av LKAB:s transporter av malm går mellan Malmberget till Luleå samt mellan Kiruna och Narvik. I och med att tåget spårat ur mellan dessa två sträckor är den dagliga driften inte direkt påverkad. Däremot är den sträcka som nu stängs av viktig för att kunna transportera rågods för produktionen. Det handlar bland annat om olja och cement.

”Utan rågodsen kan vi inte producera pellets. Vi ersätter transporten med lastbil så långt det går. Sen har vi såklart material i lager också. Verksamheten stannar inte över en natt.”

Godstrafiken delar järnvägsspåren med persontrafik. Trafiken står just nu helt stilla mellan Gällivare och Kiruna i åtminstone tre dagar, enligt LKAB:s uppskattning.

Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg. Utöver LKAB kör även SSAB på spåren.

LKAB har tidigare lyft fram behovet av dubbelspår på Malmbanan. Senast i maj i år spårade ett tåg ut utanför Kiruna, vilket då ledde till ett stopp på sträckan i några dagar.

”Det här är en jätteviktig sträcka och när det väl händer något sånt här, som leder till ett totalstopp, så visar det på hur sårbart det är.”

Bolaget har nu inlett arbetet med att få bort loket och vagnarna från platsen. Skadorna ska repareras och en utredning om vad som orsakat urspårningen ska inledas.

”Det här är naturligtvis inte bra. Det är skönt att föraren klarade sig. Det är hemskt olyckligt. Vi får se vad som var orsaken och hur långt stopp det blir.”

Valet 2022

Svantesson: ”Jag vågar fatta beslut”

Efter en möjlig valvinst måste finansminister Elisabeth Svantesson (M) sluta ett finansieringsgap på tiotals miljarder kronor och styra Sverige efter ett nytt politiskt avtal – på Sverigedemokraternas mandat. 

”Vi alla är fokuserade på sakfrågorna, även Sverigedemokraterna”, säger hon. 

Elisabeth Svantesson (M) kan bli finansminister vid möjlig valvinst.
Elisabeth Svantesson (M) kan bli finansminister vid möjlig valvinst.Foto:Joey Abrait

Elisabeth Svantesson slåss sedan fem år tillbaka för att bli finansminister i en Ulf Kristersson-ledd regering. Om valet går hennes väg så finns ingen snitslad bana för en regering som vilar på Sverigedemokraternas, Kristdemokraternas och Liberalernas mandat efter valdagen. Sverigedemokraterna kräver ett detaljerat avtal och Elisabeth Svantesson spår tuffa förhandlingar. 

”Det kan ta lite tid att komma överens i de olika delarna”, säger hon. 

Efter förra valet tog det 134 dagar att bilda regering. Hur lång tid det tar denna gång vill hon inte sia om. 

”Jag kan inte lova någonting, men jag tror att alla vill komma igång så fort som möjligt.”

Sverigedemokraterna har lovat ta strid för att a-kassan inte sänks efter valet. I Moderaternas budget är en lägre ersättning inte bara en bärande del av en bidragsreform som gör det mer lönsamt att arbeta. Den sänkta ersättningen drar även in 7 miljarder till statskassan. Liberalerna och Kristdemokraterna vill samtidigt inte röra biståndsbudgeten, en besparing på 21 miljarder hos Moderaterna, som därmed motsvarar nästan hela partiets jobbskatteavdrag. 

”Jag förväntar mig att alla fyra partier i det här underlaget kommer med sina förslag på finansiering”, säger hon.

Har du en plan B om det skulle misslyckas?
”Jag är övertygad om att det kan lyckas.”

”Jag tror att vi kommer att komma överens om att spara på delar av biståndet också. För oss är det viktigt”, säger hon vidare. 

Valet ser även ut att bli en jämn strid mellan M och SD om positionen som Sveriges andra största parti.

Om SD får fler mandat, får de då störst inflytande i förhandlingarna?
”Det är inte riktigt så det fungerar i en förhandling, utan man kommer att ha olika prioriteringar så får vi föra en diskussion. När vi förhandlade i höstas gick vi inte exakt efter den procentuella fördelningen”, säger Elisabeth Svantesson som samtidigt medger att storlek spelar roll. 

”Man ska veta att vi alla är fokuserade på sakfrågorna, även Sverigedemokraterna. Det är min erfarenhet från att samarbeta med dem och andra partier i finansutskottet. Det kan man känna sig trygg i”, säger hon vidare. 

Ingen enskild person är särskilt viktig som bollplank för Elisabeth Svantesson. Telefonen går istället varm till såväl näringsliv, forskare och ekonomer, som Lars Calmfors och John Hassler. Ett av hennes senaste samtal gick till Bo Lundgren, partiledare vid millennieskiftet och Riksgäldsdirektör under finanskrisen. 

”Sedan har jag såklart kontakt med Anders”, säger hon om sin partiföreträdare på posten, Anders Borg. 

”Sedan måste man alltid fatta sina egna beslut. Jag vågar fatta beslut, de som jag tror är bäst för företag och för Sverige”, säger hon vidare. 

Den 11:e september kommer Riksdagsvalet att äga rum.
Den 11:e september kommer Riksdagsvalet att äga rum.Foto:Joey Abrait

Socialdemokraternas regeringsunderlag kommer, enligt Moderaterna, att höja skatterna med 46.000 kronor för ett hushåll, i något man kallar en ”rödgrön skattebluff.” I den ingår bland annat återinförd fastighetsskatt och ett halverat ränteavdrag. 

Elisabeth Svantesson tycker inte att det är ett ohederligt utspel, trots Socialdemokraternas försäkringar om att inte röra fastighetsskatten. Tvärtom kallar hon det för konsumentupplysning. 

”Det finns ett facit av de här åren. De har höjt 46 skatter. När man tittar på vad de här partierna driver är det uppenbart att det blir skattehöjningar.”

”Hur ska en beredskapsskatt som drar in 30 miljarder till försvaret se ut? Det vill man inte prata om – därför att det kommer att drabba vanligt folk”, säger Elisabeth Svantesson vidare.

Under pandemin tog Moderaterna strid med regeringen för snabbare och mer omfattande stödpaket. Tillsammans med Vänsterpartiet och övriga oppositionen tvingade man i våras fram en utredning av hur tillfälliga prischocker på bränsle kan överföras från hushåll och företag till staten. Partiets senaste förslag för att lindra elnotan för privata elkunder har enligt Centerledaren Annie Lööf ”planekonomiska tendenser”. 

Har ni blivit sossiga?
”Nej.”

”Vi vill skydda hushållen. Vi ser att det som drar ned konjunkturen är deras oro. Då är det viktigt att de får besked så att de vågar konsumera”, säger hon om elprisstödet. 

Onsdagens besked från regeringen, som var sist ut av riksdagens partier, att Svenska Kraftnät får i uppdrag att föra tillbaka 60 miljarder till hushåll och företag levereras med ett tjuvnyp till Moderaterna då företag inte omfattas av partiets stöd. 

De närmaste 20 åren väntas elbehovet fördubblas och S som fick kalla handen när de bjöd in till nya energisamtal utlovar nu en plan för säker och billig el före valet. 

Borde ni inte tackat ja när regeringen bjöd in till energisamtal?
”Vi har inte alls svårt att prata med Socialdemokraterna, men att sätta sig i samtal ett par veckor före valet för att de ska slippa en fråga de inte klarar av att hantera. Då är det bättre att vi har valrörelse där väljarna få säga sitt”, säger Elisabeth Svantesson som är övertygad om att Socialdemokraterna aldrig får igenom ny kärnkraft med Miljöpartiet.

Har du någon vision för fler internationella investeringar, högre konkurrenskraft?
”Det är saker som vi också måste jobba med i en regering. Sverige ska vara bäst. Utbildningssystemet borde vara det bästa i världen, vi borde ha det absolut bästa företagsklimatet.”

”Orsaken till att vi inte är där i debatten är att de grundläggande sakerna inte funkar. När företag upplever att brottsligheten är brutal, när man inte får tag på kompetens och elförsörjningen inte fungerar.”

50.000 personer skulle få högre drivkrafter att arbeta med en bidragsreform varav 18.000 hushåll är i situationen att ett jobb inte ger en krona mer i plånboken, enligt Moderaterna.

”Moralen är viktig. Det är någon som betalar för alla dem som inte är självförsörjda, men också det strukturella viktigt: Det leder till fler jobb när vi förändrar bidragssystem och sänker skatter på låga inkomster.”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera