ANNONS:
Till Di.se
Energi

Estnisk eljätte slår sig in i Sverige

Siktet är högt ställt när estniska statens energibolag Eesti Energia går in i Sverige. Med bland annat digitala lösningar är målet att utmana jättar som Vattenfall om de svenska elkunderna.

"Det känns fantastiskt spännande. Estland är ett av världens mest utvecklade länder inom digitalisering och e-handel. Och när Estlands största företag nu beslutat sig för att satsa stort i Sverige kommer vi att kunna bidra till att utveckla elmarknaden ytterligare", säger Jonas Lindelöf. 

Han har tidigare bland annat jobbat med företagsköp på svenska statliga energikoncernen Vattenfall och senast varit försäljningschef på kommunalägda Telge Energi. Men nu är han vd på Enefit AB, som är det nya helägda dotterbolag som Eesti Energia startat för sin etablering i Sverige.

"Efter ungefär ett års planering och förberedelse startar vi nu försäljningen. Och beskedet från ägaren är tydligt", säger Jonas Lindelöf.

"Eesti Energi ser detta som en mycket seriös och långsiktig satsning och är ett led i koncernens tillväxtoffensiv i flera länder runt Östersjön. Vi sticker inte under stolen med att vi på allvar vill utmana såväl de största eljättarna som de många andra elhandelsbolagen", säger Jonas Lindelöf.

Till skillnad från flera andra utländska storbolag sker inte intåget via ett stort företagsköp.

"Vi börjar från noll och målet är att växa organiskt och första viktiga delmålet är 100 000 kunder", säger Jonas Lindelöf, som dock inte utesluter vare sig förvärv eller investeringar i sol- och vindkraft i Sverige framöver.

Med runt 140 elhandelsbolag är konkurrensen om de svenska elkunderna redan tuff.

"Vår strategi är att rikta in oss på två tydliga målgrupper. Dels barnfamiljer och dels på medelstora och stora företag. Och vi är övertygade om att vi kommer att bli väldigt konkurrenskraftiga", säger Jonas Lindelöf.

Hur då?

"Inte minst genom att utnyttja det försprång inom digitala tjänster som Eesti Energi skapat genom att tidigt fokusera på att utveckla innovativa, enkla och kostnadseffektiva lösningar", säger Jonas Lindelöf.

Digitala lösningar där en app i mobilen blir det främsta gränssnittet bidrar också till att nykomlingen kan hålla nere kostnaderna till ett minimum och därmed lättare kunna sälja el till konkurrenskraftiga priser.

"Vi är bara fem personer på kontoret i Stockholm och kommer ändå att ha de avancerade tekniska lösningar som vår ägare lägger stora resurser på att hela tiden utveckla", säger Jonas Lindelöf. 

Bolaget ska bara sälja förnybar el och har valt att utesluta traditionella anvisningsavtal, som de ser som en fälla för elkunder.

"Vi är övertygade om att kartan över elmarknaden kommer att ritas om de närmaste åren och där många av dagens elbolag som inte hänger med i

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies