1515

Essitys vd om sparandet: Bäst att agera snabbt och kraftfullt

Hygienkoncernen Essity backar på börsen efter beskedet att man inleder ett nytt sparprogram.

”Råvarupriserna har fortsatt upp under mycket lång tid, till högre nivåer än någonsin förr, och vi ser ingen avmattning i närtid”, säger vd:n Magnus Groth i Di TV.

Vd Magnus Groth.
Vd Magnus Groth.Foto:Oskar Omne

Essity ESSITY B +0,11% Dagens utveckling -aktien sjunker med nästan 4 procent vid 13.30-tiden på fredagen. Skälet är det sparprogram som presenterades på morgonen, som ska ge besparingar om 800 miljoner kronor om året, med full effekt från slutet av 2019.

Vd:n Magnus Groth betonar att bolaget har gjort "väldigt mycket" för att väga upp för råvarupriserna, som tyngde marginalen med 4 procent i andra kvartalet.

”Vi uppvägde mer än 3 procent. Men sedan dess, i tredje kvartalet, har råvaru- och energipriser fortsatt upp i hög takt. På lång sikt kommer alla våra åtgärder att räcka, men vi behöver göra mer på kort sikt – även under nästa år. Därför har vi lanserat besparingsprogrammet”, säger han i Di TV.

Magnus Groth vill inte spekulera i huruvida massa- och energipriserna kommer att bestå på dagens höga nivåer.

”Massapriserna, och även kostnader för de oljebaserade produkterna i våra personliga hygienprodukter, har fortsatt upp under mycket lång tid – till högre nivåer än någonsin förr, och vi ser ingen avmattning i närtid. Då är det bäst att agera snabbt och kraftfullt.”

Att priserna ska accelerera ser han dock inte framför sig.

”Nej, det vi har sett under kvartalet är stigande oljebaserade priser och energipriser, framför allt. Massapriserna har stabiliserats, men vi har ändå haft viss negativ påverkan framför allt på tillväxtmarknaderna, då vi köper massan i dollar och valutorna där har försvagats mot dollarn.”

Essity-vd:n slår även fast att den rådande situationen inte är en baksida av SCA-uppdelningen.

”Vi köper mindre än 5 procent av vår massa från SCA, och 95 procent från andra källor. Jag tycker att vi har full flexibilitet att genomföra våra visioner och utföra våra strategier”, säger Magnus Groth, och fortsätter:

”Anledningen till att vi gör det här nu är ju inte bara för att spara pengar under kort sikt under nästa år, utan även för att stärka vår konkurrenskraft långsiktigt.”

De första effekterna av det nya programmet väntas under första halvåret 2019, säger vd:n.

”Det här är ett tillkommande program utöver de pågående och löpande effektiviseringsprogram vi har.”


Innehåll från Tele2Annons

Hållbarhet allt mer avgörande i valet av leverantör

Hållbarhet har blivit en viktig faktor när företag väljer leverantörer. För en del bolag är den till och med avgörande. En av dem är Tele2 som nu jobbar för att klimatsäkra hela sin värdekedja från leverantörer till slutkund.

Läs hela artikeln här. 

Tele2 har ambitiösa miljömål och vill genom innovativ teknik bidra till omställningen till en smartare värld. Företaget vill dessutom vara ledande inom hållbarhet och bli den första telekomoperatören som lyckas uppnå en klimatneutral värdekedja. 

Bland annat har Tele2 under flera år arbetat hårt för att minska koldioxidutsläppen i den egna verksamheten, vilket också har gett resultat. I Sverige uppnåddes klimatneutralitet i den egna verksamheten 2018. I april 2020 blev företaget, som första telekomkoncern i Norden och Baltikum, klimatneutralt i sin egen verksamhet. 

Det innebär att all el som används i verksamheten – från kontor till basstationer – kommer från förnybara energikällor, och att företagets totala koldioxidutsläpp minskat med 90 procent sedan 2018. 

Skruvar upp kraven

Nästa steg på Tele2s resa mot att bli bäst i klassen är att rikta strålkastaren mot leverantörerna och hela värdekedjan. 

– Eftersom utsläppen från vår egen verksamhet nu är så låga ser vi att vår största klimatpåverkan numera kommer från underleverantörsledet i vår värdekedja. Till exempel från hårdvaran som vi köper in och säljer till kunder samt den utrustning som vi använder eller förbrukar själva, säger Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2.

Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2.
Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2.

Därför har företaget gjort ett omfattande arbete med att kartlägga sina underleverantörer ur ett klimat- och hållbarhetsperspektiv. Kartläggningen mynnade ut i en konkret plan som innebär att Tele2 undan för undan kommer att ställa ökade hållbarhetskrav på leverantörerna och att klimatpåverkan blir en del av uppförandekoden som alla företagets underleverantörer måste skriva under. 

Målet är att börja med de 40 största leverantörerna.  

– Vi har förbundit oss till det globala initiativet Science Based Targets, där vi kommer att genomföra klimatåtgärder som stöttar Parisavtalet och målet om max 1,5 graders uppvärmning. Men eftersom vi strävar efter att klimatsäkra hela vår värdekedja betyder det också att vi kräver att våra leverantörer ska ha samma mål. Till 2023–24 vill vi att de ska ha satt mål som är i linje med våra ambitioner, säger Erik Wottrich. 

Klimat och affärer går hand i hand 

Att hållbarhet och klimatarbete blir allt viktigare i valet av leverantörer för it- och kommunikationstjänster är också något som bekräftas i en färsk undersökning som Tele2 låtit göra. Av 400 befattningshavare i små, medelstora och stora företag svarade 70 procent att de helt eller delvis väljer leverantör utifrån deras hållbarhetsarbete. Dessutom säger var femte att hållbarhet inte bara har påverkat, utan varit avgörande i valet av deras viktigaste leverantörer. 

Undersökningen visar också att många företag ser kopplingen mellan klimat och it och telekom. Mer än åtta av tio svarar att de ser möjligheter till ökad hållbarhet inom något av dessa områden. Främst när det gäller att minska resor och att distansarbeta, men också för att effektivisera arbetsprocesser med digital teknik. 

Däremot viktar företagen inte it och telekom lika högt som mer traditionella hållbarhetssatsningar som återvinning, resor eller val av energibolag. 

– Uppsidan av detta är att det finns en stor potential för oss som telekomoperatör att visa våra kunder den enorma betydelse som IoT- och 5G-lösningar kan ha för deras omställning till att bli mer hållbara, resurssnåla och långsiktigt lönsamma, säger Erik Wottrich. 

Läs mer om hur våra lösningar kan hjälpa er att nå era hållbarhetsmål 

 

 

Mer från Tele2

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tele2 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?