Annons

Erövrade Sverige på fem år – nu ska Selins fastighetsrådgivare växa utomlands

MALMÖ. Med ung personal och ett annorlunda sätt att tänka på har Malmöbolaget Croisette skakat om fastighetsbranschen. På fem år har bolaget blivit rikstäckande. 

”Men vi är långt ifrån nöjda. Nu står vi inför en internationell expansion”, säger Per Svensson, grundare av bolaget som är Skånes Gasellvinnare i år. 

För bara några dagar sedan offentliggjorde Croisette att företaget öppnar ett kontor på Island. Det är det första landet utanför Sverige som fastighetsrådgivaren etablerar sig i.
För bara några dagar sedan offentliggjorde Croisette att företaget öppnar ett kontor på Island. Det är det första landet utanför Sverige som fastighetsrådgivaren etablerar sig i.Foto:Jack Mikrut
Nesme Jari, uthyrare, och Elin Albertsson, operativ chef, går igenom ny lokal tillsammans med vd Per Svensson.Foto:Jack Mikrut
Nesme Jari, uthyrare, och Elin Albertsson, operativ chef.Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

För bara några dagar sedan offentliggjorde Croisette att företaget öppnar ett kontor på Island. Det är det första landet utanför Sverige som fastighetsrådgivaren etablerar sig i. 

”Även om Island är en liten marknad är det ett lagom första steg för oss. För det här är bara början, Croisette ska bli ett globalt företag”, säger bolagets grundare Per Svensson på ett så självklart sätt att det är svårt att inte tro på honom. 

Trots att Per Svensson bara var 25 år när han grundade Croisette hade han arbetat i fastighetsbranschen i flera år. Han fascinerades över de stora och ofta komplicerade affärerna som ställer höga krav på alla inblandade. Men han såg också tydligt vad som kunde göras bättre. 

”Affärerna har i flera år bara kommit till rådgivarna utan att de har behövt anstränga sig särskilt mycket. Det har gjort branschen mätt. Vår strategi är att vara proaktiva, kundvänliga och framför allt flexibla. Det handlar till exempel om att kunna ta betalt på en massa olika sätt.”

Croisettes kärnverksamhet är att erbjuda uthyrning av lokaler, värdering av fastigheter samt agera rådgivare kring fastighetsaffärer. Sedan har nya ben lagts till som förvaltning av fastigheter samt rekrytering och uthyrning av personal. 

Bolaget grundades i Malmö där också huvudkontoret finns. Förutom att det är Per Svenssons hemstad såg han också en stor fördel i att etablera sig långt ifrån huvudstaden. 

”Det finns ett väldigt Stockholmsfokus i vår bransch som inte är sunt. Med en närvaro i Malmö, och numera även i ytterligare fyra svenska städer, menar jag att vi är det enda företag i vår bransch som kan kalla oss rikstäckande.” 

De nya kontoren finns i Göteborg, Uppsala, Halmstad samt just i Stockholm. Redan från början fokuserade bolaget på tillväxt vilket nu har lett till att man har utsetts till årets Gasellvinnare i Skåne. I år kommer Croisette att växa med runt 50 procent, enligt Per Svensson, men det långsiktiga målet är att växa med 100 procent årligen. 

”Nyckeln för att lyckas med det är att bygga en företagskultur där alla medarbetare är inställda på att hitta nya affärer och även nya områden att växa på. Våra anställda ska helt enkelt vara påkopplade för att jaga och utmana.” 

En strategi för att odla den här företagskulturen har varit att anställa många unga. Medelåldern på Croisette ligger strax under 30 år och Per Svensson har själv just fyllt 30.

”Vi vill fortsätta att växa organiskt och det bästa sättet att göra det på är att låta unga personer få mer ansvar och klättra i organisationen. Vi ser dessutom hur den här möjligheten till snabb utvecklingen hos oss har spritt sig vilket har gjort Croisette till en attraktiv arbetsgivare. Många söker sig hit och det är förstås positivt”, säger Per Svensson.

Han tycker att det roligaste med att vara företagare är att hitta duktiga människor, stötta dem och få dem att utvecklas. Samtidigt vill han inte tappa kontakten med kärnverksamheten utan är själv med som rådgivare i flera uppdrag, precis som andra chefer på Croisette. 

”Det handlar om att hela tiden hänga med och förstå olika trender och svängningar i fastighetsbranschen. Då kan man inte sitta bredvid och titta på. Är man för långt ifrån verkligheten blir det konstigt att fatta beslut om den dagliga verksamheten.”

Croisettes starka tillväxt har påskyndats av att hela fastighetsbranschen kommer från flera urstarka år, drivet av en bra konjunktur och låga räntor. Inte ens pandemin verkar kunna rubba medvinden, men erfarenheten säger att svängningarna brukar vara stora i branschen. Per Svensson säger att han förstås är medveten om att det kan komma sämre tider och frågan är hur Croisette kommer att klara sig då. 

”Vi har en styrka i att vara breda, det gör att vi kan flytta resurser till delar som går bra. Vår rådgivningsdel är den som är mest konjunkturkänslig men även i sämre tider brukar det göras fastighetsaffärer när bolag tvingas att sälja objekt. Just nu ser jag faktiskt inte ett scenario där vi inte kommer att ha något att göra. Tvärtom tror jag att vår kompetens kan bli ännu viktigare om marknaden blir mer skakig.”

Fulla av självförtroende ska Croisette alltså växa vidare. Nu är utmaningen att bygga en organisation för att växa utanför Sverige, där första steget, som sagt, nyligen är taget. Men med en målsättning om att bli en global fastighetsrådgivare kan förstås valet av Island som första utländska marknad tyckas lite märkligt. 

”Visst, Island är ett litet land men där bor lika många människor som i Malmö. Men när vi etablerade oss här för fem år sedan var vi ganska ensamma och då var det också många som fnyste åt oss”, säger Per Svensson. 

”Sedan är nog resan sig ganska lik, vilket land man än etablerar sig i. För oss kommer det att bli en fantastisk träning på Island inför det som komma skall. För Croisette ska ut i världen, det är vi säkra på.”

 


Innehåll från Rederi AB DonsötankAnnons

Gröna tankfartyg ger enorm miljöbesparing

Med en historia som sträcker sig till början av 1900-talet är Donsötank ett rederi att räkna med. Familjeföretaget ligger i framkant i sin bransch inom hållbarhetsfrågor och satsar stort på två tillskott i flottan som på flera sätt revolutionerar tanksjöfart som den ser ut i dag. 

Hållbarhet är kanske inte den första associationen som väcks när det handlar om tankfartyg, men detta vill Rederi AB Donsötank ändra på. Under 2021 kommer företagets två nya hållbara tankfartyg levereras. Dessa har utrustats med den absolut senaste tekniken och spås halvera koldioxidutsläppen jämfört med tidigare fartyg i flottan.

– Vi jobbar otroligt mycket med att minska vår påverkan på miljön och vill ligga i framkant i dessa frågor. Det här projektet är en avgörande del i vår omställning, säger Ingvar Lorensson, vd för Rederi Donsötank, där ägarna tagit ett aktivt beslut att alla nyinvesteringar ska minska negativ påverkan på miljön och i största möjliga mån säkra hållbara transporter.

Grundtanken med fartygens design är minskad energiförbrukning. Motorn har utsetts till världens mest effektiva fyrtaktsmotor och går på gas. Detta minskar utsläppen av svavel- och kvävepartiklar markant, vilket även är bra ur arbetsmiljösynpunkt och ytterst viktigt enligt Donsötank. Motorn är även kompatibel för biogasdrift. 

Fartygen är elektrifierade och kommer att förses med en batterinstallation som fungerar precis som i en hybridbil. Vid motsjö behöver motorn accelerera för att kunna möta ”uppförsbackarna”, vilket normalt leder till ökad bränsleförbrukning. Med en hybridlösning jämnar batteriet ut dessa toppar. En annan utrustning som installeras ombord kommer att omvandla all spillvärme som bildas ombord till el. 

Tankfartygen kommer också vara utrustade med en anslutningsmöjlighet till landström, vilket innebär att utpumpningen av lasten med fartygets elektriska pumpar kan ske helt och hållet med ström från land. 

– Om vi jämför med våra befintliga fartyg som gör samma rutt räknar vi med en total koldioxidreduktion med 55 procent, vilket är jättemycket. Det är det bästa vi kan åstadkomma med dagens tillgängliga teknik. Vi tror att framtiden kommer innebära ännu större möjligheter, och då är vi villiga att satsa ytterligare, säger Ingvar Lorensson.

När de gröna tankfartygen lanseras tas rejält stora kliv i rederiets hundraåriga historia. Förhoppningen är att göra skillnad på riktigt, och förändra tanksjöfarten som den ser ut i dag.

Fakta om Rederi AB Donsötank

Familjeföretaget Rederi AB Donsötank äger och driver fem tankfartyg, och har cirka 120 medarbetare till sjöss och 11 på kontoret i Göteborgs skärgård. Företaget satsar stort på grön och social hållbarhet. Under 2021 levereras två nya tankfartyg som ligger i absoluta framkant. Vill du veta mer om Donsötank och deras hållbarhetssatsningar? Gå in på www.donsotank.se

Mer från Rederi AB Donsötank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rederi AB Donsötank och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?