1515
Annons

Ericsson utser ny teknikchef

Ericsson har utsett Erik Ekudden till ny teknikchef, CTO, för koncernen och chef över Technology & Architecture. Han tillträder tjänsten den 1 juli.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Hans arbete kommer att fokusera på att bygga framtidens nätverksplattform för att möjliggöra nya affärsmodeller, heter det i pressmeddelandet.

Under de senaste sju åren har Erik Ekudden varit ansvarig för Ericssons teknologistrategi och varit baserad i Silicon Valley. Sedan han började på Ericsson 1993 har han haft olika positioner inom forskning och utveckling.

Ericssons vd Börje Ekholm beskriver Erik Ekudden som högst kvalificerad för att ge stöd åt kunder och partners, förbereda för möjligheterna och utmaningarna för nästa våg av teknologiskiften kring 5G, IoT och digitaliseringen.

”Galen” målmedvetenhet tog henne till framgången

Hennes glasögon tog modevärlden med storm och varumärket har växt med hjälp av kända kunder, konstfull design och hårt jobb. Nu växer nya marknader som Indien och Nigeria. 

”Jag vill göra världen vackrare”, säger Anna-Karin Karlsson.

Anna-Karin Karlsson med några av sina glasögonmodeller.
Anna-Karin Karlsson med några av sina glasögonmodeller.Foto:Cornelia Jönsson

Genom glasögondesignen har Anna-Karin Karlsson fått kanalisera sin kreativitet och byggt upp ett exklusivt varumärke med glasögon som sticker ut – handgjorda, med spektakulär design och i material som titan, guld, pärlor och diamanter.

Bland de kända namn som genom åren burit hennes design finns namn som Beyoncé, Kylie Jenner och Jennifer Lopez.

”Jag försöker att inte göra saker som bara håller en säsong. Jag tänker att man ska ha en optisk garderob som fungerar hela livet. Man investerar i något som är okej idag men också om tio år och bygger på den efter hand.”

 Anna-Karin Karlsson är uppväxt i Västerås. Skapandet har funnits med sedan barndomen.

”Jag målade och ritade jämt, och höll på med musik”, säger hon.

Som nittonåring flyttade hon till London. När hon jobbade som servitris träffade hon på en man vars fru ägde en av världens äldsta optikbutiker och hon började så småningom jobba där.

”Jag designade glasögon, främst till förnäma herrar”, säger Anna-Karin Karlsson.

Tiden gick och till slut blev det dags att återvända till Sverige tillsammans med sin då femåriga son. Då hade hon varit borta ett drygt decennium.

”Jag fick inget jobb och var helt pank. Familjen hade en stuga som stod tom i Dalarna så jag och min son flyttade in där. Jag hade bara tid, men inga pengar.”

”Jag har alltid känt att jag velat göra något stort med mitt liv. Så jag gjorde en plan och bestämde mig för att jag skulle jobba aktivt med att bli en känd glasögondesigner. Jag gick upp klockan 04 varje dag och jobbade till sent, under ett års tid.”

Anna-Karin Karlsson åkte runt till tillverkare och övertalade dem att jobba med henne trots att hon inte hade några pengar. På något sätt fick hon tillslut klart tio prototyper.

”När de kom så sov jag med dem, för jag kände att det här är vår framtid nu. Det är allt jag äger.”

Anna-Karin Karlsson ansökte om att få ställa ut på Paris modevecka året därpå och kom med. Hon blev även nominerad till Guldknappen. Hon flyttade till Stockholm och uppvaktade envist moderedaktörer och skribenter på magasin i både Sverige, Europa och USA.

”Jag var helt galet målmedveten. Jag såg inga hinder, jag bara skulle lyckas!”

 

Anna-Karin Karlssons glasögon blev något nytt i modevärlden, med sin nyskapande, konstfulla design i kombination med exklusiva materialval, något som Di Weekend rapporterade om för några år sedan

”Det är inte så många som kommer in från konsthållet i glasögonvärlden. Jag använde det jag tidigare skapade i form av tavlor eller musik och gjorde glasögon istället.”

Modeveckan i Paris gav Anna-Karin Karlsson hennes första kunder.

”En del partners jobbar jag med än i dag.”

Därefter berättar hon hur hon fortsätta sälja in sina glasögon genom att resa mycket, leta upp rätt butiker, besöka finare varuhus och så småningom byggdes ett nät upp av kunder, agenter och distributörer.

I Sverige har bolaget nu fem anställda.

”Jag försöker delegera bort saker, för jag blir lätt involverad i allt. Men det jag vill är att göra världen vackrare, och då måste jag vara ännu mer i den kreativa processen. Om jag bara sitter och kollar på försäljningssiffror så kommer jag ingen vart. Jag måste in och rota i mig själv.”

I höst väntar en USA-resa med fokus på försäljning och att möta kunder för Anna-Karin Karlsson. Hon ska även delta i Paris modevecka.

Anna-Karin Karlsson äger företaget ensam, men hon har fått en del förfrågningar om att ta in externt kapital via nya delägare.

”Det känns som att jag står vid ett vägskäl och jag måste fundera över vilket håll jag vill gå åt. Är det mer kreativt utrymme jag vill ha? Är det pengar? Jag vet inte riktigt, men jag kanske inte måste bestämma mig exakt nu.”

”Nu känns det jättespännande med de nya marknaderna, Indien och Nigeria är två som växer mycket just nu. Jag har så otroligt spännande och intressanta kunder och ser fram emot att komma ut och träffa dem. Samtidigt vet jag att jag helst behöver vara ensam några veckor när jag skapar nytt, så förhoppningsvis hittar jag plats även för det framöver.”

Och trots alla framgångar med glasögondesignen så betyder det inte att glasögon är det enda hon kan tänka sig i framtiden.

”Det är snyggt och coolt med glasögon, och jag älskar mode. Men det är inte så att utan glasögon så kan jag inte andas, jag är inte riktigt där. Men när jag väl sätter igång så ska det vara den skarpaste, vackraste, bästa kollektionen som finns.”

”Måleriet är något jag vill ägna mer tid åt i framtiden. Vi får se vad som händer.”

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera