ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Skåne-Öresund
i samarbete med

Ericsson utmanar Amazon med öppen logistiklösning

  • Ericsson vill utmana Amazon med uppkopplade logistiklösningar. Foto: Collage: TT
  • Fredrik Svedberg, vd för Logtrade. Foto: Thomas Frostberg.

Ericsson har tillsammans med det digitala logistikföretaget Logtrade i Malmö utvecklat en uppkopplad logistiklösning som kan utmana Amazon. 

Första kund att testa konceptet är fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, som vill föra samman e-handel och fysiska köpcentrum.

Samma morgon som Ikea i höstas varslade 7.500 tjänster om uppsägning för att möta konkurrensen från e-handeln stod Fredrik Svedberg, vd för det skånska logistikföretaget Logtrade, på scen i Ericsson Studio i Kista.

Han var där för att presentera en lösning för framtidens e-handel – den i realtid uppkopplade lastpallen. Men ironiskt nog hamnade nyheten i omedelbar medieskugga på grund av möbeljättens kris i spåren av näthandelns framfart.

Sedan dess har lösningen börjat användas i en första tillämpning av fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, som just nu testar att flytta in e-handeln i två av sina köpcentrum i Nacka och Malmö.

Tekniken har tagits fram inom Ericsson One, telekomjättens inkubationshub där medarbetare och entreprenörer kan prova om en idé håller affärsmässigt, utveckla den och även få viss finansiering. Arbetet har skett i nära samarbete med Logtrade och förpackningsföretaget Nefab för att säkerställa att lösningen passar branschens behov.

”Vi tittar på idéer för industrier som genomgår transformation, både tekniskt och för affärsmodeller, och där Ericsson har relevant kunnande och förmåga att ta innovationen till marknaden”, säger Daniel Alexus, chef för Ericsson One.

Bland Ericsson Ones fokusområden finns både uppkopplade logistikkedjor och självkörande fordon. Så när medarbetaren Thomas van Bunningen kom med idén till den uppkopplade logistikkedjan för drygt två år sedan passade den bra in i innovationsprogrammet på flera punkter.

Tidigare visste man inte vad som fanns på pallen och den hade ingen kontakt med det den stod bredvid, så det behövdes ett sätt där alla kan dela med sig av data”, säger Thomas van Bunningen.

Han förklarar att befintliga lösningar ofta har handlat om att bilar och containrar varit uppkopplade och spårbara för att leverantörerna ska kunna följa transporterna, men inte de enskilda försändelserna som bara varit kopplade till vilket fordon de färdas i.

För att nå visionerna om framtidens logistiklösningar måste både enskilda paket och helt nya typer av fysiska leveransplatser vara uppkopplade och kunna kommunicera med varandra, menar Fredrik Svedberg, vd för Logtrade som utvecklat digitala logistiklösningar i 20 års tid.

Han nämner exempel som när bagageutrymmet på bilar blir leveransadress för paket under arbetstid, istället för ett fast utlämningsställe.

Målet är att flytta saker närmare slutkunden, men också att ge butiker och andra företag möjlighet att äga kundrelationen i ett öppet system istället för att släppa kontrollen till Amazon och liknande aktörer.

”Det är egentligen den stora grejen, att det här är ett alternativ till Amazon eftersom vi nu gör så att vad som helst kan användas som transportmedel och lagringsplats. Vi tar inte över relationen till slutkunden, utan gör så att alla får sin del i värdekedjan. Samtidigt går det att koppla på tjänster som Taskrabbit”.

Då fungerar det inte om alla logistikföretag kör olika system, medan biltillverkare och fastighetsägare har sina varianter – utan föremål och platser måste prata samma tekniska språk. Det är här Ericssons kunnande kommer in.

”Vi ger varje objekt en unik webbadress som vem som helst kan ta och dela med vem som helst och därigenom skapar vi kontakt i hela kedjan. Den stora skillnaden mot till exempel Amazon och Alibaba är att vi öppnar upp så att vilket bolag som helst kan bidra”, säger Thomas van Bunningen.

Missa inget från Dagens industri och HD-Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för totalkoll på det skånska näringslivet.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies