1515
Annons

Ericsson i mångmiljardaffär med T-Mobile

Ericsson har slutit ett flerårigt avtal med T-Mobile avseende driftsättning av ett 5G-nät. Ordervärdet ligger på 3,5 miljarder dollar, motsvarande nästan 32 miljarder kronor.

Börje Ekholm har 30 miljarder skäl att vara glad i dag.
Börje Ekholm har 30 miljarder skäl att vara glad i dag.Foto:Janerik Henriksson/TT

Avtalet går ut på att Ericsson ERIC B -1,82% Dagens utveckling kommer förse T-Mobile med den senaste 5G New Radio-hårdvaran samt 3GPP-kompatibel mjukvara. 

"Medan andra bara kommer med löften låter vi pengarna tala. Med det här nya avtalet med Ericsson lägger vi grunden för 5G och med Sprint kan vi turboladda 5G-revolutionen", säger Neville Ray, teknikchef på T-Mobile, i ett pressmeddelande. 

Kontraktet omfattar även Ericssons digitala tjänstelösningar, inklusive Ericsson Cloud Core och affärsstödssystem. 

"Det här avtalet är en milstolpe för bägge bolagen. Vi är glada över vårt partnerskap med T-Mobile och att hjälpa dem stärka, expandera och skynda på utbyggnaden av deras rikstäckande 5G-nätverk", säger Niklas Heuveldop, Nordamerikachef på Ericsson, i en kommentar. 

Beskedet fick Ericsson-aktien att vända från ett tapp på 0,4 procent till en uppgång på omkring 0,2 procent.

I slutet av juli meddelade Nokia att de hade tecknat ett flerårigt 5G-avtal med T-Mobile som även det var värt 3,5 miljarder dollar. 

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Norge höjer säkerheten vid olje- och gasinstallationer

Norska polisen har vidtagit ett flertal åtgärder för att öka beredskapen runt norska olje- och gasinstallationer, framgår av ett pressmeddelande.

Redan i samband med att Rysslands övergrepp mot Ukraina inleddes den 24 februari ökade polisen beredskapen kring energinäringen, men nu ska den öka ytterligare efter de misstänkta explosionerna som demolerat gasledningarna Nord Stream 1 och 2 i Östersjön.

”Händelsen i Östersjön utgör grund för att utöka och förstärka åtgärderna, men vi kan inte gå närmare in och kommentera enskilda åtgärder. För polisen handlar det om att bidra till att minska sårbarheten och säkra värden i en osäker situation”, säger beredskapschef Tone Vangen.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera