1515

Erdogan tar täten i valet i Turkiet

Den sittande presidenten Recep Tayyip Erdogan ser ut att vinna det turkiska presidentvalet. Officiellt har han över 52 procent av rösterna när drygt 94 procent räknats. Men det är mycket oklart hur det går i röstsammanräkningen.

Enligt oppositionen har mindre än hälften av rösterna räknats.

Turkiets sittande president Recep Tayyip Erdogan utropar sig som segrare i presidentvalet i ett tv-sänt tal, enligt Reuters.

Den statliga engelskspråkiga tv-kanalen TRT World skriver på Twitter att Erdogan har vunnit presidentvalet. Samtidigt har det inte kommit något besked från valmyndigheten medan oppositionen hävdar att mindre än hälften av rösterna har räknats, skriver The Guardian.

Men AKP:s talesperson Mahir Ünal har meddelat på Twitter att Erdogan nu förbereder ett tal inför folket. Och en talesperson för regeringen har förklarat Erdogan som vinnare i valet, skriver Reuters.

Med över 94 procent av rösterna i presidentvalet räknade – enligt officiella siffror – leder Erdogan med 52,8 procent av rösterna. Huvudmotståndaren Muharrem Ince får 30,6 procent, medan den prokurdiske HDP-kandidaten Selahattin Demirtas hamnar på tredje plats med 7,9 procent, rapporterar CNN Türk.

Valdeltagandet uppges vara 87 procent.

Presidentens parti AKP får med drygt 93 procent av rösterna i parlamentsvalet räknade 42,6 procents väljarstöd. Partiets allianspartner, det nationalistiska Nationella handlingspartiet (MHP), får 11,2 procent av rösterna.

Oppositionella Republikanska folkpartiet (CHP) är näst största parti med 22,6 procents stöd. Prokurdiska HDP har 11 procents väljarstöd, medan Meral Akseners parti Iyi får tio procent.

Enligt statlig turkisk TV har AKP:s allians med MHP tagit hem segern även i parlamentet. Men stor förvirring råder alltså. Även i parlamentsvalet hävdar oppositionen att långt i från alla röster räknats.

Cirka 56 miljoner människor har registrerat sig för att rösta i valet.

CHP hävdar att partiföreträdare konstaterat fall av oegentligheter i provinsen Sanilurfa under valprocessen. Partiet anser sig ha bevis för att fler röster upptäckts i en vallokal i staden Suruc än antalet personer som faktiskt röstat där. Och i området Eyyübiye i Sanilurfa hade enligt CHP omkring 100 röster på Erdogans AK-parti levererats till en vallokal innan röstningen hade inletts.

Uppgifterna har inte bekräftats från annat håll, och Erdogan tillbakavisar att några allvarliga problem har förekommit.

”Turkiet genomför en demokratisk revolution”, sade presidenten när han lade sin röst i valet enligt Reuters.

Ett 60-tal parlamentariker från ett antal OSSE-länder är på plats för att följa valet. En av valobservatörerna är riksdagsledamoten Cecilia Magnusson (M). Hon är i Samsun i norra Turkiet under valdagen.

När TT talar med henne på telefon befinner hon sig i en vallokal och övervakar rösträkningen.

Under dagen har Cecilia Magnusson besökt ett tiotal vallokaler.

”Det har varit huvudsakligen lugnt. Det är en professionell valorganisation och många som har röstat.”

Hon berättar att på några få ställen har det varit lite spänt och ifrågasättande.

”De frågar varför vi är där och om vi tror att de är korrupta. Men huvudsakligen har vi blivit väl bemötta”, säger Cecilia Magnusson.

Enligt valobservatören Margareta Cederfelt (M) är omvärldens intresse för valet stort – organisationer från hela världen, bland annat Kina, Indien och Kirgizistan, finns på plats. Att det politiska klimatet skiljer sig från Sverige märks inte minst på att de politiska partierna har observatörer inuti vallokalerna, och på polisen som patrullerar utanför.

Trots Erdogans dominans i medierna har oppositionen mobiliserat sig i större utsträckning än väntat under huvudmotståndaren Muharrem Ince.

Ince samlade minst en miljon anhängare under ett massmöte i Istanbul på lördagen.

”Om Erdogan vinner kommer era telefoner att fortsätta avlyssnas, och rädslan kommer att fortsätta härska. Om jag vinner kommer domstolarna att bli självständiga”, sade Ince tidigare under dagen.

Den president som går segrande ur striden blir den förste att åtnjuta den utökade makt som tillfördes presidentämbetet efter en kritiserad omröstning i fjol – en reform som enligt kritiker urholkar demokratin och rättsväsendets oberoende och för Turkiet närmare enmansvälde.

Om ingen kandidat får över 50 procents stöd går valet vidare till en andra omgång i juli, då de två kandidater som fått flest röster ställs mot vandra.

Erdogans Rättvise- och utvecklingspartiet (AKP) har suttit vid makten sedan 2002. Det konservativa islamistiska partiet har varit föremål för häftig internationell kritik men också åtnjutit starkt inhemskt stöd.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?