Turkiets president Recep Tayyip Erdogan tillkännager att spannmålsavtalet för att tillåta export av spannmål från Ukraina har förlängts.
TT
Text
Turkiets president Recep Tayyip Erdogan.Foto:Burhan Ozbilici
”Efter samtal med de två parterna, har vi säkrat förlängningen av avtalet som skulle gått ut den 19 mars”, säger presidenten i en tv-sänd kommentar dagen innan avtalet skulle ha löpt ut.
Tidigare i veckan kom uppgifter om att Ryssland förlänger avtalet, men med en ny tidsfrist på 60 dagar. Då sade Ukraina att det ryska beskedet stred mot tidigare avtal, men förkastade inte förlängningen.
Enligt Ukraina är det nu 120 dagar som gäller, och landets infrastrukturminister tackar FN och Turkiet efter lördagens besked.
”Svartahavsavtalet är förlängt i 120 dagar. Är tacksam gentemot António Guterres, FN, president Recep Tayyip Erdogan, minister Hulusi Akar (Turkiets försvarsminister) och våra partner för att ha hållit sig till överenskommelsen”, skriver den ukrainske infrastrukturministern Oleksandr Kubrakov på Twitter.
Spannmålsavtalet slöts för första gången mellan Ukraina och Ryssland på initiativ av FN och Turkiet i slutet av juli i fjol.
Avtalet innebar att spannmål, olja och majs får lämna jordbrukslandet Ukraina genom tre ukrainska hamnar – Odessa, Pivdennyj och Tjornomorsk.
Innehåll från VolumentalAnnons
Med AI tar Volumental skoshopping till nästa nivå
Foto:Aurora Horwood
Med AI och och 3d-skanning skapar Volumental datadrivna, smarta shoppingupplevelser baserade på passform. Tack vare företagets banbrytande FitTech-plattform hittar kunder skor som verkligen passar, och miljöavtrycket från tillverkning och handel minskar.
Perfekt passform är inte en storlek, det är en känsla. Och framtidens shopping är redan här när det snabbväxande techföretaget Volumental med hjälp av 3d-scans av fötter och artificiell intelligens hittar rätt sko till miljontals kunder. Den världsunika plattform med hård- och mjukvara samt mobila produkter som företaget utvecklat används idag av skotillverkare och återförsäljare över hela världen.
– Varje kropp är unik och förtjänar ett enkelt och roligt sätt att hitta den perfekta passformen. Val av storlek är ett jobb för datorer, säger Alper Aydemir, CEO och medgrundare av Volumental.
Viktigt med både ansvar och frihet
På Volumental arbetar datavetare, machine learning-ingenjörer, UX-forskare och detaljhandelsexperter sida vid sida. För att utveckla banbrytande teknik bygger företaget en kultur där människor med olika erfarenheter och utbildning ges verktyg, resurser – och frihet.
– FitTech-industrin är ny och snabbrörlig. Vi måste hela tiden försöka se flera steg framåt för att förstå nästa tekniksteg och konsumenttrender. För att snabbt ta oss i den riktning vi vill måste vi ge våra team väldigt mycket ansvar och självbestämmande, säger Lukas Tallund, CPO på Volumental.
En av utmaningarna i jobbet är att koppla ihop spjutspetsteknik med bra kundupplevelser. I teamen på Volumental jobbar därför de olika professionerna tätt tillsammans.
– Till skillnad från många konkurrenter har vi lyckats bra med att kunna översätta det AI och våra modeller säger att kunden ska köpa, till något som konsumenter faktiskt vill ha. Vår teknologi ska göra skillnad, den ska kännas rolig, enkel och till och med lite magisk, säger Lukas Tallund.
Fler branscher i framtiden
Efterfrågan på Volumentals teknik ökar, och i framtiden siktar man på att expandera till branscher som glasögon och kläder. Men innan det blir verklighet fortsätter företaget att göra skillnad i skobranschen. Med data från 30 miljoner fötter kan Volumental påverka skoindustrins miljöavtryck både tidigt i produktionskedjan så att användbara skor tillverkas, och i konsumentledet där antalet returer minskar när kunder kan köpa skor som garanterat passar.
– I framtiden vill vi att alla människor ska kunna använda sin egen passforms-profil när som helst, var som helst. Nu sätter Volumental standarden på marknaden och får den utvecklingen att hända, säger Alper Aydemir.
Fakta om Volumental
Volumental lanserade sin första skanner i butik 2016 och har idag skannat 30 miljoner fötter över hela världen. Volumental finns i över 3000 butiker i mer än 46 länder, i Sverige bland annat i butiker som XXL och The Runner’s Store.