1515

Epirocs vd: ”Aktivitetsnivån hos kunderna kvar på hög nivå”

Gruvutrustningsbolaget Epirocs rörelseresultat var lägre än väntat, samtidigt som orderingången nådde en rekordnivå på över 11 miljarder kronor.

Ett högtryck ute hos gruvkunderna driver efterfrågan, medan bolaget fortsatt måste hantera ett ansträngt logistikflöde.

Helena Hedblom, vd Epiroc.
Helena Hedblom, vd Epiroc.Foto:Jack Mikrut

En ovanligt hög aktivitet i den globala gruvindustrin fortsätter att driva Epirocs EPI B 0% Dagens utveckling orderingång, som växte organiskt med 45 procent till rekordhöga dryga 11 miljarder kronor i andra kvartalet – drygt 6 procent högre än analytikernas snittprognos inför rapporten.

”Vi har landat ett antal större utrustningsorder på över 100 miljoner kronor i kvartalet, men eftermarknaden utgör fortfarande två tredjedelar av vår totala affär så det är väldigt trevligt att se en hög tillväxt även där”, säger vd Helena Hedblom.

Orderingången i utrustningsaffären växte 76 procent i kvartalet, med en något mindre kraftfull tillväxt för serviceaffären om 26 procent och 42 procent för Tools & Attachments.

Hur påverkas marginalerna av att utrustningsaffären växer snabbare än den mer lönsamma eftermarknadsaffären?
”Det finns så klart en mixeffekt beroende på hur mixen slår per kvartal, men vi arbetar ständigt med att förbättra vår effektivitet inom samtliga delar av bolaget”, säger Helena Hedblom.

Det justerade rörelseresultatet på 2 197 miljoner kronor var samtidigt något lägre än väntade 2 265 Mkr, med en marginal på 22,6 procent mot väntade 22,9 procent. Engångsposter i kvartalet hade en negativ påverkan om 15 miljoner kronor, mot analytikernas förväntan om minus 2 Mkr.

Liksom hos storkonkurrenten Sandvik påverkade störningar i försörjningskedjorna framför allt logistikflöden i kvartalet, men Helena Hedblom beskriver samtidigt en organisation som vant sig vid ett mer komplicerat operativt läge.

”Vi ser ingen större påverkan av störningarna finansiellt, men operativt har det varit ännu ett utmanande kvartal ur ett logistikperspektiv. Det är störningar på inflödet av komponenter och utmaningar på transporter ut, men organisationen går den extra milen för att lösa situationen så att påverkan på kvartalet blir minimal”, säger hon.

Hur påverkas logistikkostnaderna?
”Vi ser vissa förskjutningar av de besparingar vi hade förväntat oss relaterat till en högre andel sjöfrakt – fördelen av mindre flygfrakt har ätits upp av ökade fraktkostnader globalt”, säger hon.

Epiroc förväntar sig att efterfrågan på både utrustning och eftermarknad ligger kvar på en ”stabil hög nivå” på kort sikt.

”Aktivitetsnivån hos gruvkunderna är tydligt kvar på den höga nivå vi sett de senaste sex månaderna. Vi kan aldrig förutspå när större order kommer, men den underliggande aktiviteten är hälsosam med stora produktionsvolymer i samtliga regioner”, säger Helena Hedblom.

Aktien vände från en uppgång på omkring 1 procent strax innan rapporten publicerades till en nedgång på 2 procent strax därefter. Ett par timmar innan stängning hade aktien dock återhämtat sig och handlades upp 0,5 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?