1515

Eon chockhöjer elnätsavgifter

De svenska eljättarna fortsätter sin strategi med att chockhöja avgifterna.
Om en månad får Eons 1 miljon kunder i Sverige en 10-procentig prishöjning.

Bild:TT/Colourbox

Di har i en serie artiklar granskat de svenska elnätsföretagens aggressiva avgiftshöjningar. I fjol steg priserna med runt 10 procent hos de tre dominerande aktörerna. I snitt har elkunderna fått se avgifterna för elnätet öka med 25 procent på fem år.

I juni höjer Ellevio, före detta Fortum Energi, sina avgifter med 5 procent. Nu står det klart att även Eon Sverige fortsätter med tuffa avgiftshöjningar under 2017.

Den 1 juli höjs avgifterna i det tyskägda bolagets elnät med i genomsnitt 10 procent. För en normal villakund, som förbrukar 20.000 kilowattimmar om året, stiger avgiften med en tusenlapp om året.

En lägenhetskund ser också avgifterna öka med 10 procent, vilket innebär cirka 240 kronor per år i genomsnitt.

Varför höjer ni avgifterna åter igen, efter fjolårets höjning med 9,3 procent?
”Det beror på investeringar i våra elnät. Vi investerar 9,7 miljarder kronor fram till 2019. Bland annat handlar det om att vädersäkra våra elnät i skogsbygd”, säger Johan Aspegren, kommunikationschef Eon Elnät.

”Vi behöver också uppgradera våra nät i städerna. Installation av solceller växer, och då behöver näten moderniseras”, säger han.

Eftersom elnätsföretagen verkar på en monopolmarknad, där konsumenten inte har några valmöjligheter, är det ytterst energimarknadsinspektionen, Ei, som sätter gränser för vilka avgifter som får tas ut.

Får ni ta ut denna prishöjning med tanke på prisregleringen?
”Ja, vi har långt kvar till vårt tak.”, säger Johan Aspegren.

Eons 4.000 kunder i Kramfors åker på en extra smäll, då de redan den 1 januari såg avgifterna öka. Nu höjs avgifterna två gånger inom sex månader.

”Vi justerar våra tariffer normalt sett vid halvårsskiftet. Men vid en fusion av nät valde vi att prisutjämna vid årsskiftet. Det innebar en prishöjning för kunderna i Kramfors”, säger Johan Aspegren.

Vad säger de nu?
”Det vet vi inte, de har inte hunnit reagera. Men vi har varit väldigt tydliga med detta vid förvärvet av elnätet i Kramfors, många vet nog om det här.”

Stefan Yard, professor emeritus i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan i Lund och elmarknadsexpert, anser att elnätsföretagen använder kommande investeringar som svepskäl för att i dag höja avgifterna.

Han pekar i stället på att elnätsföretagen passar på att höja nu, då bolagen i en rättsprocess fick möjlighet att öka avgifterna med totalt 30 miljarder kronor. Denna möjlighet förfaller efter 2019.


Innehåll från Autolease DNBAnnons

Så skapade it-företaget Advania en grön vagnpark: ”Vi ser enbart fördelar”

Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.
Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Minskat klimatavtryck och lägre totalkostnad.

För it-företaget Advania har omställningen till en grönare vagnpark, det vill säga fler tjänstebilar med lågt koldioxidutsläpp, bara inneburit fördelar.

– Den här processen driver sig nästan själv. Merparten av våra förare är intresserade av att gå över till en eldriven bil, och de som redan har tagit steget kan inte tänka sig något annat, säger Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

It-företaget Advania erbjuder it-tjänster till företag, offentlig verksamhet och myndigheter i Sverige, Island, Norge, Danmark och Finland. I Sverige har Advania 700 medarbetare på 14 platser. 

För Advania står hållbarhetsarbetet högt på agendan – såväl ur ett kundperspektiv som sett till den egna verksamheten. Företaget har satsat på att ha både kunskap och verktygen för att kunna ta en roll som strategisk partner för sina kunder och erbjuda kostnadseffektiva, verksamhetsnära och hållbara lösningar över tid. 

– Gällande den egna verksamheten äger vi exempelvis inte de fastigheter vi har kontor i, vilket delvis begränsar vår möjlighet att påverka miljöavtrycket. Däremot är vårt resande ett område där vi har en större möjlighet till påverkan. Vår verksamhet är beroende av att kunna utföra vissa tjänsteleveranser på plats hos våra kunder vilket kräver resor. Och just resor har en stor inverkan på vårt klimatavtryck, berättar Magnus Wemby. 

En successiv omställning

2009 inledde Advania sitt samarbete med Autolease – ett av marknadens ledande billeasingbolag.

– Advania sökte en stabil aktör som är specialist på tjänstebilar och som samtidigt har en bra förståelse för våra behov och därför kan skapa en bättre helhetslösning, både ekonomiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv, berättar Magnus Wemby.

Och det fick Advania genom samarbetet med Autolease. 

Successivt har it-företaget förändrat och förnyat sin vagnpark – från fossildrivna fordon till eldrivna bilar med lägre koldioxidutsläpp, max 60 gram koldioxid per kilometer.

I dag består Advanias vagnpark till 60 procent av laddbara bilar. En tredjedel av dessa är nollutsläppsbilar som drivs enbart av el. 

– Vi har inte forcerat vår omställningsstrategi utan undan för undan fasat ut bensin- och dieselbilar till förmån för mer miljövänliga alternativ, säger Magnus Wemby.

Hur har mottagandet varit bland förarna?

– Enbart positivt. Den här omställningen sker ganska naturligt och intresset för mer miljövänliga alternativ är stort bland våra medarbetare. I nuläget är 88 procent av våra nybeställningar en bil som helt eller delvis drivs av el. Och de förare som redan har tagit steget är mycket nöjda och vill gärna fortsätta köra en bil som helt eller delvis drivs av el.

Lägre totalkostnad per månad

För att ytterligare skynda på utvecklingen erbjuder Advania sina tjänstebilsförare så kallade konceptbilar – mer avancerade elbilar som har en högre inköpskostnad.

Det låter kanske som en dyr affär för företaget, men är det inte.

– Totalkostnaden per månad jämfört med en motsvarande fossildriven bil, allt inkluderat, blir inte högre för föraren. Och även om kostnaden för företaget blir marginellt högre, vinner vi på att våra totala koldioxidutsläpp minskar, berättar Magnus Wemby.

Gemensamma stormöten

Varje kvartal har Advania och Autolease gemensamma avstämningsmöten. Då går man igenom hur aktuell vagnpark ser ut, vad som går att effektivisera och hur behoven ser ut framåt.

– Vi inleder alltid en kunddialog med en grundlig behovsanalys och nulägesgenomgång. Denna process är en självklar bas för hela relationen mellan kund och leverantör. Vi blir tillsammans partners på en ”grön resa”, där vi ständigt föreslår förbättringar och sätter gemensamma mål, berättar Patric Lindman, kundansvarig Advania hos Autolease.

Och hur fungerar samarbetet med Advania?

– Vi har ett väldigt bra samarbete. Vi hörs kontinuerligt. De kommer med frågor och förslag som gör att vi tillsammans utvecklar och förbättrar vårt erbjudande.

Överblick i realtid

Advania har även tillgång till ett webbaserat administrationsverktyg där de i realtid får en blick över sin vagnpark – vem som kör vad, när avtalen löper ut, statistik över kostnader, koldioxidutsläpp med mera. 

Finns det inga nackdelar eller hinder för att ställa om till en grönare vagnpark?

– Inte hinder kanske, men utmaningar. Det är viktigt att samhällets totala elförsörjning säkras samt att infrastrukturen för laddning och räckvidden för bilar som drivs helt eller delvis av el fortsätter att utvecklas. I dag fungerar det bra att köra eldrivet i större städer men för medarbetare ute i landet som kör längre sträckor kan det vara en utmaning, säger Magnus Wemby.

Hur löser ni laddfrågan i stort?

– Vi strävar efter att göra det enkelt för våra förare att ladda sin bil. Främst arbetar vi aktivt för att skapa så många laddpunkter som möjligt i anslutning till våra kontor.  Parallellt utrustas våra förare med laddbrickor för att det också ska vara enkelt att ladda längs vägarna, säger Magnus Wemby. 

– Dessutom har vi samarbete med olika aktörer för laddstolpar för att alla förare enklare ska kunna skaffa och installera laddbox i hemmet, samt för smidigare laddning längs vägarna, inflikar Patric Lindman.

Här kan du enkelt räkna ut och jämföra kostnaden för leasingbilar

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?