1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Eolus vill bygga ny vindkraftpark i Öresund

Eolus vill anlägga en vindkraftpark med 15-25 turbiner vid Sjollengrundet mellan Malmö och Saltholm. Grundområdet är sedan länge utpekat som intressant för vindkraft. Produktionen kan bli mer än tre gånger större än på Lillgrund. Men en mångårig prövning av konflikter med sjötrafik och naturintressen återstår.

Vindkraftsparken Lillgrund i Öresund.
Vindkraftsparken Lillgrund i Öresund.Foto:TT

För att den långsamma ökningen av lokalt producerad, förnybar el ska få fart välkomnar Malmös politiker en vindkraftsutbyggnad i och vid Öresund. Enligt den översiktsplan som anger strategin för stadens utveckling och tillväxt ska staden verka för att ”havets potential för energiproduktion tillvaratas” genom bland annat vindkraft.

För havsbaserad vindkraft pekas Sjollengrundet ut, vid sidan av en möjlig utbyggnad av den befintliga vindkraftparken på Lillgrund och flera platser vid Norra hamnen.

Detta har Hässleholmsbolaget Eolus tagit fasta på och vill nu inleda den omfattande prövningsprocess som en satsning på en ny vindkraftpark kräver.

”Vi är redo att i närtid inleda en formell samrådsprocess med länsstyrelsen”, säger projektledaren Daniel Bergvall.

Företagets plan är att bygga 15-25 turbiner som bedöms ge en årlig elproduktion på upp till 1.300 gigawattimmar. Det är mer än tre gånger så mycket som produktionen från Lillgrunds 48 turbiner som byggdes 2007, säger Daniel Bergvall.

”Den tekniska utvecklingen har gått snabbt framåt”, säger Daniel Bergvall och hänvisar till att nya vindkraftverk ger betydligt större produktion än de som byggdes för tio år sedan.

Eolus vind bedömer investeringskostnaden till ungefär sex miljarder kronor. Samtidigt ser företaget en rad goda förutsättningar som gör att kostnaderna kan hållas nere: Elkonsumtionen kan ske på nära håll, elnäten är väl utbyggda i området och det finns hamnar som underlättar såväl driften som installationen. Vattendjupet är inte heller särskilt stort.

Dessutom finns det pågående planer på en vindkraftsetablering på den danska sidan av Öresund, något som Eolus ser som en stor fördel.

Men det finns flera potentiella konflikter som ska prövas innan myndigheterna, i samråd med berörda kommuner, kan ge klartecken för en etablering. Sjötrafiken i Flintrännan är intensiv, Öresund har ett rikt växt- och djurliv, konsekvenserna för havet behöver genomlysas.

Skånes båtförbund med 11.200 medlemmar protesterade mot en vindkraftsutbyggnad på Sjollen i samband de danska initiativen. Ordföranden Kjell Holst tänker inte bara på att anläggningarna minskar utrymmet för fartyg och fritidsbåtar.

”Vi är oroliga för att en vindkraftpark påverkar grundområdet vid Saltholmen och stör bottenvegetationen, vilket också påverkar fisken.”

”Det är viktigt att inte strömmarna genom Öresund hindras, speciellt med tanke på de stora utsläppen från reningsverken på både dansk och svensk sida. Och Saltholm har ett omfattande fågelliv som kommer att störas av vindkraftverken”, säger han.


Innehåll från KIAAnnons

Större och starkare – så är helt nya Kia Sportage

Med bra innerutrymmen och flexibla lösningar har Kia Sportage blivit omåttligt populär i Sverige.

Nu kommer en ny generation – speciellt framtagen för europeiska förhållanden.

Favoriten lanseras nu som laddhybrid.

Här är nya Kia Sportage – se alla bilderna

Kia Sportage har länge varit en favorit bland svenska bilförare. Nu lanseras nya Kia Sportage som Plug-In Hybrid. Denna familjesuv är fyrhjulsdriven och har en räckvidd på eldrift upp till 70 kilometer (WLTP).

Stora innerutrymmen

Femte generationens Kia Sportage har dessutom fått bättre innerutrymmen än sin föregångare, vilket bland annat märks i baksätet som fått generöst med benutrymme.

I Sportage Plug-In Hybrid är batteriet placerat under bilens golv, mellan hjulaxlarna, och även här har innerutrymmena fått lite extra resurser för både knän och huvud.

Tilltaget bagageutrymme

I nya Kia Sportage kan baksätet fällas i tre sektioner (40/20/40). Det gör att man kan anpassa bilens lastutrymme efter vad som ska fraktas, och hur många personer som behöver få plats. Sportage laddhybrid rymmer 540 liter bagage samtidigt som fem personer reser bekvämt. Med baksätet helt fällt sväljer den 1 715 liter.

Nya Kia Sportage Plug-In Hybrid får dra 1 350 kg.

Mot 100% laddbart 2024

Kia Sportage har varit populär bland svenska bilköpare i alla sina generationer och Kia är för femte året i rad det tredje största märket på den svenska marknaden och det mest sålda till privatköpare.

Kia har dessutom det lägre genomsnittliga koldioxidutsläppet av de bäst säljande bilmärkena på den svenska marknaden. Snittet för bilmodeller från Kia är 35 gram/km medan snittet för totalmarknaden är 75 gram/km.

2024 ska Kia enbart sälja laddbara bilar och redan under första kvartalet 2022 bestod Kias försäljning i Sverige till 82 procent av laddbara modeller.

Större och mer praktisk – nya Kia Sportage som laddhybrid

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?