1515

Entreprenörsduo skänker megastaty till Borås

I dag fyller Borås 400 år och får en sju meter hög skulptur för 6 miljoner kronor i födelsepresent.

”Dyra skulpturer är ett billigt sätt att bygga stad”, säger Paul Frankenius, regional näringslivsprofil och en av donatorerna.

Joakim Hedin och Paul Frankenius har donerat skulpturen ”Devil Whirls” av konstnären Alice Aycock till Borås.
Joakim Hedin och Paul Frankenius har donerat skulpturen ”Devil Whirls” av konstnären Alice Aycock till Borås.

Borås, Sveriges 13:e största kommun, har i tysthet utvecklats till en av landets främsta konst- och skulpturstäder. Mycket tack vare privata donationer.

Senaste tillskottet är den amerikanska konstnären Alice Aycocks megaskulptur ”Devil Whirls”, donerad av näringslivets Paul Frankenius och Joakim Hedin i samarbete med Sparbanksstiftelsen Sjuhärad.

Skulpturen ingår i serien ”Turbulence” och ställdes ut av Prinsessans Estelles stiftelse på Djurgården i Stockholm i fjol. Kung Carl XVI Gustaf importerade totalt sju Aycockskulpturer, behöll den näst största och avstod från den största, som därmed kunde köpas loss av boråsarna för 6 Mkr.

”Jag såg ”Devil Whirls” på Djurgården och tyckte att det skulle passa så bra här. Borås sågs tidigare som en dammig industristad, inklämd mellan Göteborg och Jönköping. Skulpturen speglar den kreativa kraft, nyfikenhet och entreprenörsanda som alltid funnits i Borås”, säger Paul Frankenius.

Han har bott över 30 år i Borås och arbetat med bland annat JC, Kapp-Ahl, Gina Tricot, Scorett och investerat tillsammans med Nordic Capital. Parhästen Joakim Hedin är infödd boråsare och i dag vice ordf i Västsvenska handelskammaren och vd i duons fastighetsutvecklingsbolag Bockasjö.

Det är fjärde gången som fastighetsduon köper och skänker konstverk i internationell världsklass till staden.

Sean Henrys bronsskulptur ”Catafalque” var först ut 2008, följt av ”House of knowledge”, en åtta meter hög sittande människofigur uppbyggd av virvlande bokstäver av den katalanska skulptören Jaume Plensa 2014, som skänktes tillsammans med Sparbanken Sjuhärad. Pris: 15 Mkr.

Fyra år senare fick staden en guldgosse på en gunghäst, ”Powerless Structure” av konstnärsduon Elmgreen & Dragset, och ett gigantiskt popcorn, marmorskulpturen ”Alhambra” av Pae White.

”Jag var med på 1970-talet när tusentals människor sades upp inom tekoindustrin och staden hamnade i massarbetslöshet. Det är inget som man som invånare vill förknippas med. Det är roligt att få ta in Borås i nya sammanhang, att få följa stadens transformation på plats”, säger Joakim Hedin.

Filantropi och privata konstdonationer är en växande trend, enligt Paul Frankenius:

”Att göra gott i samhället har blivit en statusmarkör. Tidigare var det lyxkonsumtion som gällde – att ha fin bil, båt, hus och tjusigt lantställe, och bli beundrad i glassiga magasin. I dag ökar viljan att göra skillnad på riktigt, inte bara för sig själv och sin familj. Hur miljön är och ser ut runt omkring oss sipprar ned och påverkar hela samhället”, fortsätter han.

Installationen av jätteskulpturen ”Walking to Borås” av Jim Dine, en nio meter hög bronsstaty föreställandes sagofiguren Pinocchio, i stadens centrum 2008 utlöste ett lokalt ramaskri och delade boråsarna i två läger: för respektive emot. 

Den gången var det konstsamlaren Bengt Swegmark som gick med bössan och samlade in 8,5 Mkr till offentlig utsmyckning. Kommunfullmäktige trotsade skeptikerna och tog emot verket.

”I början var kanske 70 procent negativa. Idag, drygt tio år senare, gäller det omvända”, säger Joakim Hedin.

Pinocchio öppnade den första upplagan av Borås årliga internationella skulpturbiennal.

”Offentliga konstverk bygger kultur och gemenskap. De får folk att känna stolthet och invånare att resa sig. Dyra skulpturer är ett billigt sätt att bygga stad”, konstaterar Paul Frankenius.

Duon lär köpa in och skänka fler verk vad det lider, men någon plan finns inte.

”Vi tar det allt eftersom. Bara ”House of knowledge” är skäl nog att åka till Borås”, resonerar Joakim Hedin.

När skulpturen med de virvlande bokstäverna avtäcktes under Borås Textile Fashion Center 2014 frågade Joakim Hedin skulptören om det tog lång tid att göra statyn.

”Nejdå, statyn tog sex månader att göra. Men det tog 57 år att komma på idén”, svarade Jaume Plensa.

I dag är det Devil Whirls tur att avtäckas framför Resecentrum med kronprinsessan Victoria med på videolänk.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?