1515

Entreprenörerna svarar: Viktigaste egenskapen för att bli framgångsrik

Konserthuset i Stockholm var fullsatt när Dagens industri bjöd in till Gasellfinal.

Entreprenörer, riskkapitalister, styrelseproffs och politiker syntes i vimlet och Di ställde frågan: Vilken är entreprenörens viktigaste egenskap?

“Man ska ha en stark idé och något man tror på. Sedan är det också viktigt att få med sig de man anställer på samma tåg”, säger Anna Torrång (vänster), chef för statistikgruppen på Scandinavian Development services. Till höger: Anna Sandholm, preklinisk läkemedelsutvecklare på samma företag.
“Man ska ha en stark idé och något man tror på. Sedan är det också viktigt att få med sig de man anställer på samma tåg”, säger Anna Torrång (vänster), chef för statistikgruppen på Scandinavian Development services. Till höger: Anna Sandholm, preklinisk läkemedelsutvecklare på samma företag.Foto:Banfa Jawla
“Att man ser nya möjligheter med saker och ting. Det är också bra om man är lyhörd för vad som efterfrågas och att ha bra timing för sina idéer. Det kan vara så att idén behöver vänta och då får den göra det”, säger Angelica Kool (vänster), konsult på Aneheim Consulting. Till höger kollegan Sandra Hellsten.
“Att man ser nya möjligheter med saker och ting. Det är också bra om man är lyhörd för vad som efterfrågas och att ha bra timing för sina idéer. Det kan vara så att idén behöver vänta och då får den göra det”, säger Angelica Kool (vänster), konsult på Aneheim Consulting. Till höger kollegan Sandra Hellsten.Foto:Banfa Jawla
“Drivkraft. Att aldrig aldrig ge upp. Aldrig tappa sugen och bara köra på”, säger Tomas Franzén (vänster), vd på Bonnier. Till höger Jonas Jonsson, redaktionschef på Dagens industri.Foto:Banfa Jawla
“Gilla läget. Det finns alltid någon som är bättre”, säger Andreas Karlsson (vänster), ägare av Finntorpet Bygg och konsult. Till höger Sören Andersson, testare på Nordea.Foto:Banfa Jawla
“General Patton sa: ’Retreat, hell, just advance in another direction.’ Alltså: ge aldrig upp utan gå bara framåt åt ett annat håll”, säger Åke Hellstedt (höger), som jobbar med finans. Till vänster Leija Graf, grundare Select Collection.Foto:Banfa Jawla
“Att ha bra vittring och att ha tålamod. Man måste se om hörnet vad man tror kommer hända framåt”, säger Monica Lindstedt, grundare av Hemfrid (längst till vänster). Bredvid henne, från vänster: Helena Stålnert, ordförande förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR; Åke Svensson, ordförande för Teknikföretagen; Ashkan Pouya, grundare Serendipity/Systematic och Emma Ahlén Pouya, författare.Foto:Banfa Jawla
“Att kunna anpassa sig snabbt, kunna ändra och internera. Det är avgörande för att man ska kunna gå runt misstagen”, säger Johanna Aronsson, marknadschef på Mentimeter (vänster). Till höger Victor Larsson, designer på samma företag.Foto:Banfa Jawla
”En bra idé, energi och en vision för vad man vill göra. Man måste brinna för något för att det ska bli bra”, säger Gudrun Stålnacke (längst tilll höger), på gasellföretaget Con Cura AB. Hennes kollegor från vänster: Birgitta Thorbergsdottir, Erna Ragnarsdottir, Helena Lindström.
”En bra idé, energi och en vision för vad man vill göra. Man måste brinna för något för att det ska bli bra”, säger Gudrun Stålnacke (längst tilll höger), på gasellföretaget Con Cura AB. Hennes kollegor från vänster: Birgitta Thorbergsdottir, Erna Ragnarsdottir, Helena Lindström.Foto:Banfa Jawla

Här finns fler svar på enkätfrågan, från profiler som Efva Attling, Anna Kinberg Batra och Anna Maria Corazza Bildt.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?