1515
Annons

Entreprenören tjänar miljoner på skidstjärnan

Serieentreprenören och Luleåbon Jon Inge Gullikstad täljer guld på den norska skidstjärnan Therese Johaug. Rättigheterna till klädmärket Johaug såldes i fjol för ett mångmiljonbelopp, skriver E24.no med hänvisning till Finansavisen.

Bild:TT.

Entreprenören Jon Inge Gullikstad har inte velat berätta hur mycket hans bolag Small Nordic fick när man i fjol sålde varumärket Johaug till Active Brands. Men svaret hittas i Active Brands räkenskaper: 15,4 miljoner norska kronor, motsvarande 16,8 miljoner svenska kronor.

Så mycket har bolaget betalat för immaterialrättigheter i fjol, och Johaug, döpt efter och marknadsfört av skidstjärnan Therese Johaug, är det enda varumärket de köpt, skriver E24.no.

Jon Inge Gullikstad äger 48 procent av Small Nordic. Redan innan affären tjänade han bra på Therese Johaugs namn. Efter att Therese Johaug 2011 vunnit VM-guld på 30 km tog Small Nordic kontakt med hennes manager och började sälja produkter med hennes namn på.

Bara Johaug-handskar såldes för 100 miljoner norska kronor (109 miljoner kronor) under tre år.

Inte ens nyheten att Therese Johaug åkt fast för dopning har sänkt affärerna, tvärtom. Active Brands berättade att försäljningen var den bästa någonsin helgen efter att nyheten om hennes positiva dopningstest kom ut i oktober.

Norrmannen Jon Inge Gullikstad, som startat flera bolag, bor sedan i fjol i Luleå med sin svenska fru, livsstilscoachen och bloggaren Anna-Stina Johansson.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?