1515
Annons

Entreprenören om sin nya satsning mitt i krisen: ”Det tog en vecka”

Om att starta den nya satsningen God Hjälp helt på distans och att se sin första företagsvision bli verklighet. 

Det berättar serieentreprenören Stefan Krook om när han gästar lördagens avsnitt av podden Förnuft & Känsla. 

Foto:Jack Mikrut

 

 

Att driva företag på distans är en sak, att starta en helt ny organisation från hemmakontoret någonting helt annat. Det har serieentreprenören Stefan Krook blivit medveten om de senaste månaderna. Sedan coronakrisens start har han själv och flera av bolagen han är inblandad i, som Kivra och God El, arbetat hemifrån. Under tiden har han också lanserat den helt nya satsningen God Hjälp, som erbjuder gratis hemleverans av mat och mediciner till personer i riskgrupp.

”Det tog en vecka från idé till att vi hade en sajt uppe. Men att på kort tid växla upp en organisation digitalt, utan att träffa vare sig utvecklare, volontärer eller dem som ska använda tjänsten fysiskt har varit utmanande”, säger Stefan Krook i Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla. 

Ändå har Stefan Krook lång erfarenhet av att arbeta med digitala plattformar. Som 24-åring var han med och startade ip-telefonibolaget Glocalnet, som han var vd för och tog till börsen, innan it-bubblan sprack vid millennieskiftet. 

”Det var 5-6 år innan Skype startade, och vi hade en idé om att göra världen mindre med ip-telefoni. Nu är vi där, när mycket av kommunikationen är ip-baserad. Vi trodde att det skulle vara en revolution, men allt tog längre tid.” 

Efter åren på Glocalnet läste han klart sin utbildning på Handels och bestämde sig för att satsa på att göra världen bättre genom entreprenörskap. Han startade stiftelsen Good Cause 2005 där utdelningen från bolagens vinster doneras till välgörande ändamål. Hittills har man skänkt drygt 70 miljoner kronor.

”Jag var nyexad och visste redan att jag inte drevs av att tjäna pengar. Det gjorde att entreprenörskap först kändes tomt, men genom att använda det för att förändra och förbättra branscher fick det mening.” 

Rekordresultat för saudiskt oljebolag

Det statliga saudiska oljebolaget Saudi Aramco redovisar åter igen rekordresultat. Under andra kvartalet steg nettovinsten med 90 procent jämfört med samma period 2021 till 48,4 miljarder dollar, motsvarande nästan 500 miljarder svenska kronor för världens största oljeproducent.

Kriget i Ukraina har bidragit till ett ökat oljepris även om det de senaste månaderna skett en viss tillbakagång. Saudi Aramco spår dock en ökad efterfrågan under resten av 2022.

Saudi Aramco är världens näst största företag, efter Apple, sett till marknadsvärde. Aktien är upp dryga 25 procent för året.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera