ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Di Gasell

Entreprenören: ”Bestämde mig för att förändra världen med kniv och gaffel”

  • Renée Voltaire. Foto: Jack Mikrut
  • Hatstores vd Filip Klasson. Foto: Jack Mikrut

KALMAR. Lyckat entreprenörskap handlar inte bara om siffror. Under Di Gasells nätverksfrukost i Kalmar fick tillväxtsugna entreprenörer ett livsviktigt råd av matföretagaren Renée Voltaire:

”Träna regelbundet, ät bra och sov ordentligt.”

Renée Voltaire, grundare av och ägare till Renée Voltaire, lyfter betydelsen av goda rutiner för att lyckas – och orka – som stressad och hungrig företagare. Och hon vet vad hon pratar om. 30 år gammal, efter år av för långa arbetsdagar, kom kollapsen hemma i hallen. 

”Det kändes som att jag fick en hjärtinfarkt”, säger hon. 

”Jag lade ned alla företag och åkte långt bort. När jag kom hem igen tänkte jag: Kan man må så här bra av att äta en annan kost? Jag bestämde mig för att förändra världen med kniv och gaffel.”

Den personliga uppenbarelsen kring hälsa har nu genererat ett bolag med 58 anställda och en omsättning på 100 Mkr. Förutom två matbutiker och en egen restaurangverksamhet säljs de egenutvecklade produkterna i dagligvaruhandeln i Sverige, Danmark, Norge, Finland – med England på tur. 

”Det fanns en lucka på marknaden, eftersom alla andra konkurrerade på pris. Det ska inte vi göra. Vi ska producera bra mat”, säger hon och konstaterar att 9 av 10 förknippar Renée Voltaire med ett ganska dyrt varumärke. 

”Vi hade också kunnat producera billig mat, det är inte svårt. Men vi alla måste tänka på mer än prislappen när vi handlar, och den målgruppen och medvetenheten bara växer. Vi betalar inte vad en banan egentligen ska kosta, det är någon annan i slutänden som inte får betalt.”

Och förutom daglig träning och sundare mat har Renée Voltaire ytterligare ett vapen mot för höga stressnivåer. 

”Ibland, när jag blir trött, tänker jag att nån annan borde ta över det här företaget. Men jag har anställt min man i bolaget, som får ta en del av det jag tycker är tråkigt. Så jag har en bra sidekick.”

Stark tillväxt, och förmågan att hitta en ledig lucka på marknaden, kännetecknar även Hatstore. Företaget, som blev Gasellvinnare i Kalmar län 2018, säljer kepsar på nätet och levererar i dag till 25 länder – med vitt skilda utmaningar.

”I Tyskland har vi mycket returer, i Mexiko kommer en del av leveranserna bort och i Brasilien kan ett paket bli liggande i tullen i två månader. Vi lär oss hela tiden”, säger Filip Klasson, vd för Hatstore och en av medgrundarna. 

Han konstaterar att 2019 hittills bjudit på den bästa försäljningsstarten någonsin. Samtidigt bjöd han den engagerade Kalmarpubliken på ett avslutande tips när det kommer till just god och hållbar arbetshälsa: Sätt lagom tuffa budgetmål. 

”2017 växte vi med 40 procent, men budgeten sa att vi skulle växa med 100 procent. Att alltid ligga efter och förlora varje dag tog på självförtroendet. Så det kan vara en bra idé att göra mer realistiska mål för att inte knäcka sig själv”, säger Filip Klasson.

 

  • Dennis Åström, Almi Företagspartner Kalmar, med Olle Sandberg på Corlin Eyewear. Foto: Jack Mikrut

”Vi säljer solglasögon i eget varumärke, vilket är en växande bransch. Den yngre generationen vill hitta något unikt, som inte alla andra har”, säger Olle Sandberg.

  • Karin Mörnestedt och Christian Mörnestedt på Formpress i Färjestaden. Foto: Jack Mikrut

”Vi tillverkar serveringsbrickor i trä, och den specialnischen går väldigt bra. Det finns en stor efterfrågan på inredningsprodukter som samtidigt görs i miljömaterial”, säger Christian Mörnestedt.

  • Jenny Håkansson och Emil Wilhelmsson på Mfritid i Mönsterås, som säljer husbilar och husvagnar. Foto: Jack Mikrut

”Vi tillverkar serveringsbrickor i trä, och den specialnischen går väldigt bra. Det finns en stor efterfrågan på inredningsprodukter som samtidigt görs i miljömaterial”, säger Christian Mörnestedt.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies