Annons

Entreprenören åkte Vasan i rullstol: ”Utmanande”

Det tog tid längre tid än planerat men till slut har Halmstadsföretaget Lindhe Xtend kommit i mål i Mora. Envishet och vinnarskallar präglar laget som tränat i nästan två år.

Lindhe Xtends lag med finanschef Magnus Ljungsten, Michael Svedberg, teknisk chef, Malin Östlund, operativ chef samt Christoffer Lindhe, grundare och huvudägare.
Lindhe Xtends lag med finanschef Magnus Ljungsten, Michael Svedberg, teknisk chef, Malin Östlund, operativ chef samt Christoffer Lindhe, grundare och huvudägare.Foto:Hampus Andersson; Privat

Protesföretaget Lindhe Xtend vann 2020 Dubbelutmaningen, Dagens industris och Vasaloppets friskvårdsinitiativ där priset är startplatser i dels skidtävlingen Stafettvasan, dels löpartävlingen Vasakvartetten. Under ett år får lagmedlemmarna dessutom chansen att tränas av en officiell vasaloppscoach.

Pandemin ställde dock allting på huvudet och i fjol kunde laget varken åka eller springa i Vasaloppsspåren och det var först i år som Vasaloppet återigen kunde genomföras som vanligt. Lindhe Xtend tränade flitigt under pandemin, men när det var dags för laget att ta skidorna och åka från Halmstad till Dalarna insjuknade två lagmedlemmar i covid.

I helgen blev det till slut äntligen allvar och laget med fyra anställda kunde genomföra Vasakvartetten, löparstafetten där fyra personer springer varsin etapp från starten i Sälen till målet i Mora.

”Det var betydligt mer utmanande terräng än vad jag förväntat mig. Jag trodde att det skulle vara mer lättsprungna grusstigar”, säger teknikchefen Michael Svedberg.

Regnet hade gjort markerna blöta men lag Lindhe Xtend klarade ändå de nio milen på 10 timmar och 31 minuter.

”Vi kom in på en mycket bättre tid än vad vi trodde”, fortsätter Michael Svedberg.

Den starkaste insatsen stod ändå Linde Xtends grundare och vice vd Christoffer Lindhe för. Han förlorade båda benen och ena armen i en tågolycka 2006 och har utvecklat den fotprotes som är grunden för protesbolaget. Den sista etappen från Hökberg till Mora genomförde han dock i rullstol. Det var första gången någon rullstolsburen deltog i Vasakvartetten.

”Terrängen var mer utmanande för rullstolskörning än vad jag hade förutsett. Men kroppen kändes bra genom loppet och jag tänkte flera gånger att om Vasaloppet gör hela sträckan möjlig för rullstol likt Hökberg–Mora så lovar jag att göra Ultra-Vasan i rullstol”, säger han.

Dubbelutmaningen har gjort att Lindhe Xtend till ett mer vältränat företag men också stärkt lagandan på start-upbolaget som Christoffer Lindhe grundade 2014. Det tar bolaget med sig framöver och det finns redan planer på att ställa upp i Vasastafetten nästa år. Då handlar det om att tio lagmedlemmar ska springa varsin sträcka i Vasaloppspåret.

”Jag har lärt mig mycket om vad jag behöver bli bättre på, och är nu väldigt taggad på att fortsätta utveckla löpningen”, säger Malin Östlund, operativ chef på protesföretaget.

Innehåll från WorkoAnnons

Så tacklar ni kompetensbristen genom smartare rekrytering

Magnus Olofsson, CMO på Worko.
Magnus Olofsson, CMO på Worko.

När ett resursbehov dyker upp gäller det att snabbt fylla luckan med någon som både är kvalificerad och tillgänglig. Inom branscher med hög konkurrens om arbetskraften innebär det här en stor utmaning. Med en pipeline av kandidater blir det desto lättare.

Den vassaste utvecklaren i teamet slutar, någon annan går på föräldraledighet. Samtidigt drar företaget in ett nytt projekt. Rekryteringsprocesser sätts i gång för att möta behoven. Tyvärr kommer inte frukten att kunna skördas förrän långt senare. 

Worko såg problematiken med reaktiv rekrytering redan 2015. De valde att agera för att hjälpa sina kunder inom bygg och it, två branscher som pressas av kompetensbrist. Rekryteringsbolaget tog sikte på de passiva kandidaterna ¬– guldkornen som sitter på bra jobb men som kan tänka sig att byta efter avslutade projekt. 

– Eftersom marknaden ser ut som den gör måste företagen bli bättre på att bearbeta de passiva kandidaterna och ge dessa relevanta erbjudanden i rätt tid. Vi jobbar med uppsökande rekrytering i stor skala och bygger långsiktiga kandidatpipelines åt våra kunder, så att de kan rekrytera löpande. Vi är ensamma om att jobba på det här sättet, berättar Magnus Olofsson, CMO på Worko.

Rekrytering som bidrar till att uppfylla tillväxtmål

Workos pipelines fylls kontinuerligt på med kvalificerade kandidater, vars preferenser matchar arbetsgivarnas. Bedömning och matchning sker genom insamling av stora mängder data. Worko sätter sedan upp en kommunikationsplan för varje kandidat. Kontakten intensifieras när ”transferfönstret” närmar sig, för att kulminera i en intervjubokning när timingen är rätt. 

Pipelinen lägger grunden för en strategisk kompetensförsörjning som stöttar företagets tillväxtmål, menar Magnus Olofsson. 

– Om ett it-konsultbolag med 100 anställda vill växa med 25 procent på ett år måste de anställa 25 personer. Lägg sedan till deras personalomsättning på kanske 25 personer årligen, och vi landar i ett behov av 50 nyanställningar. Här handlar det om hundratals ”förstaintervjuer” och kontakt med tusentals möjliga kandidater, något som väldigt få arbetsgivare planerar för. Med en kandidatpipeline kan företaget räkna med ett stort inflöde av kvalificerade och tillgängliga kandidater, säger han.

Integrerad partner

Worko fungerar som en integrerad partner till företagens HR-avdelningar. Kontrakten med kunderna löper över minst tolv månader – en förutsättning för att kunna jobba långsiktigt.

– Många företag behöver ändra tankesätt. I stället för att enbart se till vilken kompetens som behövs här och nu, behöver de fundera på vilken kompetens som behöver vara på plats nästa år. För att lyckas med sin kompetensförsörjning är proaktiv rekrytering helt nödvändig, konstaterar Magnus Olofsson.

Vill du börja jobba proaktivt med rekrytering? Läs mer här. 

Om Worko 

Worko är en rekryteringspartner inom tech/it och samhällsbyggnad. Operativa i Sverige och Norge. Workos unika arbetssätt har resulterat i 10,000+ rekryteringar och två gasellutmärkelser. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Worko och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera