Charlotte Ljung är skilsmässoentreprenören och hotellchefen som gärna sjunger på bröllop. Med företaget Endbright blev hon först i Sverige med en digital tjänst för skilsmässor.
Robin Salomonsson
Charlotte Ljung.Foto:Jack Mikrut
Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.
Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.
När 2020 summerades blev Kia för fjärde året i rad Sveriges tredje största bilmärke – Kia var under året också näst störst på laddhybrider och tredje största elbilsmärke i Sverige. Bakom framgångarna ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ. I utbudet finns nu de två helt eldrivna bilarna Kia e-Niro och e-Soul, fyra modeller finns också som laddhybrider. Det handlar om Kia Ceed SW, Kia Niro, Kia XCeed – och den nya sjusitsiga suven Kia Sorento som nu har premiär i Sverige.
– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.
8 000 tekniker jobbar med utveckling
Redan förra året hade Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare. 61 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgjordes av laddbara modeller, målsättningen är att den siffran ska öka till 80 procent redan i år.
För att klara den snabba elektrifieringen jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.
Påskyndar elektrifieringen
Till 2026 ska det finnas 11 elektrifierade modeller i utbudet, varav 7 dedikerade elbilar. Ett exempel är elbilen Kia EV6 som lanseras senare i år.
– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.
Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid
Ett viktigt steg för att göra det möjligt för fler att välja laddbara bilar är lanseringen av nya Kia Sorento Plug-In Hybrid. Modellen är en sjusitsig suv som tack vare flexibilitet och väl tilltagna utrymmen är en utmärkt modell även för större familjer.
Kia Sorento Plug-In Hybrid kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter.
Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.
Sju års nybilsgaranti
Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento Plug-In Hybrid sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento Plug-In Hybrid i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus.