ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Mitt bolag bidrar 2017

Entreprenör öppnar den egna plånboken för Unicef

  • Entreprenören Lars-Helge Strömqvist skänker 250.000 kronor till Unicef för att hjälpa barn på flykt. Foto: Unicef

Mångmiljardären Roger Akelius initiativ för att hjälpa barn på flykt får fler och fler i näringslivet att öppna plånboken.

Entreprenören Lars-Helge Strömqvist skänker 250.000 kronor ur egen ficka till Unicef. Akelius dubblar pengarna.

”Jag startade ett företag för 20 år sedan med ambitionen att när jag pensionerade mig skulle jag kunna titta tillbaka och känna att jag uträttat något som betydde något för andra människor. Ambitionen var inte att tjäna en massa pengar. Men nu har jag ändå lyckats och då kan jag låta pengarna göra nytta när Akelius ställer upp så här och delar med sig. Barnen är vår framtid så det känns bra”, säger Lars-Helge Strömqvist.

Det var i början av december som Roger Akelius i en intervju i Di utmanade näringslivet och alla svenskar att öppna plånboken för att hjälpa barn på flykt. För varje krona Unicef får in i Sverige under december dubblar Akelius stiftelse och skänker en krona.

Lars-Helge Strömqvist hade egentligen inte tänkt vara med i tidningen. Han ställer upp för att inspirera andra entreprenörer att göra en inbetalning till Unicef före årsskiftet.

”Jag hoppas att andra som också har lyckats tänker på vad de kan göra för andra människor”, säger han och tillägger:

”Pengarna gör nytta. Unicef är en fantastisk organisation med medarbetare som många gånger med livet som insats hjälper barn under fruktansvärda förhållanden. De är värda allt beröm.”

Lars-Helge Strömqvists företag NDA Group hjälper läkemedelsindustrin med konsulttjänster i regulatoriska frågor när nya läkemedel utvecklas så att bolagen inte tappar tid i onödan på vägen mot ett godkännande i USA och Europa.

”Min bakgrund var som medicinsk chef i två multinationella företag och där såg jag hur det blev förseningar i utvecklingen på grund av dålig kommunikation, internt men också mellan företag och myndigheter. Det där såg jag som en affärsmöjlighet – att förbättra kommunikationen mellan företag och myndigheter. Om ett läkemedel blir godkänt tidigare så betyder det mycket för patienterna”, säger han.

Tid betyder också pengar i läkemedelsindustrin, många miljarder. Ju snabbare ett nytt läkemedel når marknaden desto mer intäkter. Det är dessutom viktigt att hinna före konkurrenterna.

”I fjol var vi involverade i mer än 20 procent av de läkemedel som godkändes i USA”, säger Lars-Helge Strömqvist.

Två dagar före julafton överraskar också börsbolaget Amastens vd Jan-Erik Höjvall med att haka på Roger Akelius initiativ. Amastens julklappspengar, 36.900 kronor, går till Unicef och Akelius måste återigen dubbla.

”Det var en bra idé av Roger och så tänkte jag att med det överflöd vi har i Sverige kan vi bidra på ett bra sätt och personalen tyckte också det var en bra idé”, säger Jan-Erik Höjvall till Di.

Han lämnade Roger Akelius företagsgrupp för sju år sedan och det är känt att deras relation är frostig, försiktigt uttryckt. Jan-Erik Höjvall uppmanar nu alla att utnyttja Akelius löfte att dubbla gåvorna till Unicef.

”Jag hoppas årets kampanj slår förra årets rekord och jag vill verkligen uppmana fler att anta Roger Akelius utmaning.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies