1515

Ensam inte stark i det globala mobilitetsracet

Ingen klarar det skifte som pågår inom fordonsindustrin ensam. Därför har samarbetsförmåga blivit en framgångsfaktor. Och där har Sverige en rejäl fördel.

Ett av de mest lyckade samarbetsprojekten är Electricity i Göteborg, där Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers, Energimyndigheten och flera andra företag och institutioner gick samman för att hitta en väg framåt när det gäller elektrifierade resor och transporter. I dag rullar 150 nya elbussar från Volvo på 34 linjer i Göteborgsområdet som ett direkt resultat av detta.
Ett av de mest lyckade samarbetsprojekten är Electricity i Göteborg, där Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers, Energimyndigheten och flera andra företag och institutioner gick samman för att hitta en väg framåt när det gäller elektrifierade resor och transporter. I dag rullar 150 nya elbussar från Volvo på 34 linjer i Göteborgsområdet som ett direkt resultat av detta.

Utgångspunkten för den här texten var att lista fem svenska bolag eller företeelser som utmärker sig på den globala mobilitetsmarknaden. Och det finns en hel del: batteritillverkaren Northvolt, som har samlat ihop en orderbok på hisnande 247 miljarder, Voi, vars elscootrar sprider sig över Europa och Einrides självkörande lastbilar som skapar rubriker i internationell press. För att nämna några. 

Sverige har också en tung fordonstradition att luta sig tillbaka på med Volvo Cars, AB Volvo och Scania. Kring dessa bjässar har ett stort kluster av specialistkompetens byggts upp, och högskolorna Chalmers och KTH har säkrat tillgången på rätt teknisk kompetens, vilket gjort Sverige världsledande.

Men det som ständigt återkommer som unikt, i samtal med människor i branschen som jobbat utanför Sveriges gränser är något helt annat. Och det är vårt otvungna sätt att arbeta tillsammans – över discipliner och mellan företag.

I stället för att inleda samarbetet med att först skriva buntvis med juridisk text som ska nagelfaras av bolagsjurister, så kör den svenska modellen bara igång. I botten ligger en grundläggande tillit till varandra – vilket bidrar till ett unikt samarbetsklimat. 

Modellen som kanske är den vanligaste när innovationsprojekt drivs i Sverige kallas för Triple Helix – där näringsliv, akademi och offentlig sektor samarbetar. I flera fall kompletteras denna trio med till exempel startups, ideella organisationer eller entreprenörer som tillsammans bildar en så kallad Quadruple Helix.

Ett av de mest lyckade samarbetsprojekten är Electricity i Göteborg, där Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers, Energimyndigheten och flera andra företag och institutioner gick samman för att hitta en väg framåt när det gäller elektrifierade resor och transporter. I dag rullar 150 nya elbussar från Volvo på 34 linjer i Göteborgsområdet som ett direkt resultat av detta. 

Ett annat exempel på ett välfungerande samarbete mellan näringsliv och akademi är Asta Zero, en av världens första fullskaliga oberoende testmiljöer för trafiksäkerhet hos autonoma och uppkopplade fordon. Här byggs bland annat världens längsta tunnel för att testa självkörande teknik. Asta Zero ägs av det statliga forskningsinstitutet Rise tillsammans med Chalmers. Bland de industripartners som regelbundet använder anläggningen finns Veoneer, Scania, AB Volvo och Volvo Cars. 

Exemplen är många fler. Projekt Autopiloten i Kista, som drivits av innovationsprogrammet Drive Sweden, resulterade bara efter några månader i att autonoma bussar sattes i kommersiell drift med SL i Barkarby. Här spelade telekomjätten Ericsson och KTH nyckelroller. 

Vi har också SEEL – ett samarbete mellan Rise, Chalmers Volvo, Volvo Cars, Scania och Cevt som ska resultera i tre stora testbäddar som inbjuder till ytterligare samarbeten. Räkna med att bolag från hela världen kommer att komma dit. 

Och det är med stolthet som aktörerna visar upp sina samarbeten. Ett aktuellt exempel är Elektrifieringspakten i Stockholm. Där går Stockholms stad, Ellevio, Scania och Volkswagen ihop för att med gemensamma krafter göra det enklare för stockholmarna att skaffa elbil. Även infrastrukturminister Tomas Eneroth sträcker på sig lite extra när han talar om sin Elektrifieringskommission där både Northvolt och Scania ingår. 

Politisk vilja i kombination med industriella muskler och akademiskt vetande – och gärna lite hungrigt entreprenörsskap på det – så har vi hittat en kraftfull modell för framtiden.  Det kan visa sig vara en enorm fördel då samarbetsförmågan kan vara det som avgör om du blir förvisad till historien som en dinosaurie eller blir den som visar riktningen mot framtiden.

 


Innehåll från AvanzaAnnons

Experten: Så kan du få 1 miljon mer i framtida lön

Daniel Jacobson, Pensionsspecialist på Avanza Pension, vill att fler ska se på sin pension som sin framtida lön.
Daniel Jacobson, Pensionsspecialist på Avanza Pension, vill att fler ska se på sin pension som sin framtida lön.

Avgifter är som karies i tänderna. Skadan syns inte direkt, men över tid gröper de ur pensionen och äter upp dina pengar.

– Onödiga avgifter kan ge dig 1 miljon mindre att leva på i framtiden, säger Avanzas pensionsexpert Daniel Jacobson.

Det kan löna sig rejält att ge tjänstepensionen lite uppmärksamhet. Flera aktörer i pensionsbranschen tar nämligen ut fasta årliga avgifter, vilket gör att dina pengar landar i försäkringsbolagets fickor istället för dina egna, menar Daniel Jacobson.

– Det är så onödigt. En till synes låg avgift på 0,65 procent per år kan göra att du får 1 miljon mindre att leva på som pensionär, vilket är väldigt mycket pengar, säger han.

Varför blir skillnaden så stor?

Eftersom avgiften är procentuell blir den faktiska kostnaden högre i takt med att ditt sparande växer. Kanonbra för försäkringsbolaget som tjänar mer pengar – men dåligt för dig som sparare då fler kronor försvinner i avgifter.

– Se till att dina pensionspengar går till dig och inte till försäkringsbolaget. Då ger du dina pengar bättre förutsättningar att växa. Ingen skulle någonsin ha sin månadslön på ett konto med årlig procentuell avgift, men ändå har många ett sådant upplägg med sin tjänstepension. Grejen är att din tjänstepension är din framtida lön, säger Daniel Jacobson. 

Läs mer om hur du kan flytta din pension till Avanza här. 

Nya regler: Max 600 kronor att flytta tjänstepensionen

Från och med 1 april i år började ett efterlängtat lagförslag att gälla. Det nya förslaget innebär att det nu max får kosta 600 kronor att flytta en icke kollektivavtalad tjänstepension till en annan aktör. Förslaget omfattar fondförsäkringar och depåförsäkringar (ej traditionella försäkringar) tecknade efter 2007.

– Ett tips är att flytta gamla tjänstepensioner till ett försäkringsbolag utan avgifter. Vi på Avanza har inga skalavgifter alls och bjuder på flyttkostnaden av tjänstepensioner upp till 1000 kronor. Det kan ge dig upp till 1 miljon mer i framtida lön. Då får man även tillgång till vårt breda utbud av fonder och aktier som passar såväl mindre aktiva som aktiva sparare, säger Daniel Jacobson.

Få bättre koll på din pension – och hur du gör för att flytta den ifrån onödiga avgifter här. 

3 tips för att bli en medveten pensionssparare:

1. Säkerställ att du idag får tjänstepension från din arbetsgivare.

2. Undvik höga avgifter i din tjänstepension. Ett riktmärke kan vara att aldrig betala avgifter för själva pensionsförsäkringen och välja fonder med låg avgift (under 0,5%). Det kan ge upp till 1 miljon kronor mer i framtida pension.

3. Flytta dina gamla icke kollektivavtalade tjänstepensioner till ett försäkringsbolag med låga avgifter. Här kan du läsa mer om hur du flyttar din tjänstepension till Avanza.

Risktext:
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida. De nya flyttavgifterna gäller för fondförsäkringar och depåförsäkringar (ej traditionella försäkringar) tecknade efter 2007. Läs mer och se hur vi har räknat på www.avanza.se/1-miljon-mer

Mer från Avanza

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Avanza och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?