1515
Annons

Enkät från Business Arena: ”Marknaden ser väldigt bra ut"

Business Arena i Umeå drog rekordpublik på onsdagen.
Här är fem röster från mässan: 

Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Umeå kommun, på scen under Business Arena i Umeå.
Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Umeå kommun, på scen under Business Arena i Umeå.Bild:Elias Ljungberg
Foto:Elias Ljungberg

Vilka är utsikterna för Norrlands fastighetsmarknad i år?

Mikael Isaksson, fastighetschef vid Länsförsäkringar Västerbotten:
”Jag tror att marknaden fortsätter sakta uppåt. Särskilt Umeå går alltid bra, medan Luleå fått ett uppsving med Facebook och Skellefteå kan få detsamma med Northvolts etablering.”

Vilka är utsikterna för Norrlands fastighetsmarknad i år?

Henrik Lundmark, fastighetschef på Diös: 
”Vi tror att i synnerhet segmentet kontor utvecklas starkt. Många stora företag och statliga verk börjar se över sina lokaler och det skapar en rörlighet som tidigare kanske inte funnits på den norrländska marknaden. I den rörligheten finns det en tillväxt.”

Foto:Elias Ljungberg

Vilka är utsikterna för Norrlands fastighetsmarknad i år?

Nina Sjömark, marknadschef på Piteå Näringsfastigheter: 
”Vi har väldigt få vakanser längs med kustkommunerna. Ett problem just nu är osäkerheten kring byggstarten av Norrbotniabanan. Den ligger som en våt filt över ett ganska stort område Norrbotten.”

Vilka är utsikterna för Norrlands fastighetsmarknad i år?

Anna Ersson, marknadschef på Skelleftebostäder, Skebo:
”Marknaden ser väldigt bra ut. Det känns som att vi behöver bygga mycket nytt och det är det många aktörer som också gör. En blandning av både hyres- och bostadsrätter krävs.”

Vilka är utsikterna för Norrlands fastighetsmarknad i år?

Johanna Nygårdh, sälj- och servicechef i region norr på Kone:
”Vi levererar hissar, rulltrappor och portar och tror på en väldigt positiv utveckling. Särskilt samarbetet mellan kommunerna skapar en framtidstro. Det är någonting som jag verkligen tror kommer att hjälpa till.”


Nordlig nördfest gör comeback: ”Finns något för alla”

Efter två år gör Sveriges största spelevent comeback och Nordsken i Skellefteå räknar med publikrekord. 

”Det kommer mellan 12.500 och 15.000 besökare”, säger Dick Hellman, ordförande i Nordskens vänner. 

Foto:Tristan Bavik

Nordsken i Skellefteå har under det senaste decenniet etablerat sig som en av de stora årliga höjdpunkterna i Spelsverige. Men pandemin har satt käppar i hjulen och nu är det tre år sedan det senast var möjligt att samla många spelälskare på samma plats. 

Men under långhelgen är det dags igen – och arrangörerna räknar med publikrekord. 

”2019 var vi precis över 10.000. Med det uppdämda behov som är så tror jag att det är realistiskt att det kommer mellan 12.500 och 15.000 besökare”, säger Dick Hellman. 

Nordsken är uppdelat på två platser. Den största delen, riktat till allmänheten, håller till i SHL-laget Skellefteå AIK:s hemmaarena Skellefteå Kraft Arena. 

I Skellefteås nya landmärke Sara Kulturhus hålls Arctic Game Conference, som är mer inriktat på företag. Flera tunga namn i branschen medverkar, däribland Agnes Larsson, kreativ ledare på Mojang och Fredrik Malmberg, som jobbar för Heroic Signature. Det kommer nära 200 internationella besökare med anknytning till spelbranschen. 

”Vi har hela tiden varit noga med att affären ska funka för de som kommer på besök. Det ska kännas naturligt att träffa nya affärspartners på kvällarna. Vi vill att det ska vara naturligt för företagen att besöka Nordsken”, säger Dick Hellman. 

Bland årets attraktioner märks SM i cosplay och en pitchtävling där ett 20-tal små spelföretag får chansen att sälja in sina bästa idéer till företaget Global Top Round.

”Kvalificeringsrundan är öppen för allmänheten. Normalt sker det i ett stängt konferensrum, men vi kör från stora scenen i Skellefteå Kraft Arena. Vem som helst kan se spelen som kanske är häftigast om tre år”, säger Dick Hellman. 

Speleventet väntas få ett publikrekord på uppemot 15.000 besökare.
Speleventet väntas få ett publikrekord på uppemot 15.000 besökare.Foto:Tristan Bavik

Men det som gör Nordsken stort är bredden. Det kommer spelas dataspel och brädspel men det blir också seminarier om serietidningar och litteratur. 

”Det är ett kulturevenemang för populärkultur. Vi har allt från digitala spel till flipperspel och rollspel. Vi har litteratur, film och serier”, säger Dick Hellman.

Vad som blir höjdpunkten beror, enligt honom, på vem man är. Genomsnittsbesökaren kommer vara dryga 30 år, men spännvidden är stor. 

”I början var vi ett ungdomsevent, men i dag är familjer de typiska besökarna. Föräldrar med barn eller morfar och mormor som följer med barnbarnen. Vi arrangerar en litteraturkonferens, det finns konstutställning och plats för legobyggen. Det finns något för alla och därför blir bredden på publiken stor”, säger Dick Hellman.

”I flipperhallen är dock medelåldern ganska hög”‚ tillägger han med ett skratt. 

Däremot har arrangörerna valt att inte ha lan-spel (videospel med andra på samma plats i ett lokalt nätverk) i programmet i år. 

”Vi tycker inte att det är inkluderande, det krävs så hög tröskel för att komma in. Nu kör vi digitala spel och e-sport. Vi har mobilspel och turneringar i olika tv-spel och Nintendo, för att alla ska kunna vara med”, säger Dick Hellman. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?