Hoppa till innehållet

Annons

Engelska skolan: "Får vara slut på kommunistväldet nu"

Engelska skolans grundare Barbara Bergström och hennes man Hans, som hon driver bolaget tillsammans med, ser fram emot valet om mindre än fyra månader.
"Då får det vara slut på det här kommunistväldet. Det måste komma en ny regering som är mer pragmatisk", säger Hans Bergström i Di TV.

Paret har tillsammans skrivit en bok om framväxten av privatskolimperiet Engelska skolan, som i dag består av 36 skolor i Sverige, 26.000 elever och med en omsättning på 2,5 miljarder kronor. 

I boken, "Tough Love" beskrivs grundfilosofin och hur skolan växt under sina 25 år.

"Det finns ett enormt stort behov av en skola som har disciplin och ordning, samt att man behärskar engelska språket", säger Barbara Bergström och fortsätter:

"Man kan inte säga att skolan passar alla. Men föräldrarna väljer oss för att det finns en trygghet, och att mobbning – i den mån den blommar upp – tas omhand. Vi sopar ingenting under mattan", säger Barbara Bergström till Di TV.

Under åren har Engelska skolan och paret Bergström då och då hamnat på kollisionskurs med myndigheter och det som kan kallas för svensk skoltradition. Runt år 2000 var det nära att skolan fick stängas igen sedan Skolinspektionen slagit ner på att eleverna i Engelska skolan fick betyg redan från årskurs 6, vilket var olagligt på den tiden.

Barbara och Hans Bergström har länge också varit röststarka motståndare mot förslaget om en begränsning av vinster i välfärden.

"Nu faller ju hela förslaget i riksdagen den sjunde juni, men det är bekymmersamt att det finns så liten förståelse hos vänstern för hur företag fungerar. Vinster behövs för uthållighet i verksamheten. Vi har kontraktsåtaganden på 5 miljarder bara för skolbyggnader och det måste vi kunna säkra upp."

Barbara och Hans sticker inte under stol med att man hoppas och tror på ett maktskifte.

"Jag skulle helst se en storkoalition mellan S och M, som tar tag i de grundproblem som Sverige har", säger Hans Bergström.

Om framtiden säger Barbara Bergström att Engelska skolan hoppas kunna fortsätta expandera både i Sverige, med minst två nya skolor varje år, och internationellt. I dagsläget finns Engelska skolan i både Spanien och Storbritannien och har enligt Hans Bergström siktet inställt på Tyskland härnäst.

Innehåll från LexusAnnons

Komfort och kvalitet – allt viktigare för elbilar

Elbilsbranschen har ökat kraftigt de senaste åren – och snart är varannan bil i Sverige elektrifierad.

På en mognare marknad fokuserar konsumenterna inte bara på räckvidd och batteriprestanda.

Nu pekar trenden på att kvalitet, komfort och hantverk blir allt mer prioriterat – och Lexus satsar på att ta täten.

Extern länk: Läs mer om nya elbilen Lexus RZ 

Under 2022 har elbilsmarknaden i Sverige nått nya höjder och under året var 33 procent av alla nya bilar som såldes en elbil. Det innebär att antalet nyregistrerade elbilar ökade med hela 65 procent 2022 jämfört med året innan, enligt Mobility Sweden.

Men med en allt mer mogen marknad följer också allt högre krav från konsumenterna.

Trenden är tydlig: det räcker inte längre att erbjuda bilar med lång räckvidd och god batteriprestanda – kvalitet, komfort och hantverk blir allt viktigare.

Ett exempel på detta är nya Lexus RZ, som sätter en ny standard för elbilar i premiumsegmentet. Den japanska biltillverkaren gör det genom att kombinera banbrytande teknik och, just, hög komfort.

Lexus nya elbil kryllar av innovationer

Lexus RZ introducerar innovativa funktioner som panoramatak med dimmer – Dimoramatak – och en kupévärmare som inte påverkar batteriets prestanda.

Dessutom är RZ byggd på den nya e-TNGA-plattformen, vilket ger förbättrat vridmoment, väghållning och chassikonstruktion. Lexus Link-systemet har en mängd uppkopplingsfunktioner och reseplaneringsverktyg, medan Lexus Safety System+ ger avancerade säkerhetsfunktioner för att upptäcka och undvika faror.

Med en batterigaranti på 10 år eller 1 000 000 kilometer ger Lexus RZ trygghet för konsumenterna, samtidigt som den höga kvaliteten och komforten gör den till en framtida konkurrent bland elbilsmodeller i premiumsegmentet.

När Lexus utvecklade nya RZ skapade de även ett nytt revolutionerande styrsystem med en Yoke-ratt. Detta system med steer-by-wire-teknik kommer att fortsätta utvecklas och går att välja som extrautrustning till Lexus RZ från våren 2025.

Extern länk: Läs mer om nya elbilen Lexus RZ  

 

Mer från Lexus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera