1515
Annons

Eneroth om p-förbudet: Det kan vara räddningen

Regeringens förslag om ett parkeringsförbud för elsparkcyklar riskerar att ta död på friflytande mobilitetstjänster, menar kritiker. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är av en annan åsikt. ”Det är snarare räddningen”, säger han till Dagens industri.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill ha ordning och reda på gatorna i svenska städer.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill ha ordning och reda på gatorna i svenska städer.

Den 1 augusti i år kan det bli aktuellt med ett nytt parkeringsförbud för elsparkcyklar i Sveriges kommuner. Ett nytt förslag från regeringen vill endast tillåta parkering på anvisade platser. 

”Vi kan inte ha en ordning där cyklar ligger slängda på gång- och cykelbanor och skapar bekymmer för andra trafikanter. Och det vi kan göra på nationell nivå är väldigt begränsat, men det här är en tydlig signal från oss att nu måste det bli ordning på detta. För annars kan vi hamna i ett läge där det blir en annan opinion om elsparkcyklarna där det kommer att ställas krav på ett förbud, och det är inte något jag vill”, säger Tomas Eneroth.

Många ser att det här förslaget kommer att ta död på flytande mobilitetstjänster. Är det en risk du ser?
”Inte alls. Liknande reglering har man gjort på flera håll i Europa. Däremot kanske det snarare är räddningen för den här typen av tjänster. Som infrastrukturminister får jag många synpunkter om elsparkcyklar, och de flesta är dessvärre mycket negativa. Klarar inte kommunerna av att skapa ordning och reda så kommer det finnas en uppslutning i riksdagen för ett förbud. Nu får kommunerna och operatörer en chans att ta sitt ansvar.”

I promemorian från regeringen framgår det att kommuner har möjlighet att meddela undantag från förbudet. Betyder det i princip att de inte behöver göra någonting alls?
”Grundregeln är att det är förbjudet, sedan kan kommunen ha särskilda regler för torg och liknande men då ska det vara ett kommunalt beslut. Nu får de ett verktyg att tala om var och hur man ska kunna parkera elsparkcyklar. Många har redan gjort avtal om detta, men i några kommuner har det varit ett återkommande bekymmer med elsparkcyklar liggande överallt.”

Kommer det fler lagförändringar gällande mikromobilitet framöver?
”Jag utesluter inte att det kan komma ytterligare förslag framöver gällande elsparkcyklar. Det förs en intensiv diskussion om mikromobilitet i staden. Jag tror inte på att förbjuda hela trafikslag, därför är det så viktigt med tydliga regler och att kommunerna tar sitt ansvar”, säger Tomas Eneroth och fortsätter:

”Jag har träffat kollegor från hela världen. Är det något vi transport- och infrastrukturministrar kan finna varandra i är det vårt gemensamma huvudbry kring hur vi ska hantera elsparkcyklarna. Det är en återkommande fråga. Alla har eller har haft liknande utmaningar, men i Sverige har vi bättre förutsättningar än i exempelvis USA. Vi borde verkligen ha goda möjligheter att få ordning på detta.”


Innehåll från Danske BankAnnons

Experten: ”Företagen behöver bli striktare med vilka som kör bensin- och dieselfordon”

Intresset för miljövänliga transporter är mycket stort och allt fler satsar på eldrivna bilar.

Danske Bank har i 20 år erbjudit bilfinansiering för företag, nu tar man steget vidare via GreenFleet70 – en satsning som ska hjälpa kunderna till en bilpolicy som ger lägre utsläpp. Och det är framför allt tre steg som behöver tas.

Klicka här om du vill veta mer om GreenFleet70 och om hur Danske Bank kan hjälpa er med en hållbar finansiering av er vagnpark. 

Många underskattar hur stor omställning som behövs för att nå målet om att minska koldioxidutsläppen från svenska inrikestransporter med 70 procent senast 2030. Ska vi nå det målet krävs i praktiken att den svenska vagnparken består av 75-80 procent rena elbilar.

– Företagen behöver därför bli mycket striktare med vilka medarbetare som kör bensin- och dieselfordon. Och till stor del undvika laddhybrider som bara går på el kanske 25 procent av tiden, säger Niels Jörgen Larsen, ansvarig för Danske Finans i Sverige.

Niels Jörgen Larsen, ansvarig för Danske Finans i Sverige.
Niels Jörgen Larsen, ansvarig för Danske Finans i Sverige.

Det gemensamma för all omställning är att den kräver investeringar – och bankerna står nu redo att finansiera företagens gröna satsningar. Danske Bank har över 20 års erfarenhet av bilfinansiering för företag och har nu startat satsningen GreenFleet70.

– Där utgår vi från företagets befintliga vagnpark och kartlägger behovet för omställningen för att företaget ska ge sitt bidrag till målet om en samlad reduktion med 70 procent. Vad gäller företagens bilar så ser vi ett stort intresse hos kunderna för den här nya analysmodellen.

Verksamheter utan tydlig strategi blir mindre attraktiva

Anställda har tidigare typiskt kunnat välja tjänstebil ganska fritt, bara man har håller sig inom en viss kostnadsram. Så kommer det inte att kunna fortsätta. Framöver måste varje medarbetare få den mest miljövänliga bilen som passar just den personens specifika tjänstemässiga körbehov.

– Utbudet av eldrivna personbilar är i dag ganska stort, men däremot begränsat inom transport- och servicebilar, där diesel- och bensinbilar fortfarande behövs. De få diesel- och bensinbilar vi framöver måste ha behöver vi reservera till vissa transport- och servicebilar, samt exempelvis till säljare i glesbygd, där det i dag inte finns samma infrastruktur för laddning som i storstäderna, säger Niels Jörgen Larsen.

Karin Reuterskiöld, hållbarhetsstrateg på Danske Bank.
Karin Reuterskiöld, hållbarhetsstrateg på Danske Bank.

Över huvud taget spår Danske Bank att hållbara företag, grön finansiering och gröna investeringar kommer att uppmuntras framåt. 

– Verksamheter utan en tydlig strategi för sitt bidrag till ett hållbart samhälle blir mindre attraktiva för sina kunder och dyrare att både finansiera och bedriva, säger Karin Reuterskiöld, hållbarhetsstrateg på Danske Bank.

Är du intresserad av att veta mer om Danske Banks olika finansieringslösningar för hållbara satsningar?

Mer från Danske Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Danske Bank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?