Annons

Energiministern slår tillbaka: ”Elnätsbolagens vinstökningar stötande”

Regeringen öppnar för åtgärder för att möta de växande utmaningarna för elförsörjningen. Det uppger energiminister Anders Ygeman som samtidigt slår tillbaka efter kritiken från elnätsbolagen som han anser gjort ”stötande” vinstökningar i stället för att öka investeringarna.

”Vi tar signalerna kring elförsörjningen på största allvar och jag förstår att varningarna från Eon och andra väcker oro. Men min bild är delvis annorlunda. Sverige hade det första halvåret det största elöverskottet någonsin, och prognoserna pekar på fortsatt växande överskott trots att flera reaktorer ska stängas”, säger Anders Ygeman.

Men samtidigt finns utmaningar som regionalt kan leda till flaskhalsar och bristsituationer, medger han. 

”Det behöver mötas med bland annat nya metoder att kapa förbrukningstoppar, ökade investeringar i elnäten och mer lokal produktion. Det är något energibolagen men även staten via Svenska Kraftnät och vi politiker behöver bidra till. Här är vi beredda att diskutera konstruktiva lösningar med både andra partier och med energibranschen”, säger Anders Ygeman. 

Energiministern bemöter nu den senaste tidens nya varningar från en rad energibolag, som Di rapporterat om. Bland annat uppgav Eon att läget för den svenska elförsörjningen förvärrats och är ”oerhört allvarligt” efter att den tyska energikoncernen tvingats stänga elproduktionen i ett kraftverk i Malmö sedan regeringen höjt skatten på kraftvärme. Eon uppmanade samtidigt de politiska partierna och i synnerhet regeringen att vidta åtgärder.

”Trots alla varningar så har regeringen inte gjort något konkret, utan håller tvärtom fast vid sina reformer som bara förvärrar läget. Nu måste det snabbt till politisk handling för att rädda Sveriges elförsörjning”, sa Eons elnätschef Johan Mörnstam, som bland annat vill se ett omtag kring regleringen av elnätsbolagen.

Energiminister Anders Ygeman slår dock tillbaka efter kritiken.

”Detta är främst en partsinlaga från ett av våra större elnätsföretag, som likhet med flera andra nätbolag höjt sina priser och vinster mycket kraftigt”, säger Anders Ygeman. 

”Man ska visserligen lyssna på kritik. Men elnätsföretagens vinstökningar, som skett utan att investeringarna vuxit, är stötande. Elbolagen har en viktig del av lösningen i sin hand och måste öka utbyggnaden i region- och lokalnäten, precis som statliga Svenska Kraftnät nu är i full färd att göra med rekordinvesteringar.”

Är du beredd att ändra i elnätsregleringen?

”Jag är öppen för en diskussion om bland annat framtidens elnätsreglering. Men det måste ske utan nya vinstexplosioner för elnätsmonopolen”, säger Anders Ygeman. 

Att stoppa den skärpta elnätsregleringen som träder i kraft vid årsskiftet är dock inte aktuellt.

”Det skulle kosta en vanlig villaägare kronor tusentals kronor per år i fördyringar.”

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera