1515
Annons

Energiministern: Kärnkraften är inte grön

Kärnkraften är varken grön eller förnybar, enligt energiminister Khashayar Farmanbar (S).

Och avsett vad EU:s så kallade taxonomi säger ser han inga skäl att riva upp några riksdagsbeslut i frågan.

Foto:Sören Andersson/TT, Sören Andersson

”Jag har inga planer på att gå tillbaka till riksdagen för att ändra något beslut”, säger Khashayar Farmanbar när TT frågar om hur han ser på det senaste utkastet till taxonomi från EU-kommissionen.

Det omstridda utkastet – som bland annat öppnar för att klassa vissa investeringar i kärnkraft och naturgas som hållbara – skickades ut till EU:s regeringar på nyårsafton och ärendet bereds för närvarande på regeringskansliet.

Utkastet har i andra länder väckt starka känslor. Bland annat i den nya tyska regeringen, som sedan länge siktar på att stänga landets tre sista kärnkraftsreaktorer om ett år. Österrikes regering är skarpast i sin kritik och hotar att dra EU inför rätta om det utkast som nu presenterats genomförs. 

EU:s regeringar har till den 12 januari på sig att reagera på utkastet. Ett skarpt förslag från kommissionen ska sedan presenteras i slutet av januari.

Farmanbar vill inte kommentera förslaget i sin helhet, men ger en bild av hur regeringen ser på det.

”Vi tycker inte att kärnkraften är grön. Den är inte förnybar. Men vi har kunnat acceptera att den ska ingå i EU:s taxonomi över hållbarhet under vissa premisser”, säger Farmanbar.

”När det gäller naturgasen har vi haft en mer kritisk hållning. Vi studsar ändå lite på att ett så tydligt fossilt bränsle som naturgasen ändå finns med i taxonomin”, tillägger han.

Farmanbar tror inte taxonomin med tilläggen av kärnkraft och naturgas ruckar på förutsättningarna för nya investeringar i svensk energi. Han håller fast vid linjen att alla energikällor ska vara förnybara till 2040 och att det inte kommer att tas några initiativ till att subventionera satsningar på svensk kärnkraft.

”Vi har de beslut som vi har i Sverige och det här dokumentet innebär inte några nya pengar från staten eller EU. Det här är en beskrivning som EU gör kring hållbarhetsbegreppet. Jag ser inte att det har någon omedelbar påverkan på oss – nej”, säger han.

”Om taxonomin skulle få några privata pengar att investera i det ena eller det andra, det kan jag inte sia om. Men några nya offentliga medel kommer det inte bli med anledning av det här”, tillägger han.

Farmanbar beskriver samtidigt kärnkraften som dyr jämfört med alternativa energikällor.

”När vi kollar på den nybyggda finländska reaktorn och jämfört med den svenska vindkraften är det 3–4 gånger dyrare produktionskostnad för elen med kärnkraft”, säger han.

Han påminner även om att besluten om de senaste fyra stängningarna av reaktorer i Sverige fattats av ägarna – med hänvisning till just dålig lönsamhet.

Han tillägger att det formellt inte finns några hinder för nya investeringar i kärnkraft i Sverige, med eller utan EU:s taxonomi.

”Om det är någon som ser lönsamhet i att göra det finns det tre sajter där man kan ansöka om att bygga mer kärnkraft. Det finns redan elsladdar (transfereringskablar) framdragna”, säger han.

En faktor som försämrar lönsamhetskalkylen för kärnkraften är kravet på förnybara energikällor från 2040, som begränsar åren av produktion från anläggningarna.

”Jag konstaterar att även när det gäller taxonomin så är den inte för evigt. Där ses kärnkraftinvesteringar som hållbara fram till 2045. Det är de marknadsförhållanden man har att förhålla sig till. Men kan inte börja specialkonstruera marknaden för att gynna det ena eller det andra energislaget.”

TT: Men detta slutdatum finns ju inte för vindkraft?
”Nej, men vindkraften har inte problem med ett avfall som är radioaktivt i flera hundratusen år heller.”

Enligt utkastet från EU-kommissionen måste det även finnas en plan för avfallshantering för att investeringar i kärnkraften ska kunna ses som hållbara.

TT: Hur går det med regeringens arbete med slutförvarsfrågan?
”Det får min kollega (miljöminister) Annika Strandhäll återkomma till inom kort.”

Sedan 1999 har antalet kärnkraftsreaktorer i drift i Sverige halverats till sex – tre verk i Forsmark, ett i Oskarshamn och två i Ringhals.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?