1515
Annons

En svensk med självförtroende i Silicon Valley

Det känns först lite snopet när jag är tvungen öppna dörren till baksätet i den vackra grå Volvo XC90:n och kliva in. För första gången ska jag pröva en självkörande bil och så sitter redan Saddeq Cooke stadigt bakom ratten och David Meers på passagerarsätet med en dator i famnen. Jag och fotografen Christina Samuelson får snällt kliva in i bakom dem.

Samtidigt är jag lite stolt över att Volvo Cars visar sig vara kanske det ledande bilmärket när det gäller utvecklingen av självkörande bilar. Samarbetet med Uber lyfter än en gång varumärket lite, som de speciella reklamfilmerna med kända svenskar gjorde. Den här energin och det här självförtroendet som i dag präglar Volvo Cars var omöjligt att hitta under åren under Ford.

I motsats till Googles eller någon annans självkörande testbil, kan man lätt glömma att Ubers Volvobilar faktiskt rullar i kommersiell trafik på de trånga och överfulla gatorna i San Francisco. Och som Uberkund ska jag ju inte köra bilen själv, utan snällt sätta mig i baksätet och låta bilen ta mig dit jag ska.

Uber och Volvo ska genom att ha bilarna i drift undan för undan förbättra bilens självkörande egenskaper, varför David Meers ständigt registrerar bilens rörelser och reaktioner på oväntade händelser i trafiken. Under den 15 minuter långa färden genom gatorna i San Francisco blir Saddeq Cooke endast tvungen att ingripa ett fåtal gånger. Bland annat när en motorcykel närmar sig bakifrån i hög fart.

”Här är problemet att motorcyklisterna väljer att köra mellan filerna och jag är inte säker på hur bilen reagerar på detta så jag tar det säkra före det osäkra”, konstaterar Saddeq Cooke.

Under de månader som David Meers har kört Uberbilar i Pittsburgh, har bilarna utvecklats enormt.

I nästa ögonblick släpper Saddeq Cooke ratten igen och Volvon bromsar plötsligt till vid ett gathörn. Orsaken visar sig vara en man som obeslutsamt står på trottoaren, men ser ut att vara på väg ut i gatan, något som inte många mänskliga chaufförer skulle ha uppfattat. Men genom att bilen registrerar och förutspår människors rörelsemönster när de är i närheten, är det sannolikt redan i det här skedet som många olyckor skulle kunna undvikas med en självkörande bil i stället för en chaufför som är upptagen med att surfa eller messa med sin mobil.

Känslan av en självkörande bil har ändå svårt att infinna sig, när Saddeq Cooke sitter med händerna några centimeter från ratten och foten invid bromspedalen. Därför blir det svårt för Anthony Levandovski och Mårten Levenstam att dra några säkra slutsatser om hur en Uberkund, kommer att reagera i en bil där varken Saddeq Cooke eller David Meers sitter tryggt i framsätet.

Nu börjar ett tiotal Volvobilar plocka upp Uberkunder i San Francisco, men redan inom några månader ska 100 Volvo XC90 vara ute i trafik. När du som Uberkund beställer en bil, kommer du förr eller senare att få frågan om du vill åka med en självkörande Uber.

Men det är i San Francisco och i Pittsburgh. Nästa gång jag stiger in i min Uber i New York, med en hafsig och oerfaren chaufför, kommer jag att längta efter att Uber ”rullar ut” sin verksamhet till flera storstäder. Jag vill kliva in i en vacker grå Volvo XC90 som tar mig dit jag ska, med eller utan Saddeq Cooke och David Meers i framsätet.


Innehåll från MetaAnnons

3 strategiska steg för att sälja livsmedel och mat i en digital värld

Svensk e-handel fortsätter att växa från rekordhöga pandeminivåer. I livsmedelsbranschen tar nya aktörer som taxi- och matkasseföretag marknadsandelar. Nya tider kräver nya metoder – här är Metas, före detta Facebook, bästa tips för att lyckas.

Under 2020 växte svensk e-handel med 49 procent enligt den årliga undersökningen E-barometern. Många väntade sig en tillbakagång i takt med att samhället öppnade, men när den första halvan av 2021 summerades visade sig en fortsatt ökning på 16 procent. I sin rapport ”The State of Grocery Retail 2021” rapporterar McKinsey om tillväxtnivåer av e-handel i Europa inom dagligvaruhandeln på 55 procent under 2020. Sverige sticker ut med den högsta tillväxten i Europa på hela 95 procent.

Johnas Liljegren, ansvarig för retail på Meta i Sverige, poängterar att pandemin inte är över än, men att företagets data pekar på att den snabbt accelererande digitaliseringen kommer fortsätta i samma riktning.

– Många beteendeförändringar hänger kvar och vissa har sannolikt permanentats. Att mycket av vår inspiration och kommunikation med varandra kommer från Metas plattformar var en trend innan pandemin men den accelererades som så mycket annat. Vi ser idag eller framåt inget trendbrott där, även om tillväxten möjligtvis mattas av, säger han.

En undersökning av undersökningsföretaget YouGov från våren 2021 visade att hela 89 procent av svenskarna hade handlat matvaror online under de senaste sex månaderna. Prisvärdhet, bekvämlighet och utbud av produkter var de faktorer som mest sannolikt påverkade hur, och från vem, man väljer att konsumera sina dagligvaror. God service var den mest avgörande orsaken till att återkomma till samma handlare vid nästa köptillfälle. 

Johnas Liljegren menar att utvecklingen där nu en majoritet av svenskarna testat onlinehandel, även inom detaljhandeln, ställer högre krav på företag. Faktorn bekvämlighet var tidigare starkt kopplad till närhetsprincipen, men hur påverkas den nu när bekvämlighet också innefattas av nya distributionsmöjlighet?

Produktutbudet och att agilt marknadsföra det som finns tillgängligt ställer också högre krav på minskade ledtider för sin kommunikation. Det är av extra stor vikt då hela 27 procent i YouGov-undersökningen säger att nackdelen med att handla mat online är att produkterna ibland är slut eller inte finns tillgängliga.

– Nya vanor och beteenden hos oss som konsument, här genom ett ökat digitalt beteende, påverkar de förväntningar vi har på de bolag eller varumärken vi vänder oss till. Det som var nytt igår blir en lägstanivå idag som alla bolag behöver förhålla sig till, säger Johnas Liljegren.

Nya aktörer breddar branschen

Digitaliseringen har gjort livsmedelsbranschen mer splittrad än någonsin och en person på jakt efter mat har många vägar att gå. Du kan beställa matkassar och matvaror från de klassiska livsmedelskedjorna, men även av branschledande onlineföretag och supernischade tjänster. Samma matvaror kan beställas som kompletteringar till take away-maten – eller i vissa fall tillsammans med bokleveransen. 

Ett resultat av den ökade konkurrensen är, förutom kraven på god service, även högre krav på hur företag och varumärken kommunicerar med sin målgrupp. Tidigare nämnd YouGov-undersökning visar att svenskar är ovanligt tillåtande och mottagliga för personaliserad reklam – jämfört med andra länder upplever de den mycket mer hjälpfull än påträngande. Johnas Liljegren ser matkasseföretagens framgång som ett typiskt tecken i tiden där produkten, marknadsföringen och communitybyggandet går hand i hand.

– Vi ser i våra data att kunder efterfrågar inspiration och enkelhet, vilket gett matkassar marknadsandelar från lösplock. Plattformar som Instagram inspirerar via stora matkonton, men även genom matrelaterade inlägg man får från sina vänner. Här finns stora möjligheter att bygga varumärke, lojalitet och ta marknadsandelar för den som vågar tänka nytt, säger han.

Tre strategier som säljer och bygger varumärke

Så till den stora frågan: hur ska varumärken och företag agera för att lyckas med sin marknadsföring och i slutändan få fler kunder och högre marginaler? Meta sammanfattar svaret med tre strategiska grundpelare som marknadsförare bör vara särskilt uppmärksamma på. Det handlar om de allmängiltiga mänskliga behoven gemenskap, lätthet och glädje. Med de tre orden som ledstjärnor finns alla möjligheter att lyckas digitalt. 

– Den grundläggande insikten handlar om hur vi som konsumenter vill, och kan, bygga våra egna konsumtionsmönster som varumärken och företag får rätta sig efter. Det kräver andra typer av värdeskapande och relationsbyggande aktiviteter från företagen, säger Johnas Liljegren.

Johnas Liljegren om de tre strategiska pelarna:

Gemenskapen, att skapa en communitykänsla, är nära förknippad med mat. Vi intresseras av mat som aldrig förr och vänder oss till varandra i digitala miljöer för inspiration och sällskap. Guinness förde samman rugbyälskare i en livesänd ”cook-along”, Mars M&M skapade en virtuell Halloween med tillhörande Instagram AR-filter och listan på matrelaterade välgörande initiativ under pandemin tycks aldrig ta slut. Hur kan ditt varumärke eller företag bli en del av ett community eller skapa ett eget?

Lätthet handlar om att minska friktionen i alla steg. Det ska vara lätt att köpa dina tjänster och varor. Toleransen för långsamma tjänster är låg, antalet konverteringar på en webbplats kan minska med hela 20 procent för varje sekunds fördröjning och allt fler varor och tjänster kan nu köpas med under en timmes leveranstid. Tjänster som Instagram och Facebook Shop som möjliggör köp via sociala medier eller rika annonsformat som Instant Experience driver den sömlösa och friktionslösa utvecklingen framåt. 

Glädje är en ofta underskattad och underutnyttjad del av kundupplevelser och marknadsföring. Nästan hälften av de mest älskade varumärkena i USA är kopplade till mat och dryck enligt undersökningen Morning Consult’s Most Loved Brand. Och när omvärldsbevakningstjänsten Sprinklr analyserade miljontals matrelaterade konversationer i sociala medier så var glädje den klart vanligaste känsla som förmedlades. I samma undersökning såg man även en dubblering av positiva mat- och dryckupplevelser i samband med intensiva utbrott under pandemin. Människor finner glädje i sina mat- och dryckupplevelser och de varumärken som kan bli en del av det har mycket att vinna.

Vill du veta mer om hur du kan ta ditt företag framåt med hjälp av Meta? Läs mer på Meta For Business

Mer från Meta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Meta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?